Neviditelné americké vrtulníky se používají pouze pro mise nejvyšší priority – pomohly dostat bin Ládina

Neviditelné americké vrtulníky se používají pouze pro mise nejvyšší priority – pomohly dostat bin Ládina
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: RAH-66 Comanche a AH-64 Apache
28 / 03 / 2022, 14:00

Před několika lety se objevily informace o přísně tajném typu amerického vrtulníku. Běžně je nyní označován jako Stealthy Blackhawk nebo Silent Hawk, což však nejsou jeho původní názvy. Vrtulník byl poprvé spatřen v roce 2011 během úspěšné operace v Pákistánu, při které byl zneškodněn tehdy nejhledanější terorista světa Usáma bin Ládin. Během útoku byly použity nejméně dva vrtulníky, které přepravovaly příslušníky týmu speciálních jednotek SEAL amerického námořnictva.

Během operace byl jeden z těchto vrtulníků poškozen, stal se neovladatelným a přistál velmi tvrdě, neschopen dalšího vzletu. Po skončení operace jej jednotky SEAL vyhodily do povětří pomocí výbušnin. Ocasní část vrtulníku však přežila. K tomuto typu nebyly nikdy vydány žádné oficiální komentáře. Celý vývojový program a veškeré oficiální podrobnosti o něm jsou drženy ve vysokém utajení.

Předpokládá se, že tyto „neviditelné“ vrtulníky jsou ale již léta používány elitními jednotkami pro speciální operace, aniž by o tom veřejnost věděla. A zdá se, že všechny jejich mise byly úspěšné, nebo se alespoň s výše uvedenou výjimkou všechny stroje vždy dokázaly vrátit na své základny.

Černá barva vrtulníku, stejně jako další konstrukční prvky, jako je velmi malý radarový obraza nízká hladina hluku, naznačují, že tyto vrtulníky speciálních sil jsou určeny především k nočním operacím. Tyto vrtulníky operují rychle a ve velmi malé výšce, aby se vyhnuly detekci radary. Je však nutno si uvědomit, že i když je potlačen hluk motoru, rotorové listy mají určitou rychlost obzvláště na koncích listů, a pokud se podaří potlačit tepelnou či radarovou stopu, u té akustické je to problém, prostě rotor musí mít určitou rychlost. Takže zatím neexistuje nehlučný vrtulník, jak to známe z filmů Holywoodu.

Někteří tvrdí, že jde o v mnohemupravené verze běžnéhoBlackhawku. Nicméně trosky ocasní části se vůbec nepodobají troskám vrtulníku MH-60 Blackhawk, který používají americké speciální jednotky za běžných okolností nebo pro mise nižší priority. Nelze tedy vyloučit, že tento neviditelný vrtulník má zcela jinou a původní konstrukci.

A budeme-li pokračovat ve spekulacích, je možné, že byl vyvinut na základě zrušeného projektu RAH-66 Comanche. Comanche byl neviditelný průzkumný a lehký útočný vrtulník, vyvíjený od počátku 90. let. Měl stealth drak postavený převážně z kompozitních materiálů a řadu dalších pokročilých prvků. Bylo postaveno několik funkčních prototypů, které prokázaly výjimečné výkony.

Ve své době představoval Comanche revoluční krok v technologii stealth. Program byl však v roce 2004 zrušen. Americké ministerstvo obrany současně přislíbilo, že jeho technologii využije pro budoucí projekty. Oficiální program stealth transportního vrtulníku však nebyl nikdy zveřejněn.

Tento tajný vrtulník má speciální konstrukci rotoru, která výrazně snižuje hladinu hluku. Trosky ocasního rotoru ukazují, že vrtulník používá menší lopatky. Ocasní rotor je také stíněn diskem. Vypadá to, že hluk tohoto vrtulníku snadno splyne s hlukem na pozadí, avšak nikdy zcela, motor vydává hluk stejně jako rotory. Vrtulník je tak tichý, že protivníci nezareagují, dokud není pozdě. Bin Ládinovi sousedé vyprávěli, že neslyšeli blížící se vrtulníky, dokud nebyly přímo nad nimi.

Celkový tvar toho, co zůstalo na místě havárie, naznačuje, že vrtulník má ostré úhly a rovné plochy. Vypadá to, že je vyroben ze speciálních high-tech materiálů podobných těm, které se používají u neviditelných letadel. Jeho tvar a povrchová úprava pohlcují a zkreslují radarové paprsky. Je pravděpodobné, že i listy rotoru mají nějaké prvky pohlcující nebo zkreslující radarové paprsky. V každém případě radary pákistánských obranných sil tyto přilétající vrtulníky nezaznamenaly a žádná protiakce nebyla nařízena ani při příletu, ani při odletu. Je nutno vnímat, jakou rychlost, byť design je různý, má konec hlavního rotoru a jaký zvuk to vytvoří, stejně jako motory. Motory ani rotory nejsou neslyšitelné.

Tento vrtulník obsluhuje posádka dvou nebo tří mužů, dva piloti a případně střelec. Může přepravovat přibližně 10-12 plně vybavených vojáků.

Je pravděpodobné, že vrtulník nese i nějakou výzbroj na podporu vysazených jednotek. Nejspíše ve dveřích lafetované kulomety nebo rotační kanón. Také je možné, že může být vybaven raketnicemi s neřízenými raketami, střelami vzduch-země a vzduch-vzduch, jako jsou AGM-114 Hellfire a AIM-92 Stinger. Rakety a střely mohou být neseny uvnitř speciálních prostor nebo na vnějších závěsnících, kde ovšem nepochybně zvětšují odraz stroje na obrazovce radaru.

Je možné, že tento vrtulník speciálních sil má také možnost doplňování paliva za letu. Nešlo by o nic výjimečného, tuto schopnost má mnoho amerických vrtulníků speciálních sil, například právě MH-60. A je také pravděpodobné, že některé části trosek z místa havárie z roku 2011 skončily v Číně nebo Rusku.

Zdroj: MilitaryToday

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace