Nejlepší pozemní technika Dnech NATO 2022: Leopard ukázal sílu v dynamické ukázce

Nejlepší pozemní technika Dnech NATO 2022: Leopard ukázal sílu v dynamické ukázce
Autor: foto: redakce|Popisek: Leopard 2A7V
19 / 09 / 2022, 17:00

V rámci prezentace pozemní techniky na Dnech NATO 2022 budil pozornost tank Leopard 2A7V. Ale nejen on.

Ve dnech 17.-18. září 2022 se tradičně na Letišti Leoše Janáčka Ostrava uskutečnily Dny NATO 2022. Na velké ploše letiště měli možnost návštěvníci vidět rozmanité druhy techniky z mnoha participujících států. Německá pozemní technika je ukázkou tamního obranného průmyslu a dokladem mezinárodní spolupráce v některých případech, jako je třeba kolové vozidlo Boxer.

Na letošních Dnech NATO zaujal především tank Leopard 2A7V také v dynamické ukázce. Leopard 2 je nejmodernějším a nejrozšířenějším hlavním bojovým tankem v evropských armádách. Standard 2A7V začal být dodáván německéhu Bundeswehru v roce 2021. Zakázku na upgrade více než 100 tanků Leopard 2 na variantu A7V získala společnost Krauss-Maffei Wegmann (KMW).

Zmiňme zde také symohybnou houfnici Panzerhaubitze 2000 (PzH 2000). PzH 2000 byla vyvinutá společnostmi KMW a Rheinmetall. Houfnici zdobí především velmi vysoká rychlost palby - na první tři výstřely stačí 10 sekund, na 20 výstřelů pak 3 minuty. PzH 2000 byly například nasazeny ve válce v Afghánistánu.

Dalšími lákadly na letošních Dnech NATO byl například hlavní bojový tank M1 Abrams. Vozidla od výrobce General Dynamics Land Systems bylo vyrobeno přes deset tisíc kusů, ve službě je od roku 1980 a je kontinuálně modernizováno. Německá účast byla vůbec bohatá, což dokladuje fakt, že Bundeswehr přivezl opět na ukázku bojové vozidlo pěchoty Puma. Tento zbraňový prostředek byl vyvinut jako náhrada za zastarávající vozidla Marder. Původně se Puma účastnila největší české armádní zakázky na nová bojová vozidla pěchoty, nicméně společnost PSM po změně požadavků v roce 2019 z tendru odstoupila.

Na letišťní ploše zaujalo i bojové vozidlo M2 Bradley. M2/M3 Bradley je nejpočetnějším bojovým vozidlem pěchoty armád NATO. V různých verzích se vozidla vyrobila v počtu necelých 7 000 kusů. V roce 2020 zařadila americká armáda do výzbroje verzi M2A4 a také průzkumné dělostřelecké M7A4, odvozené z verze M2A4. Nevýhodou vozidel Bradley nicméně je, že nejsou obojživelná a mají poměrně vysoko posazené těžiště, tedy při jízdě bočně po příkrém svahu může dojít k převrácení. V rámci programu Optionally Manned Fighting Vehicle (OMFV) má vzniknout adekvátní náhrada za bojové vozidlo pěchoty M2 Bradley.

Na Dnech NATO 2022 nechybělo ani představení lehkého taktického vozidla Flyer 72 od společnosti STV Group. Vozidlo je především vysoce mobilní, má velmi dobrou průchodivost terénem a také balistickou ochranu.

   flyer

                                                      Lehké útočné vozidlo Flyer 72 (Foto: redakce)

Na akci v Ostravě participovaly rovněž společnostmi začleněné do průmyslově-technologického holdingu Czechoslovak Group (CSG). Co se týče pozemní techniky, své produkty představily například Tatra Trucks, Tatra Defence Vehicles (TDV) - Tatra Trucks ukázala svou novinku - vojenský těžký tahač Tatra Phoenix 8x8 s novou pancéřovanou kabinou vyvinutou společností TDV.

   tatra

                                   I ,,Tatrovka" budila pozornost na Dnech NATO 2022 (Foto: redakce)

 

Na rozlehlé ploše letiště našel návštěvník vystavené obrněné bojové vozidlo Titus. Vysoce pancéřované vozidlo s velmi dobrou balistickou obranou popotuje české armádě ve třech modifikacích. Smlouva na dodávky obrněných vozidel Titus byla podepsána ministerstvem obrany v červnu 2019. Armáda má dostat celkem 62 kusů, hodnota zakázky činí přes 6 miliard korun.
   titu

                                                          Bojové vozidlo Titus (Foto: redakce)

Pozemní technika, kterou jsme zmínili, je jen reprezentativním výčtem, na místě se nacházelo další množství vozidel, nicméně právě o pozemní techniku, která každý rok v rámci Dnů NATO tvoří páteř expozice jednotlivých států, je zpravidla největší zájem z řad veřejnosti.

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace