NATO Days 2021: premiéra vrtulníku H-145M a návrat oceněného Gripenu maďarského letectva

NATO Days 2021: premiéra vrtulníku H-145M a návrat oceněného Gripenu maďarského letectva
Autor: Honvedelem.hu, Dévényi Veronika; CC BY-NC-ND|Popisek: H-145M maďarského letectva
01 / 09 / 2021, 13:00

Maďarské letectvo potvrdilo svou účast pro Dny NATO v Ostravě & Dny Vzdušných sil AČR 2021. Návštěvníci se mohou těšit na letovou ukázku oceněného pilota Mátého Majerika s letounem JAS-39 Gripen, premiéru víceúčelového vrtulníku H-145M a návrat Mi-24.

Na Dny NATO se vrací maďarský JAS-39 Gripen a poručík Máté Majerik, loňský vítěz ceny primátora za nejlepší leteckou ukázku. Společně s ním na letiště v Mošnově zavítá premiérově také víceúčelový vrtulník H-145M, který slouží v maďarském letectvu teprve od roku 2019. Na statické ukázce se představí vedle vrtulníku Mi-24, který se vrací po dvou letech.

„Maďarsko, podobně jako Česká republika, řeší problém dosluhující sovětské techniky, jako náhradu za vrtulníky Mil si vybralo právě vrtulníky H-145M. Máme tak radost, že tak krátce po zavedení do služby se Maďarsko pochlubí svým nejnovějším přírůstkem, ale zároveň i vrtulníkem Mi-24, který bude za pár let vyřazen,“ komentuje Zbyněk Pavlačík, předseda Jagello 2000. „Další výbornou zprávou je návrat maďarského display pilota Majerika a jeho Gripenu. Letošní Dny NATO tak budou opět hostit všechny evropské uživatele tohoto letounu.“

Letouny JAS-39 Gripen má Maďarsko stejně jako Česká republika pronajaté od Švédska. Jsou to lehké víceúčelové bojové stroje konstrukčně vycházející z předchozích modelů firmy Saab, především z letounu Viggen. Díky delta křídlu a tzv. kachnímu uspořádání vyniká výbornou manévrovatelností a postačuje mu krátká vzletová a přistávací dráha. Tyto vlastnosti pak též předvádí při svých vystoupeních.

Bitevní vrtulník Mi-24, v kódu aliance známý jako „Hind“, vznikl na konci 70. let pro přímou podporu pozemních jednotek. Ve výzbroji členských států aliance byly modernizovány pro lepší kompatibilitu s výzbrojí NATO a ve službě tak zůstanou minimálně do roku 2025. 

Náhradou za dosluhující vrtulníky Mil je Eurocopter H-145M (vojenská verze vrtulníku EC-145). Od civilní verze se odlišuje přídavnou balistickou ochranou, a především možností zavěsit známé kulomety M134 Minigun či jiné zbraňové systémy.

Zdroj: www.natodays.cz

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace