Nejnebezpečnější dravec válečného nebe. USA se chystají F-22 Raptor vyřadit, jsou extrémně drahé

Nejnebezpečnější dravec válečného nebe. USA se chystají F-22 Raptor vyřadit, jsou extrémně drahé
Autor fotografie: US Air Force / Flickr|Popisek: Stíhací letoun F-22 Raptor
14 / 12 / 2023, 10:00

F-22 je stíhací letoun páté generace, který má ve vzduchu dominantní postavení. Na světě neexistuje stíhačka, která by mohla Raptoru konkurovat. US Air Force již však poměrně dlouho mluví o svých plánech tento letoun vyřadit.

Amerika se chystá letouny F-22 vyřadit ze své výzbroje. Může si však US Air Force dovolit vyřadit nejlepší bojový letoun současnosti? Výroba Raptorů skončila po zhotovení 186 kusů, přičemž výrobní kapacity byly zabrány novými F-35. Na nové F-22 nezbyl prostor. Letoun je také od svého prvotního vývoje značně zastaralý. Náklady na modernizaci by v následujících desetiletích byly příliš vysoké. K odchodu do leteckého důchodu těchto ikon by mělo dojít v průběhu následujícího desetiletí.

Modernější F-35 má nosnost 5 700 liber (2 500 kg), naopak starší F-22 má nejen do dnes skvělé bojové schopnosti, ale je schopen pojmout více než dvojnásobnou hmotnost munice. To se samozřejmě podepsalo i na možnostech výzbroje. Dravec je v oblacích radary těžko zachytitelný. Využívá stealth technologií, a to včetně v pumovnici umístěné výzbroje. Disponuje 20mm automatickým kanonem, či střelami krátkého doletu AIM-9 Sidewinder. Dále operuje s raketami středního doletu AIM-120 AMRAAM, nebo naváděnými klouzavými bombami GBU-39 SDB.

Americký bojový letoun F-35

Raptor patří k nejdražším letounům na světě, přičemž podle dokumentu Vládního kontrolního úřadu USA (The U.S. Government Accountability Office) jsou i jeho náklady na letovou hodinu nejvyšší. Právě ty dosahují astronomických 85 000 dolarů (v přepočtu 2 miliony korun). Oproti tomu je F-35 nejen levnější na produkci, ale i na údržbu s 42 000 dolary na letovou hodinu (950 000 korun).

Pokud se podíváme na porovnání již zmíněných nákladů u jiných letounů, které provedl technický ředitel Gripen Export Saab Aeronautics Gideon Singer, má například Gripen sice o něco vyšší pořizovací náklady, je ale podstatně levnější v přepočtu na letovou hodinu. Částky se pohybují mezi 4 700 a 8 000 dolary (106 000 až 182 000 korun). Ty zahrnují nejen spotřebu paliva, ale také oleje, maziva a náhradní díly či spotřební materiál.

Některé zdroje hovoří o tom, že kralující F-22 budou létat mnohem déle, než Amerika v současnosti připouští. Z dlouhodobého hlediska by však o titul nejnebezpečnějšího dravce válečného nebe měl Raptor brzy přijít. Americký program NGAD (Next Generation Air Dominance) vyvíjí nový stíhací letoun, který by mu měl konkurovat. Jak to provede, je zatím poněkud nejasné.

Tagy článku