Autor fotografie: KNDS / Public domain|Popisek: RCH 155
RCH 155 patří mezi nejlepší samohybné houfnice světa a její schopnost zajišťovat operátorům bezpečnost je na Ukrajině velmi žádoucí.
Válku na Ukrajině nelze označit jako moderní konflikt. Velmi malá role letectva a relativně nízký počet přesně naváděných raket umožňují klasifikaci války jako jakýsi kvazimoderní střet. Jedná se i o množství sofitikované elkektroniky. Pole, na kterém má díky západní pomoci převahu Ukrajina. Antibateriové radary jako takové nejsou žádná novinka a používají se desetiletí. Jenže jejich význam narůstá v souvislosti s rychlostí přenosu informací a vysokým výpočetním výkonem řídících center. A v moderním konfliktu bude řídícím centrem poměrně velké množství vojenské techniky.
RCH 155 střílí za jízdy
Koneckonců i F-35, které objednává AČR, jsou řídícím centrem samy o sobě. V rámci dosahu jejich radarů mohou řídit celé bojiště včetně pozemních jednotek. Implementace elektronických systémů o přehledu na bojišti, tedy schopnost odesílat data a také je přijímat je dnes prakticky samozřejmou součástí všech moderních vozidel a vzdušných prostředků. A tím pádem i jejich vybavení tak, aby operátoři jednotlivých zbraňových systémů měly onen žádoucí náhled na dění na bojišti. Pochopitelně i RCH 155 již takové systémy má.
Antibateriové radary zachytí nepřátelskou střelu ve vzduchu na kontaktních liniích fronty. Okamžitě spočítají trajektorii, místo dopadu a také místo výstřelu. Informaci předávají řídícím systémů, které jsou autonomně schopny určit nejvhodnější zbraň odvety, munici a přikázat odpálení střely. Celý proces proběhne maximálně ve třech minutách. A nutno podotknout, že totéž se děje s informacemi od UAV, které jsou na ukrajinském bojišti úplně všude. U samohybných houfnic se jedním z klíčových faktorů stalo, jak rychle dokáže systém opustit místo výstřelu. A RCH 155 je v tomto směru přeborník.
Toto jsou klíčové důvody, proč je u houfnic stále důležitější rychlost střelby a schopnost se složit a odjet z místa odpálení střel co nejrychleji. Aktuálně již moderní západní houfnice jako PzH 2000, AS-90, Archer nebo Caesar tvoří jádro ukrajinského dělostřelectva, které plně přestoupilo na ráži NATO 155 mm. Munice do exsovětských dělostřeleckých kompletů ráže 152 mm již před delší dobou došla a Kyjev se musí spoléhat na pomoc ze západu. Ve vybavení se ještě nachází americké tažené houfnice M777 a italské FH70, obě mají skvělé parametry, ale jejich budoucnost v moderním konfliktu je kvůli době odjezdu z místa střelby velkým otazníkem. Byť tedy FH70 má malý motor, který jí umožňuje se z lokace okamžitě vzdálit.
Střelba RCH 155 v režimu MRSI
Podle německého Hart Punkt, který udělal rozhovor s generálním ředitelem KNDS Germany, ti RCH 155 vyrábí, Ralfem Ketzelem, přijdou první německé houfnice na Ukrajinu již v dubnu příštího roku. Oficiální web ukrajinské armády Mil.in.ua uvádí, že Kyjev kupuje celkem 54 kompletů. RCH 155 je totiž zcela výjimečná tím, že je schopná střílet za jízdy jako jediná na světě. Dálkově ovládaná dělostřelecká stanice na podvozku Boxer 8x8, případně ASCOD nebo Pyiranha, unese podle Army Technology třicet 155mm projektilů a váží 39 tun. Díky plné automatizaci systému tvoří osádku jen dva operátoři, kteří sedí v kabině i při střelbě.
Kabina je chráněna proti střepinám a palbě z těžkých kulometů ráže 14,5 milimetru. K ochraně operátorů právě přispívá i ta věc, že v boji jsou zcela mimo uskladněnou munici a navíc se RCH 155 víceméně nemusí obávat odvetné palby, prostě střelba za jízdy je sama o sobě velkou ochranou. Houfnice střílí v režimu MRSI, tedy několik výstřelů může být elevací kanónu nasměrováno na jedno místo. A to při rychlosti střelby devět ran za minutu. Standardní dostřel činí čtyřicet kilometrů, ale aktuálně by KNDS mělo mít již k dispozici munici, která doletí do vzdálenosti 54 kilometrů a s Excaliburem je to přes šedesát kilometrů. Pro Ukrajince bude RCH 155 jako jedna z nejlepších houfnic světa velkou posilou. Podstatné je, aby měli dost munice.