Nejlepší letecká technika Dnů NATO 2022: Stíhač F-35 jako budoucnost AČR

Nejlepší letecká technika Dnů NATO 2022: Stíhač F-35 jako budoucnost AČR
Autor: foto: redakce|Popisek: F-35
20 / 09 / 2022, 13:00

Na právě skončivších Dnech NATO 2022 bylo k vidění rovněž množství moderní i starší, ale zato osvědčené letecké techniky. Diváckému zájmu dominoval americký stíhač F-35 v živé ukázce, ale také jako věrná maketa na zemi.

Na letišti Leoše Janáčka Ostrava bylo opět po roce živo. Konaly se zde tradičně Dny NATO 2022 a součástí expozice byla také letecká technika včetně živých ukázek. K vidění bylo velké množství letecké tecnhiky, které participující státy přivezly s sebou na místo. Na prvním místě je nutno zmínit americký stíhač 5. generace F-35, o nějž má zájem ČR a povede předmětná jednání o jeho akvizici v podobě 24 kusů do října příštího roku. F-35 je hlavním kandidátem, který má nahradit po roce 2027 stávající letouny JAS-39 Gripen, jichž má ČR nyní k dispozici 14. Vláda se nakonec rozhodla, že neprodlouží na další období pronájem a přistoupí k akvizici nových letounů, jež se v rámci Evropy začínají stávat standardem.

Stíhač absolvoval velmi sledovanou živou ukázku, na zemi byla letoun k dispozici jako maketa v měřítku 1:1 a návštěvníci se mohli podívat i do jejího kokpitu. Lockheed Martin, výrobce letounu, představil na Dnech NATO také simulátor stroje, o nějž byl z řad veřejnosti velký zájem.

Z novinek nesmíme opomenout ani letoun Gripen E, který si v rámci střední a východní Evropy odbyl na Dnech NATO 2022 svou ,,živou" premiéru. Podle švédského výrobce Saab se jedná zatím o jeho nejmodernější stroj. Gripen E je vylepšení současné verze Gripen C / D,  především z hlediska senzorů, užitečného zatížení, komunikace, výkonu, doletu, avioniky a rozhraní člověk-stroj. Nový Gripen má již AESA radar, systém Infra Red Search and Track (IRST), a soupravu elektronického boje (EW). Gripen E je stejně jako jeho předchůdce méně náročný na údržbu, náklady na životní cyklus strojů je také nižší než u jeho srovnatelných konkurentů.

V roce 2017 se uskutečnil jeho první let. O čtyři roky později oznámil Saab, že první várka 6 strojů je připravena pro dodávky švédskému a brazilskému letectvu. Brazílie si nasmlouvala celkem 36 letounů za zhruba 90 miliard korun, přičemž poslední letoun by měl být podle stanoveného harmonogramu dodán v roce 2024.

Z osvědčených letounů měli možnost zájemci vidět také stíhač Rafale, který je v současné době ,,horkým zbožím". Nakupuje je například Srbsko, ve hře je rovněž Ukrajina, Indonésie si je pořizuje, kdy si Jakarta objednala v únoru tohoto roku prvních 6 kusů. Objednávku na celkem 36 kusů učinil i Katar nebo Řecko.

rafal

                                                                  Dasault Rafale (Foto: redakce)

 

Premiérově se ukázal na Dnech NATO 2022 letoun obří přepravní letoun C-390 Millenium, za jehož vývojem stojí brazilská firma Embraer. Stroj může i ve hře na pořízení nových transportních letounů pro českou armádu. C-390 Millenium je schopen uvézt až 26 tun nákladu nebo 80 vojáků. Letoun používá v současné době jen Brazílie, nicméně kontrakty na tyto letouny podepsalo Portugalsko, Maďarsko či Nizozemí.

embraer

                                                                    C-390 Millenium (Foto: redakce)

 

Vzdušný obr, to je bez nadsázky americký přepravní letoun C-5 Galaxy, který je už s nadsázkou řečeno stálící Dnů NATO. Letoun, který poutal ba mimořádný zájem z řad návštěvníků, vyvinula společnost Lockheed Martin a primárně měl stroj sloužit pro transport nadrozměrných nákladů mezi kontinenty. V současné době prochází letoun modernizací na standard C-5M Super Galaxy, upgrade zahrnuje mimo jiné nový podvozek, vylepšení avioniky a také výkonnější motory.

Společnost Bell se svou početnou výpravou vystavila tak jako v předcházejících ročnících své stroje AH-1Z Viper a Bell a UH-1Y Venom. Oba posledně jmenované vrtulníky ČR zavádí do své armády. Návštěvníci mohli vidět také vrtulník AH-64 Apache ve statické ukázce. První stroje Venom a Viper by měla dostat ČR koncem příštího roku.

venom

                                                                 UH-1Y Venom (Foto: redakce)

 

Synonymem pro dlouhou výdrž je dron MQ-9 Reaper, který byl opět vystaven ne letištní ploše Leoše Janáčka Ostrava. Tento vzdušný prostředek je určen k likvidaci statických i mobilních cílů. První let dronu proběhl v roce 2001, do služby byl zařazen o 6 let později. Co se týče operačního nasazení, zmiňme zde Afghánistán, hrál důležitou roli při ničení cílů při vojenské intervenci v Iráku a Sýrii, namířené proti Islámskému státu.

rípr

                                                        Americký dron MQ-9 Reaper (Foto: redakce)

 
Ještě dvě dekády zpátky byly drony a bezpilotní letouny využívány především pro získávání informací na bitevním poli či pro průzkum týlu nepřítele. To se ovšem změnilo s příchodem MQ-1 Predator v roce 2001, který i přes své nedokonalosti pronikl také do mnoha filmů či počítačových her. Zásadní posun přišel ale až o 6 let později s příchodem MQ-9 Reaper, který byl vyvinut společností General Atomics. Reaper je větší, těžší, rychlejší, a především podstatně lépe vyzbrojený než jeho předchůdce Predator.

Na Dnech NATO 2022 nechyběl ani rakouský Eurofighter Typhoon, a to v dynamické ukázce. První let stroje se uskutečnil v roce 1994, zařazen do služby byl však o 9 let později. Mezi uživatelé se například řadí Německo, Španělsko, Velká Británie, Kuvajt. Rakousko má k dispozici 15 kusů, které budou v budoucnu nahrazeny novými letouny.

NH90, víceúčelový vojenský vrtulník, také nechyběl na letištní ploše, a představil se v německých barvách. První let stroje se uskutečnil v roce 1992, zařazen byl do výzbroje o 14 let později.

Letecká či vzdušná technika na letošních Dnech NATO 2022 rozhodně nezklamala, hlavně zaujalo množství dynamických ukázek i vystavené exponáty na letišťní ploše.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace