Autor fotografie: Rob Schleiffert, flickr.com (CC BY-SA 2.0) |Popisek: Bell UH-1D
Německo vyřadilo po 53 letech ze služby vrtulníky Bell UH-1D.
Po 53 letech Německo vyřadilo vrtulníky UH-1D určené pro službu SAR (Search and Rescue), transportní účely, boje s přírodními pohromami a další mise. Od roku 1968 Bundeswehr nakoupil celkem 340 vrtulníků UH-1D, nyní jsou z důvodu stáří vyřazovány ze služby.
Stroj naposledy symbolicky letěl 12. dubna nad Holzdorfem na závěrečné ceremonii, která ukončila jeho dlouhou služební kariéru za přítomnosti ministryně obrany Annegret Krampové-Karrenbauerové.
Vrtulník je jednou z verzí stroje Bell UH-1 Iroquois. První sériové vrtulníky této varianty s vyšší přepravní kapacitou. byly převzaty v roce 1963. Nejznámější jsou mise tohoto typu vrtulníků při nasazení ve válce ve Vietnamu, kde patřil ke klíčovým a páteřním vrtulníkům k přepravě jednotek, zásobování i evakuaci, jak bojujících, tak MEDEVAC.
Jako náhrada za UH-1D je určen lehký vrtulník H145 od Airbusu. Ten dodal Německu před několika týdny poslední, sedmý vrtulník. V této souvislosti je třeba ještě dodat, že Německo silně inklinuje k evropským řešením, kde Airbus má dominanci, jak nyní ve vrtulnících, tak i v dopravních a tankovacích letounech.
Výhodou je, že Airbus je brán jako německo-francouzské konsorcium, takže podle pravidel EU při nákupu od něj není jednostranně preferována domácí zbrojovka. Pak není ani řešena otázka procentuální výroby v zemi odběratele. A dále strategické zakázky mohou být bez výběrového řízení zadány domácímu průmyslu, takže jmenujme letouny či vrtulníky Airbus, Leopard, Boxer, Puma, Bieber a mnoho dalších.
Zdroj: Defence Blog