Německým ozbrojeným silám rostou křídla i fregaty. Obří F126 strčí do kapsy i americké torpédoborce a Ticonderogy

Německým ozbrojeným silám rostou křídla i fregaty. Obří F126 strčí do kapsy i americké torpédoborce a Ticonderogy
Autor fotografie: Damen Naval / Public domain|Popisek: Německá fregata F126
09 / 12 / 2023, 06:00

Německo staví největší válečnou loď od druhé světové války. Naši západní sousedé ji označují jako fregatu, ačkoliv má výtlak 11 000 tun!

Pod názvem projekt F126 se skrývá výstavba největší poválečné vojenské lodi, jež se má připojit k flotile německého námořnictva. To žádá celkem 6 kusů, německá vláda však podepsala s výrobcem Damen Naval smlouvu na pouhé 4. Na kontraktu se budou podílet subdodavatelé Blohm+Voss a společnost Thales. O tom bylo rozhodnuto již před třemi lety, kdy se hovořilo o „víceúčelové bojové lodi MKS 180“. Dodání první lodi je naplánováno na rok 2028.

První kroky stavby začaly v prvním prosincovém týdnu. „Projekt F126 je důležitým krokem k technologické suverenitě německého, nizozemského a evropského obranného průmyslu,“ řekl generální ředitel skupiny Damen Shipyards Group Arnout DamenFregaty budou postaveny ve třech různých loděnicích v Hamburku, Kielu a Wolgastu. Ocelovou konstrukci zajistí loděnice Peene ve Wolgastu, příď lodi v Kielu, kde bude také následně spojena se zádí. Poté bude loď odtažena do hamburského Blohm+Voss, kde budou nainstalovány veškeré palubní systémy a bude provedeno provozní testování.

V počátečních diskusích se o třídě F126 hovořilo jako o Mehrzweckkampfschiff – MKS 180, přičemž číslo 180 poukazovalo na plánovaný počet členů posádky, ten byl však zásadně snížen. Primárním úkolem lodí F126 bude nahradit současné fregaty německého námořnictva třídy F123 Brandenburg, a to do konce tohoto desetiletí. Brandenburgy vstoupily do služby již v polovině 90. let. I když jsou F126 oficiálně nazývány fregatami, tyto válečné lodě budou znatelné větší. S délkou 545 stop (166 metrů) a výtlakem 11 000 tun se zařadí mezi největší moderní válečné stroje, pohybující se po moři.

Z hlediska konstrukce zůstává prioritou automatizace, aktuálně se hovoří o pouhých 114 námořnících na palubě, jež by se měly střídat ve 4měsíčních intervalech. Právě díky malé posádce a vysoce automatizovaném designu bude loď schopna nepřetržitého provozu po dobu až dvou let.

Torpédoborec s řízenými střelami třídy Arleigh Burke USS Barry

Fregata F126 by dle dostupných informací měla disponovat výtlakem 11 000 tun a délkou 545 stop (166 metrů). S cenou 1,37 miliardy eur (33,36 miliard Kč) za jednu bojovou loď se maximální udržitelná rychlost pohybuje na hranici 26 uzlů (48 km/h). Oproti jejímu předchůdci F123 Brandenburg je výtlak F126 téměř třínásobný! Brandenburg s cenovkou 303 milionů eur (7,3 miliard Kč) byl sice s rychlostí 29 uzlů (54 km/h) poněkud svižnější, avšak disponoval tonáží 3 600 tun a délkou 455 stop (139 metrů).

V porovnání s americkou třídou torpédoborců Arleigh Burke je vyvíjená německá fregata stále mastodontem. Všechny varianty AB disponovaly výtlakem mezi 8 400 a 9 900 tunami, délkou 155 metrů a rychlosti 30 uzlů (56 km/h). Obávaná Ticonderoga je oproti plánovanému nováčkovi německého námořnictva větší (s délkou 172 m) a rychlejší (32,5 uzlů – 60 km/h), ale představuje menší tonáž, a to 9 800 tun. Skutečnou konkurencí by však mohla být Američany vyvíjená třída Constellation. S cenovkou 1,28 miliard dolarů (29 miliard Kč) má přinést fregatu délky 151 metrů, dosahující rychlosti 26 uzlů (48 km/h) a to s výtlakem 7 300 tun. Ale ta tonážně stejně nestačí. 

Standardní senzory a vybavení budou zahrnovat radar Hensoldt TRS-4D, přičemž Thales poskytne svou technologii X-pásmového radaru APAR Block 2, pozorovací systém Gatekeeper a další pozorovací a satelitní komunikační systémy. Ultramoderní technologie ve formě radarů budou dodány společností Rohde & Schwarz, konkrétně R-ESM (Radar Electronic Support Measures) a C-ESM (Communication ESM), jež mají detekovat, identifikovat a lokalizovat komunikace a radarové vlny.

Příď fregaty F126

Mezi vybranými zbraněmi pro nové fregaty německého námořnictva bude figurovat 16článkový vertikální odpalovací systém Mk 41 (VLS) pro až 64 střel ESSM (Evolved Sea Sparrow Missile). Aktuálně neexistuje možnost jak potvrdit, že budou standardní střely SM-2 zahrnuty do protivzdušné obrany, u předchůdce F124 Sachsen je využívána kombinace střel ESSM a SM-2 Block IIIA. Je potvrzeno, že společnost Rheinmetall dodá F126 sekundární zbraně MLG27-4.0.

Německé fregaty jsou doslova obry v rámci bojových plavidel. V tonáži je překonávají jen některá výsadková plavidla, vrtulníkové lodě a pochopitelně nosiče letadel. Němci se po druhé světové válce dlouhodobě zdržovali větších projektů a zbrojních výdajů. F126 je ovšem velmi výraznou změnou, kapacitně budou tyto lodě schopné klidně doprovázet operační svazy amerických letadlových lodí a učiní z německého námořnictva značnou sílu. 

Tagy článku