Největší a nejvýkonnější válečné lodě, jaké kdy byly vyrobeny - letadlové lodě třídy Ford

Největší a nejvýkonnější válečné lodě, jaké kdy byly vyrobeny - letadlové lodě třídy Ford
Autor: US Navy (CC BY 2.0)|Popisek: F/A-18F Super Hornet nad USS Gerald R. Ford.
21 / 02 / 2022, 10:00

Třída Ford je nástupcem letadlových lodí třídy Nimitz. Jedná se o největší a nejvýkonnější válečné lodě, jaké byly kdy postaveny. Plánuje se, že pro americké námořnictvo bude postaveno celkem 9-10 letadlových lodí této třídy.

Ty v nadcházejících desetiletích nahradí nosiče třídy Nimitz a Improved Nimitz. Plánuje se, že nová letadlová loď třídy Ford bude uvedena do provozu každých 5–6 let, přičemž stavba bude pokračovat do roku 2058. Tyto nové válečné lodě budou mít provozní životnost 50 let a stanou se hlavním pilířem projekce síly amerického námořnictva v průběhu 21. století.

Video: YouTube

U vedoucí lodi třídy USS Gerald R. Ford byl kýl zaožen v roce 2009. Původně měla být uvedena do provozu v roce 2015, ale stavba se zpozdila a do provozu byla zařazena v roce 2017. Ve službě nahradila legendární USS Enterprise, první americkou letadlovou loď s jaderným pohonem, která byla uvedena do provozu již v roce 1961 a od té doby zůstala v aktivní službě.

USS Gerald Ford

Kýl druhé letadlové lodi této třídy, USS John F. Kennedy byl položen v roce 2015 a v současné době je ve výstavbě. Sdílí jméno s letadlovou lodí třídy Kitty Hawk, John F. Kennedy, která byla vyřazena z provozu v roce 2007. Jakmile bude druhá loď třídy Ford uvedena do provozu, nahradí USS Nimitz, která byla uvedena do provozu u amerického námořnictva v roce 1975.

Každá z letadlových lodí třídy Ford ponese letecké křídlo skládající se z 85 letadel s pevnými křídly, letadel VSTOL, vrtulníků nebo bezpilotních letounů. Budou mezi nimi víceúčelové stíhačky F-35 a F/A-18E/F Super Hornet a letouny EA-18G Growler pro elektronický boj, letoun včasné výstrahy E-2D Advanced Hawkeye, námořní vrtulníky MH-60R a MH-60S.

U letounů VSTOL je nutno vzít v úvahu tepelnou ochranu paluby pro start a přistání těchto letounů, kdy dochází k výraznému tepelnéu namáhání povrchu paluby na rozdíl od startů klasických letounů pomocí parního katapultu. Proto byla upravena i italská letadlová loď.

S takovou silou je jedna jednotka třídy Ford větší a výkonnější než kompletní letectvo mnoha států. Provozováním letadlových lodí třídy Ford zůstanou Spojené státy během 21. století nezpochybnitelnou námořní silou číslo jedna.

Konstrukce trupu třídy Ford je podobná jako u třídy Nimitz. Nové letadlové lodě mají menší, přepracovaný a nenápadnější ostrůvek i díky tomu, že vlajkový můstek byl přemístěn do nižší paluby. Konstrukce letové paluby byla změněna pro vyšší rychlost odbavování letounů.

Letadlové lodě třídy Ford budou mít 3 výtahy a 4 katapulty, mají stejný výtlak jako předchozí třída Nimitz, nicméně lodě třídy Ford jsou vybaveny více automatizovanými a efektivnějšími systémy. V důsledku toho mají nové letadlové lodě o 500–900 členů posádky méně.

Pokročilý jaderný pohonný systém pro třídu Ford byl vyvinut společností Northrop Grumman. Je to mnohem efektivnější systém, který poskytuje třikrát více energie.

Do výzbroje třídy Ford patří dvě odpalovací zařízení s 16 střelami Sea Sparrow (ESSM) jako obrana proti vysokorychlostním protilodním střelám. Lodě mají také dvě odpalovací zařízení s 21 Rolling Airframe Missiles (RAM) opět proti přilétajícím protilodním střelám. Obranné systémy doplňují čtyři 20 mm Phalanx systémy.

V žádném případě však není uváděna adekvátní ochrana proti ponorkám, torpédům a minám, což se již projevilo vynořením čínské ponorky v torpédové vzdápenosti od americké letadlové lodi bez její detekce. Soustředění na palubní výzbroj neochrání loď před jinými hrozbami, pokud to nezabezpečí dostatečně ostatní pavidla svazu mateřské letadlové lodě.

 

Zdroj: Global Army, US Navy

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace