Nejistá exportní budoucnost letounu Su-57. Prvním zahraničním provozovatelem může být nakonec africký stát

Nejistá exportní budoucnost letounu Su-57. Prvním zahraničním provozovatelem může být nakonec africký stát
Autor: flickr.com (CC BY-SA 2.0)|Popisek: Su-57
25 / 09 / 2020, 13:00

Spekulace ohledně toho, kdo se stane v budoucnu prvním zahraničním uživatelem ruského letounu Su-57 neberou konce. Média v poslední době spekulují o možnosti, že to nebude ani Čína, ani Indie, ale překvapivě africký stát - Alžírsko. Současně však ani Alžírsko nemá vzhledem k problémům letouny, které jsou především finančního rázu, vůbec jisté.

V poslední době se vyrojily na mnoha serverech spekulace, kdo bude prvním zahraničním provozovatelem ruského letounu Su-57. Portál eurasiantimes.com uvedl, že nakonec prvním uživatelem ruského stroje nemusí být ani Indie či Čína, ale - poněkud překvapivě - Alžírsko.

Ruský server Avia.pro informoval o tom, že Alžírsko momentálně jedná s ruskou stranou o dodávkách 12 letounů Su-57 s možností rozšíření kontraktu až na 24 strojů. Avia.pro dodává, že by se mělo jednat o první exportní příležitost pro ruský letoun. Další servery uvádějí, že ,,základní" nabídka činí 14 letounů, nikoliv 12. Portál eurasiantimes.com odhaduje, že hodnota kontraktu má činit 2 miliardy dolarů. Zajímavé je, že ani jeden stát zatím nepotvrdil, že kontrakt byl stvrzen, což nahrává opět spekulativním závěrům, jestli Alžírsko může nakonec letouny dostat.

I když na druhou stranu by to svou logiku minimálně pro Alžírsko mělo. Kostru alžírského letectva tvoří letouny Su-30MKA, MiG-29, Su-24 a MiG-25, navíc byla již podepsána dohoda o dodávce 14 strojů Su-34 a 14 Su-35. K nim by v budoucnu přibyly komplementárně i Su-57. Věc má však i další, mezinárodní rozměr, a to soupeření Maroka a Alžírska. Maroko podporují USA a již dříve schválily prodej letounů F-16 Block 70/72 této africké zemi.

Maroko se pak octine mezi zeměmi, která bude používat osvědčené rakety AMRAAM od známého amerického výrobce Raytheon. Další položku pak představuje americká dodávka 24 bitevních vrtulníků AH-64E Apache, kontrakt byl stvrzen v létě. Na druhé straně Alžírsko představuje jednoho z klíčových odběratelů ruského vojenského materiálu na horké africké půdě, což se týká nejen letounů.

Nicméně jak už jsme uvedli, z kontraktu na dodávku letounů Su-57 Alžírsku nakonec nemusí nic být. I podle západních vojenských expertů není Su-57 připraven být exportován do zahraničí, problémy v jeho vývoji související hlavně s financováním jsou již dlouhodobého rázu.

Samo Rusko (slovy prezidenta Vladimira Putina) před časem oznámilo ,,obří" zakázku na dodávku 76 Su-57 ruskému letectvu. 76 letounů Su-57 má stát ruskou kasu zhruba 170 miliard rublů (asi 60 miliard Kč). Jedná se tak o největší kontrakt v ruské historii. Zásadní otázkou ovšem bude ruská platební schopnost, protože 170 miliard rublů je velmi vysoká částka a ekonomika země se, jak už jsme zmínili, potýká jak známo s dlouhodobými problémy.

Na závěr je nutné dodat, že finanční zátěži při pořizování letounů 5. generace čelí v podstatě všechny zájemci vzhledem k jejich základní ceně, nákladům na logistiku i výcvik. Vysoké ceny amerických letounů včetně politiky USA diskvalifikuje tuto techniku z výběrových řízení v řadě zemí. Ruské Su-57 jsou zatím zmítány vlastními finančními problémy. Určité řešení by tedy mohla nabídnout Čína s letounem J-20. Na rozdíl od ruského letounu je již zaveden do výzbroje.

 

Zdroj: Avia.pro, eurasiantimes.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace