Německá hádanka: Nahradí letouny Panavia Tornado nakonec Super Hornety?

Německá hádanka: Nahradí letouny Panavia Tornado nakonec Super Hornety?
Autor: flickr.com (public domain)
15 / 10 / 2019, 15:00

Od roku 2017 se německá vláda aktivně poohlíží po náhradě za stárnoucí letouny Panavia Tornado. Otázkou zůstává, jaký stroje je nahradí. Ve hře je F/A-18 Super Hornet a Eurofighter Typhoon. Právě Typhoony již Německo aktivně provozuje.

Jasné je jedno - bojové letouny Panavia Tornado již povážlivě zastarávají, o čemž svědčí i fakt, že britská RAF tyto letouny již dříve vyřadila ze služby, a Německo tak od roku 2017 intenzivně hledá jeho nástupce. Odhaduje se, že životnost tornád skončí mezi lety 2025-2030. Otázkou samozřejmě zůstává, který letoun Tornada, jejichž provoz a údržba se začínají značně prodražovat, nahradí. 

Výběr nového letounu je pak ovlivněn zejména skutečností, že právě Panavia Tornado má jako jediné schopnost v německém letectvu ovládat a shazovat americké jaderné pumy B61.

Server Defense News uvedl, že pomyslné ručičky se začínají přiklánět k letounu F/A-18 Super Hornet. I když v lednu 2019 byla zamítnuta možnost v podobě F-35, americkému řešení to nezavírá do budoucna dveře. Nová ministryně obrany Annegret Kramp-Karrenbauerová totiž poněkud zastřeně koncem září deklarovala, že bude těsněji v otázce nahrazení Tornád spolupracovat s jejím americkým protějškem Markem Esperem, což by jinými slovy předznamenávalo, že Německo by se mohlo přiklonit k pořízení Super Hornetů. Nebo snad F-35?

Naopak pro již dříve vyloučenou variantu v podobě nákupu strojů F-35 se dlouhodobě staví bývalý velitel německého letectva generálporučík Karl Müllner, jehož političtí oponenti na domácí scéně dávají přednost variantě v podobě letounu Eurofighter Typhoon. Pro tuto možnost se vyslovila i před časem bývalá ministryně obrany a nyní předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen. Mimochodem byl to právě  Müllner, který před rokem a půl opustil svou pozici právě kvůli tomu, že se neprosadila jeho varianta náhrady letounů Panavia Tornado stroji F-35. Ty byly ostatně dlouhou dobu považovány za favorita. 

Pokud si Německo vybere ,,kontinuitní" cestu s osvědčenými stroji Eurofighter Typhoon, musel by být certifikován na použití jaderných pum B61. A tato certifikace může trvat o 3-5 let déle než u Super Hornetu, který má schopnost přepravovat jaderné pumy. Zde by se teoreticky ještě mohla otevírat šance pro ,,zavržené" letouny F-35. Podle předpokladů mají od roku 2024 mít stroje F-35 schopnost přepravovat a používat jaderné pumy, a to navíc ve vylepšené verzi B61-12.

To, jakému letounu dá Německo nakonec přednost, tedy zatím zůstává neznámou. Na začátku příštího roku bychom měli již znát vítěze v tomto ,,americko-evropském klání".

 

Zdroj: aerotime.aero, defensenews.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace