Nebeský obr se opět vznese. Ukrajinci staví novou Mriju, původní stroj zničili ruští okupanti

Nebeský obr se opět vznese. Ukrajinci staví novou Mriju, původní stroj zničili ruští okupanti
Autor fotografie: Kyivcity.gov.ua, CC BY 4.0|Popisek: Zničená Mrija
08 / 11 / 2022, 17:00

Ukrajinci stavějí novou Mriju, která byla největším nákladním letadlem světa. Původní stroj zničili Rusové na začátku invaze koncem února.

Do té doby největší nákladní letadlo světa An-225 Mrija (česky ,,sen") se stalo smutným svědkem (a také symbolem) začátku  ruské vojenské agrese na konci února tohoto roku. Na letišti Hostomel u Kyjeva letoun zničili Rusové a vzhledem k závažnosti škod byl stroj neopravitelný. Nebylo zpočátku jasné, zda Ukrajinci opravdu o Mriju přišli, protože situace na letišti Hostomel byla zpočátku nepřehledná, temné obavy se však nakonec potvrdily.

Nicméně Ukrajinci o svou vzdušnou pýchu nepřijdou, protože dali prakticky ihned najevo ústy ministra zahraničí Dmytra Kuleby, že postaví novou Mriju. V dubnu tohoto roku Antonov zveřejnil, že chce postavit nový stroj. ,,Zničení tohoto unikátního letounu ruskými jednotkami není pouze ranou společnosti Antonov, ale také celému světu. Proto musí být obnova letounu Mrija pro nás zásadním úkolem," stálo v tehdejším firemním prohlášení.

Společnost Antonov na tajném místě staví již několik měsíců druhý exemplář obřího letounu. Nová Mrija má být podle dostupných informací hotova zatím ze 30%. Stavba obřího nákladního letounu však rozhodně nebude levnou záležitostí, odhady hovoří o zhruba 500 milionech eur. Materiál použijí konstruktéři z druhého exempláře, který však nebyl nikdy dokončen, doplní jej zachovalými komponenty ze zničeného stroje (mohou použít motory), a přidají se samozřejmě i díly nové.

Původní An-225 poprvé vzlétl v roce 1988. Byl určen pro přepravu raketoplánu - s raketoplánem Buran poprvé vzlétl v roce 1989. Několikrát přistál během svých dopravních misí i v České republice na letištích v Praze či Ostravě. Letoun s posádkou šesti osob a se šesti motory (každý o tahu 229 kN) byl dlouhý 84 m, vysoký 18,2 m, s rozpětím křídel 88,4 m. Hmotnost prázdného stroje činila 175 tun, maximální vzletová pak dosahovala 600 tun.

Zdroj: Bild

Tagy článku

-->