Největší čínské obavy: Tchaj-wan vyzbrojený F-35

Největší čínské obavy: Tchaj-wan vyzbrojený F-35
22 / 07 / 2018, 10:00

A mohlo by se to snadno stát. Tchaj-wan má v tomto podporu některých členů Kongresu, který je tradičně více protchaj-wanský než moc výkonná. V dopise zaslaném prezidentu Trumpovi 26. března naléhali senátoři John Cornym a James Inhofe, aby byly Tchaj-wanu proudové stíhačky F-35B prodány. A pokud by to nemohlo proběhnout, pak Cornyn a Inhofe navrhují, aby Washington prodal Tchaj-peji nové F-16V.

Tchaj-wanský ministr obrany odhalil, že jeho země vstoupila se Spojenými státy v jednání o pořízení F-35 Lightning II.

Během rozhovoru pro místní Liberty Times byl ministr národní obrany Jen Teh-fa dotázán, zda Tchaj-wan oficiálně požádal Spojené státy o prodej proudových F-35 a tanků M1 Abrams. Při diskusi o první zbrani Jen prohlásil: „Mohu potvrdit, že jednání probíhají.“ Jeho odpovědi byly zveřejněny anglicky v Taipei Times, sesterském listu Liberty Times.

Ministr Jen později svou odpověď upřesnil: „Abych odpověděl na otázku, zda jsme formálně poptali F-35 od Spojených států, tak ačkoli jsme s představiteli USA vedli na toto téma dialogy, nedosáhli jsme definitivního závěru.“ Podle toho to vypadá, že Tchaj-wan zatím oficiálně o F-35 nepožádal, ale zamýšlí tak udělat, budou-li Spojené státy k prodeji proudových stíhaček ostrovnímu národu svolné.

Tchaj-wan se podle všeho zajímá o nákup verze F-35B. To je varianta pro Námořní pěchotu s krátkým vzletem a schopností svislého přistání (STOVL). Ministr důležitost tohoto detailu zdůraznil během interview, když Liberty Times řekl: „operační požadavky letectva určují, že další generace stíhaček musí mít schopnosti stealth, mít krátký vzlet a být schopná vést boj za hranicí viditelnosti.“ F-35B právě takovým požadavkům odpovídá.

Psali jsme: Tchaj-wan možná nedostane americké F-35 a další technologie, protože ,,toleruje" na ostrově čínskou špionáž

Mít ve výzbroji proudovou stíhačku s pevným křídlem a charakteristikou STOVL má smysl, pokud si uvědomíme, že Čína disponuje asi 1500 balistickými raketami neustále zamířenými na Tchaj-wan. Přitom podle studie provedené RAND Corporation byl Peking potřeboval jen 155 balistických raket, aby zničil všechny tchaj-wanské vzletové a přistávací dráhy, z nichž mohou operovat běžné proudové stíhačky. Oproti tomu stíhačky s krátkým vzletem a svislým přistáním jako F-35B by mohly být v případě války s Čínou rychle rozptýleny. To by zabránilo jejich zničení na zemi. F-35B mohou rovněž operovat z kratších komerčních drah či dalších míst na Tchaj-wanu, pokud by jeho vojenské dráhy byly prvními válečnými salvami zničeny.

Zájem Tchaj-wanu o F-35B začal nejpozději před patnácti lety. Kolem roku 2002 zaslal Tchaj-wan Pentagonu „žádost o dohodu o společném záměru a o data ceny a dostupnosti F-35B podepsanou Wang Chi-linem, tehdy ředitelem Oddělené obranných dodávek Tchaj-pejského hospodářského a kulturního zastupitelského úřadu (což je de facto tchaj-wanské velvyslanectví ve Washingtonu).“ Tento zájem nástup prezidenta Donalda Trumpa do úřadu jen posílil. Snad proto, že Tchaj-pej věří, že současná administrativa je svolnější k prodeji letadel Tchaj-wanu než její dva předchůdci. Na jaře roku 2017 se objevily zprávy, že Tchaj-wan zamýšlí oficiálně svůj zájem zakoupit proudové letouny oznámit americkým představitelům. Odpovědi ministra Jena naznačují, že Tchaj-pej tomuto odolal, a s Amerikou vede o F-35B jednání v tichosti. Přesto v březnu tohoto roku Jen tchaj-wanský zájem o F-35B znovu potvrdil a řekl, že o problému bylo „s USA znovu jednáno.“

V současné době má tchaj-wanské letectvo ve výzbroji především F-CK-1, F-16 a Mirage 2000. AIDC F-CK-1 Ching-kuo je stíhačka domácí výroby, zařazená do služby v roce 1989. Tchaj-wan jich vyrobil 130 a v posledních letech jich část modernizoval. V 90. letech Spojené státy souhlasily s prodejem 150 stíhaček F-16A/B Block 20. Během Obamovy administrativy požádal Tchaj-wan Washington o 66 nových F-16C/D, ale Amerika to odmítla. Místo toho Spojené státy pomáhají modernizovat existující flotilu F-16 v odhadované síle 140 letounů na standard F-16V. Tchaj-pej také zakoupila koncem 90. let od Francie 60 Mirage 2000. Z těch zbývá ve službě 55, a Tchaj-pej přistoupila k jejich modernizaci a prodloužení životnosti. Rovněž se objevily zprávy o produkci nového domácího proudového stíhacího letounu.

Psali jsme: Izraelské F-35 pronikly nepozorovaně nad Írán, ruské systémy zůstaly slepé

Mezitím rychle modernizuje čínské letectvo. Čína odhalila J-20, pokládaný za její první proudový stíhací letoun páté generace. V únoru tohoto roku Peking oznámil, že první série J-20 dosáhla úvodní operační schopnosti. Ačkoli je otázkou, jak neviditelný J-20 se současnými motory je, stále představuje navýšení síly čínského letectva. K tomu převzal Peking dodávku nejpokročilejších ruských proudových stíhaček: Su-35. Tyto letouny již použil při zastrašovacím přeletu přes ostrov 11. května.

Nepřehlédněte na Security magazínu: Technologie - nejnovější ,,vychytávky" ze světa vědy a techniky. Od futuristických zbraní až po bojové drony. S námi víte více 

Zdroj: The National Interest

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace