Ještě nedokončená americká letadlová loď je kanibalizována, aby mohl její ,,kolega" konečně vyplout do akce

Ještě nedokončená americká letadlová loď je kanibalizována, aby mohl její ,,kolega&quote; konečně vyplout do akce
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Letadlová loď Gerald R. Ford
20 / 12 / 2021, 14:00

Druhá jednotka nejmodernější třídy amerických letadlových lodí Gerald R. Ford, USS John F. Kennedy (CVN-79), je kanibalizována, aby mohl být problematický USS Gerald R. Ford ze stejné třídy příští rok nasazen, uvedl server Defense News.

US Navy trápí problémy ohledně nejmodernější třídy letadlových lodí Gerald R. Ford. Server Defense News informoval, že dochází k záměrné kanibalizaci některých součástí druhé, zatím nedokončené jednotky USS John F. Kennedy, aby první jednotka, která vstoupila do služby již v roce 2017, mohla být konečně nasazena.

Americké námořnictvo bojuje u letadlové lodi Gerald R. Ford se značným zpožděním, nicméně, jak upozorňuje její mluvčí kapitán Clay Doss, kanibalizace některých komponentů neovlivní dokončovací proces letadlové lodi USS John F. Kennedy, který by měl být dodán US Navy v roce 2024. Kanibalizace zahrnuje například HMI panely (HMI = Human Machien Interface), motorové součásti, komponenty na dodávky energie, koncové spínače a další.

Nedostatek součástí letadlové lodě Gerald R. Ford je však jednou z obtíží, s níž se musí americké námořnictvo potýkat. Plavidlo mělo být nasazeno již v roce 2018, což se však nestalo, nyní se počítá s aktuálním datem příští rok. Možná ještě horší skutečností je, že se Gerald R. Ford prodražil, a to z 10,5 miliardy dolarů na 13 miliard dolarů, což je platný údaj pro léto tohoto roku.

gerald ford

                                  Letadlová loď Gerald R. Ford (Foto: Wikimedia Commons, volné dílo)

 

US Navy pak musí na plavidlu eliminovat i technické problémy a nefunkčnost některého vybavení. To nejmodernější má sice na své palubě, jako například elektromagnetický katapult (EMALS), nicméně  spolehlivost a proces jeho integrace brzdí zdárné dokončení letadlové lodi v tomto směru.

Podle bývalého námořního důstojníka Bradleyho Martina, kterého cituje server Defense News, je kanibalizace jedné letadlové lodi, aby mohla druhá být nasazena, pochopitelná, ale se jedná o ,,opravdu špatný zvyk".

Nicméně pro Gerald R. Ford by se už mohlo blýskat na lepší časy. Plavidlo absolvovalo v létě podmořské šokové zkoušky (odolnost plavidla proti rázovým vlnám z výbuchů), což bylo poprvé od doby, kdy podobnými testy prošla v roce 1987 letadlová loď Theodore Roosevelt, a tak nezbývá doufat, že v roce 2022 může Gerald R. Ford konečně úspěšně vyplout do akce tak, jak je předpokládáno.

Zde stojí ještě za povšimnutí, že všechny americké modernizační výzbrojní programy jsou ve skluzu a předraženy. Krom těchto plavidel lze zmíniti i torpédoborce Zumwalt, nelze vynechat ani stíhací letectvo.

Třída Gerald R. Ford představuje novou generaci nejmodernějších letadlových lodí s jaderným pohonem, které mají postupně nahradit ve službě letadlové lodě tříd Enterprise a Nimitz. třídu má tvořit celkem 5 jednotek. Výtlak plavidel činí 101 600 t (plný), délka 337 m, rychlost 30 uzlů (56 km/h).

Výzbroj tvoří systémy RIM-162 ESSM (střela moře-vzduch sloužící k obraně proti letadlům a protilodním střelám) a RIM-116 RAM (infračerveně naváděná střela), 2 kanony Phalanx ráže 20 mm a 4 kulomety M2 Browning ráže 12,7 mm. Počítá se s provozem stíhacích letounů F-35 JSF, úderných letounů F/A-18E/F Super Hornet, letounů pro elektronický boj EA-18G Growler, letounů včasné výstrahy E-2 Hawkeye, transportních letounů C-2 Greyhound, vrtulníků SH-60 Seahawk a bezpilotních letounů.

 

Zdroj: Defense News, Wikipedia

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace