Německo koupí čtyři fregaty MKS 180 od nizozemské společnosti Damen, budou velké jak americké torpédoborce Arleigh Burke

Německo koupí čtyři fregaty MKS 180 od nizozemské společnosti Damen, budou velké jak americké torpédoborce Arleigh Burke
Autor: Damen|Popisek: MKS 180
20 / 06 / 2020, 11:00

Dne 17. června 2020 německý parlament schválil rozpočet na pořízení čtyř fregat MKS 180, které postaví nizozemský stavitel lodí Damen. Tato smlouva bude největší námořní smlouvou pro společnosti Damen a Thales s odhadovanou částkou 5, 473 miliard EUR.

V dubnu 2019 německé ministerstvo obrany vyhlásilo výběrové řízení na pořízení čtyř fregat MKS 180. Podle nizozemského stavitele lodí Damen budou tyto lodě stavěny v loděnicích Blohm + Voss v Hamburku a v dalších loděnicích skupiny North German Lürssen Group. Damen hodlá tímto způsobem stavět, aby v Německu utratila kolem 80% celkové čisté investice jako přidanou hodnotu. Totéž platí pro elektronické aplikační systémy, které dodává Thales Nederland podle svého vlastního návrhu. Přibližně 70% poskytne německá dceřiná společnost Thales a další němečtí subdodavatelé.

Podle námořních vojenských odborníků je MKS 180 navržen k použití jako víceúčelová bojová loď s vyměnitelnými moduly specifickými pro mise, které lze konfigurovat pro provádění široké škály námořních misí.

Fregata MKS 180 bude mít délku 155 metrů s výtlakem až 9 000 tun. Se standardní posádkou 110 námořníků a až 70 dalšími členy posádky bude největší bojovou lodí ve službách německého námořnictva. Na moři může loď operovat až 24 měsíců v kuse, životnost lodi je plánována na 30 let.

Fregata MKS 180 bude vyzbrojena středními a krátkými raketovými systémy protivzdušné obrany, protiraketovými raketami dlouhého doletu. Bude mít dělo ráže 127 mm schopný používat střelivo s dlouhým doletem, automatická děla a kulomet pro svou vlastní ochranu (CIWS).

Pokud vezmeme v úvahu kategorizaci lodí, největší jsou bitevní lodě nebo křižníky, letadlové lodě, pak torpédoborce, korvety a fregaty. Vzhledem k tomu, že německé námořnictvo sází na fregaty, zřejmě plánuje nasazení v poměrně mělkých vodách Baltu a v pobřežních vodách Německa, úžinách Kattegtat a Skegerrak a v Lamanšském průlivu. Projekce síly v jiných oblastech jako Středomoří, Rudé moře, Perský záliv čí Africký roh vyžaduje jinou logistiku, avšak vzhledem k lehkosti lodi se lze domívat, že primární určení bude k protiteroristickým operacím. Doba nasazení 24 měsíců odpovídá operacím i ve vzdálených oblastech a fregata je schopna operovat v "blue see" teritoriích. Její palebná síla neodpovídá většímu námořnímu konfliktu. Závěrem lze říci, že Německo chce ukázat své námořní schopnosti a možnosti, avšak nechce vyvolat zdání hrozby nasazením velkých hladinových plavidel.

 

Zdroj: Navy Recognition

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace