Neporazitelná plovoucí pevnost? Ruská ,,superletadlová loď" by mohla být vybavena protivzdušným komplexem S-500

Neporazitelná plovoucí pevnost? Ruská ,,superletadlová loď&quote; by mohla být vybavena protivzdušným komplexem S-500
Autor: Artem Tkačenko CC BY-SA 4.0|Popisek: Maketa nové ,,superletadlové lodi" (Projekt 23000E)
19 / 07 / 2020, 13:00

Servery Navy Recognition a BulgarianMilitary.com informovaly, že nová ruská letadlová loď příští generace Projekt 23000E může být vybavena i protivzdušným komplexem S-500 Prometej.

Bude ruská ,,superletadlová loď" příští generace vybavena i protiletadlovými systémy S-500? Podle serverů Navy Recognition a BulgarianMilitary.com tomu tak může být. Server BulgarianMilitary.com uvedl, že v kombinaci s letouny 5. generace Su-57 se může toto plavidlo stát v budoucnu ,,neporazitelnou pevností". Informace zveřejněné oběma servery je však nutné brát s velkou rezervou, ani jeden neodkázal na konkrétní zdroj.

Projekt 23000E má za cíl vybudovat během deseti let jadernou ,,superletadlovou" loď o předpokládaném výtlaku 100 000 tun za cenu přibližně 5,5 miliard dolarů. Ta je ovšem předpokládaná cena a vypadá to spíše na prodražení projektu na částku kolem 7,5 miliard dolarů. Tato nová loď s elektromagentickými katapulty a nejnovějšími technologiemi pak má v případě úspěchu projektu nahradit Admiral Kuzněcov v ruské Severní flotile.

V ,,záloze" pak mají mít Rusové ještě jednu letadlovou loď na jaderný pohon vznikající v Projekt 11430E. Plavidlo má mít výtlak okolo 80 000-90 000 tun (Admiral Kuzněcov má výtlak jen 50 000 tun), délka ,,jaderného obra" se bude pohybovat kolem 350 metrů. Letadlová loď bude schopna vyvinout rychlost okolo 30 uzlů a pojme na své palubě 2 800 členů posádky a další personál o 800 lidech. Co se týče operační životnosti plavidla, ta bude plánována na dobu čítající přes 50 let.

Letadlová loď bude moci pojmout 60 letounů včetně stíhacích strojů Su-33, víceúčelových stíhacích letounů MiG-29K, strojů včasné výstrahy a dalších. Plavidlo by mohlo po americkém vzoru využívat i revoluční elektromagnetický katapult. Bude určeno pro celou škálu bojového nasazení.

Nutno podotknout, že ,,nepotopitelných lodí" v historii již byla řada. V civilní oblasti třeba Titanic, ve vojenské německé bitevní lodě Bismarck a Tirpitz nebo japonská Jamato. Dlouhodobě po skončení studené války US Navy podceňovala možnost ohrožení plavidel, až k překvapení zjistila, že v periskopové vzdálenosti od jejich letadlové lodi pluje čínská ponorka (ruská třída Akula) a oni o ní nemají ani tušení. Takže ruské námořnictvo může vyvinout největší letadlovou loď světa, záleží, jak bude připravena pro sebeobranu a jaká bude obranná taktika svazu letadlové lodi. Jinak půjde v případě konfliktu ke dnu mnoho miliard dolarů tak jako tak.

Zajímavou informací je plánované zařazení ,,superletadlové loďě" do Severní flotily. Byť jeho rozměry by spíše příslušely do rozsáhlých vod Pacifiku, Ruská admiralita prioritizuje Severní flotilu. Toto svědčí o tom, že severní plavební cesta se stává realitou a Rusko ji chce mít plně pod kontrolou. Na druhou stranu, pokud bude plout v oblastech Sibiře, může být plavidlo ohroženo pouze ponorkami nebo protilodními raketami dlouhého dosahu (střelba za horizont), odpálenými z letounů. Ve chvíli, kdy se přiblíží k některému z domovských přístavů, a to jak na západě tak i na východě, musí proplout oblastmi dosažitelnými letouny startujícími z pozemních letišť. Velká letadlová loď = prioritní cíl, a tuto hrozbu ruská admiralita nesmí podcenit, aby o plavidlo nepřišla.

 

Zdroj: Navy Recognition, BulgarianMilitary.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace