Nelogika generála Opaty o těžké brigádě: Modernizace je správná, jen když se mi to hodí. A s domácím průmyslem se přepočítal

Nelogika generála Opaty o těžké brigádě: Modernizace je správná, jen když se mi to hodí. A s domácím průmyslem se přepočítal
Autor: David Sedlecký (CC BY-SA 4.0)|Popisek: Aleš Opata
02 / 05 / 2020, 13:00

Bez těžké brigády není armády, říká náčelník generálního štábu Aleš Opata, a připomíná ve svém komentáři pro E15.cz závazek, o kterém jsme opakovaně psali, že k 1. lednu 2026 má Armáda České republiky mít k dispozici pro obranné plánování NATO brigádní úkolové uskupení těžkého typu. Pro to se počítá se třemi prapory mechanizované pěchoty a tankovým praporem. Otázkou je, jakou technikou budou tyto prapory za těchto necelých šest let vyzbrojeny. A reálný rámec pro takové úvahy dají jen konkrétní čísla státního rozpočtu nejen pro letošní rok, ale pro roky následující. Ministerstvo obrany bude muset svést velmi komplikovaný boj a bude muset mít na paměti, že sice bez těžké brigády není armády, ale že tutéž armádu čeká díky dlouhodobému zanedbávání a podfinancování mnohem více modernizačních projektů.

Když jsme na Security magazínu vyjmenovali různé alternativy pro pásová BVP, resp. jejich částečnou náhradu vozidly na kolovém podvozku, vznikly kolem toho samozřejmě různé diskuse a dohady. Možnost modernizovat za zlomek ceny nových pásových BVP ta stávající, což je cesta, kterou se vydalo zeměpisně exponovanější Slovensko, náčelník generálního štábu kategoricky odmítá a říká: "Nejnověji se objevil v médiích nápad, že by se stará bojová vozidla mohla modernizovat a že by se tím ušetřilo. Přitom mluvíme o platformě BVP 2, která vznikla v 80. letech. Slováci zvolili podobnou cestu, ale pořád je to stejné vozidlo, jen s novou věží a elektronikou."

Ano. Je to velmi krajní možnosti, která stkutečné řešení odkládá v čase. V době, kdy máme dva měsíce vypnutou velkou část ekonomiky, a nevíme, jak dlouho se z toho bude vzpamatovávat, ovšem možná není zcela od věci postavit na stůl všechny myslitelné alternativy. A možná bychom spíše očekávali více než vyjmenování nedostatků konstrukce BVP-2, které pochází z 80. let, nějaký komplexnější pohled na celkovou koncepci žádoucí výzbroje v kontextu omezených rozpočtů. Už jen proto, že tatáž armáda, která ústy svého náčelníka štábu přirovnává BVP-2 k trabantu, trvá na miliardové modernizaci ještě o něco staršího tanku T-72, a nedávno si pořídila 4+8 velmi drahých amerických vrtulníků konstrukčně vycházejících z modelů z let 50. a 60. "Nebudeme natírat loď, která už neplave. Je to cesta k zaostalosti a návrat do minulosti," říká generál Opata ve svém komentáři. Tanky T-72 ale armáda natřít chce.

Bez těžké brigády není armády. Zmínili jsme posledně také francouzskou armádu. Mechanizovaná pěchota jejích obrněných brigád jezdí na kolovém bojovém vozidle VBCI. Lze mít těžkou brigádu, a přesto hledat kombinace výzbroje, které nejsou nevyhnutelně postavené na 210 nových pásových vozidlech za 53 miliard korun. Bez čeho se těžká brigáda, má-li mít potenciál uspět, neobejde, nejsou konkrétní typy pásových BVP, ale moderní tanky. A vyčerpá-li Ministerstvo obrany prostředky a síly na moderních pásových BVP v původním rozsahu a mj. také na protichůdnými argumenty podložené modernizaci T-72, dost možná bude mít velký problém zvládnout do necelých šesti let přezbrojit tankový prapor.

Náčelník generálního štábu také říká, že při nákupu vozidel pouze v bojové modifikaci, a modernizaci stávající techniky pro plnění podpůrných úkolů, by průmysl přišel o svůj 40% podíl na velké zakázce a o možnost získat know-how v oblasti moderních technologií. Přitom ale pořízení bojových modifikací moderního BVP by ono know-how přineslo, modernizace starší techniky by byla prováděna 100% v České republice, a její náhrada moderními prostředky by se "jen" odložila do budoucna, až to případně rozpočet umožní. I v minulosti se původní armádní zadání v krizových dobách dělilo v zásadě dvěma, ať již šlo o Gripeny, nebo o ve své době mimořádně diskutabilní Pandury II. Armáda již desetiletí funguje s polovinou původního počtu. Naše malá armáda, která si dovolila luxus provozovat jak pásová, tak kolová BVP.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace