Na letošních Dnech NATO české podniky představily několik zajímavých novinek. Jednou z nich byl i vyprošťovací a odsunový automobil TREVA-15.
Návštěvníci letošních Dnů NATO mohli na výstavní ploše firem holdingu Czechoslovak Group vidět zajímavý automobil na podvozku Tatra. Šlo o novinku z dílny Excalibur Army pojmenovanou TREVA-15. Tento vyprošťovací a odsunový automobil si svou světovou premiéru odbyl na květnovém veletrhu IDET 2019, kde se představil v konfiguraci s polovyvěšeným samohybným minometem 120 mm ShM Pandur II 8x8, což jasně demonstrovalo schopnosti a možnosti novinky. TREVA-15 (Tactical Recovery and Evacuation Vehicle) je český taktický vyprošťovací a odsunový automobil, jehož základ tvoří podvozek modelové řady Tatra Force 8x8, který již v mnoha modifikacích slouží v Armádě České republiky. Není bez zajímavosti, že stejnou platformu využívá i další novinka od Excalibur Army, a to mostní automobil AM-70 EX.
Po stránce výrobní i logistické jde o automobil, který není závislý na zahraničních dodavatelích, to znamená, že podvozek, nástavba i veškeré komponenty, zařízení a systémy jsou českého původu. Jak již bylo řečeno, základem vozidla je tatrovácký podvozek řady Force s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami v konfiguraci 8x8. K pohonu slouží vzduchem přímo chlazený osmiválec Tatra T3C-928.90 o výkonu 300 kW, díky němuž se TREVA-15 může po zpevněných komunikacích pohybovat rychlostí až 80 km/h, v těžkém terénu pak až 25 km/h. K dispozici je manuálně přímo řazená nebo automatizovaná převodovka.
Zásoba paliva ve vlastních nádržích vozu vystačí na dojezd 800 km. Tatrovácký podvozek novému vyprošťovacímu automobilu umožňuje překonávat kolmé překážky do výšky 0,4 m, překračovat příkopy o šířce 2 m a brodit se přes vodní překážky bez přípravy do hloubky 1,2 m, s přípravou pak do 1,5 m. Vůz také zvládá stoupání se sklonem až 30 stupňů a statický příčný náklon rovněž do 30 stupňů. Konstruktéři pro nový vyprošťovací a odsunový automobil zvolili tatrováckou prodlouženou kabinu modelové řady Force se čtyřmi dveřmi, jež disponuje prostorem pro řidiče, operátora a čtyři další osoby. TREVA-15 je tak schopen transportovat společně s odtahovaným vozidlem i jeho osádku. Automobil TREVA-15 je možné osadit i jinými typy kabin z produkce automobilky Tatra Trucks, včetně pancéřovaných provedení.
Vyprošťovací prostředek TREVA-15 svou koncepcí i konstrukčním řešením vychází z osvědčeného vozidla AV-15 sloužícího již několik desítek let ke stejným účelům v armádě i u civilních provozovatelů. Novinka si tedy zachovává provozní odolnost, spolehlivost a zároveň je snadné ji obsluhovat. Umožňuje ale vyprošťování a odsun automobilů, obrněných kolových vozidel a další techniky pomocí nově vyvinutých vyvěšovacích, tažných a vázacích přípravků, které jsou uzpůsobeny i pro práci s obrněnci Pandur II CZ 8x8 z výzbroje české armády. Tyto přípravky je možné využít i samostatně jako modernizační prvek pro již zavedené AV-15. Oproti AV-15 se ale u typu TREVA-15 výrazně zvýšily výkony při vyprošťování a odsunu techniky. Šternberská novinka dokáže odsunovat vozidla až do hmotnosti 40 t pomocí tažné tyče, v polovyvěšeném stavu pak do hmotnosti 30 t a má schopnost tahat bržděné přívěsy až do hmotnosti 65 t.
TREVA-15 také disponuje jeřábem, který může mít nosnost 15 až 20 t. Vedle toho má k dispozici hlavní naviják s délkou lana 150 m a s maximální tažnou silou 44 t v případě, že je lano opatřeno dvěma kladkami. V přímém tahu pak může naviják vyprošťovat vozidla do hmotnosti 14,7 t, s jednou kladkou do 29,4 t. K výbavě automobilu patří i pomocný naviják o tažné síle 0,6 t a s délkou lana 320 m. Vozidlo je rovněž opatřeno samostatnou elektrocentrálou se svařovacím i řezacím zařízením s možností připojení elektrického nářadí, které je ve výbavě vozidla. K inventáři automobilu patří také radlice či dílenské pracoviště nebo přetěžovací zařízení a zařízení k ochraně proti kontaktu s vedením vysokého napětí. Možnosti vybavení jsou ovšem daleko širší, jeho podoba závisí jen na požadavcích uživatelů.