Neviditelný F-22 Raptor ponese střely AIM-260. Na integraci se podílejí "Zelení netopýři"

Neviditelný F-22 Raptor ponese střely AIM-260. Na integraci se podílejí &quote;Zelení netopýři&quote;
Autor fotografie: foto: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: F-22 Raptor
19 / 08 / 2022, 14:00

"Na modernizaci stíhačky Raptor se nyní vynakládá obrovské množství prostředků, aby se zajistilo, že bude i v příštích více než deseti letech základem pro vzdušnou převahu," říká major Kevin "Renegade" Autrey, vedoucí pilot operačních testů stíhačky F-22 Raptor u 422. testovací a vyhodnocovací perutě (TES) "Green Bats" (Zelení netopýři), která je umístěna na letecké základně Nellis v Nevadě.

"Ministr letectva Frank Kendall říká, že Raptor je řešením pro vzdušnou nadvládu, dokud nebude zaveden systém Next-Generation Air Dominance (NGAD). Hrozba je stále vyspělejší a naší odpovědí na ni je modernizace Raptoru několika různými způsoby," říká Autrey. "Snažíme se zajistit, aby všechny různé stíhací platformy – u "4-2-2" se soustředíme na bojové letouny – byly plně integrovány, aby v případě vypuknutí konfliktu všechny části do sebe hladce zapadly," dodává podplukovník Brent "Sword" Golden, velitel 422. TES. Týmová práce a propojení letounů a pozemních systémů, velení a řízení – tedy integrace – je klíčovým tématem.

422. TES provozuje přibližně 60 bojových letounů typů A-10, F-15E, F-16, F-22 a F-35. Má také divizi velení a řízení složenou z leteckých návodčích (JTAC), leteckých bojových manažerů a zbraňových ředitelů. Její společné umístění s Centrem válečných operací USAF v Nellisu není náhodné. Jde o to udržet jak vybavení, tak sítě a operátory na špičkové úrovni.

Dosud nejrozsáhlejší program vylepšování letounu F-22 je známý jako Raptor Agile Capability Release (RACR). Filozofie RACR spočívá v tom, že přibližně jednou ročně letectvo aktualizuje software stíhačky a někdy provede drobné interní změny hardwaru. "Myšlenka je taková, že pokud dokážeme modernizovat Raptor v ročním cyklu, můžeme dostat schopnosti k bojovníkům rychleji, než tomu bylo v minulém desetiletí," vysvětluje major Autrey. První fází RACR je R1, která nastavuje pole pro budoucí aktualizace jako hlavní hardwarové a softwarové prostředky pro následné vylepšení R2 a další.

Vývojové testování R1 bylo ukončeno 16. srpna 2021 a zahrnovalo celkem 263 vzletů a 308 letových hodin. Během 1. fáze vyhodnocování vývoje sil (FDE) R1 nasbíraly letouny pro provozní zkoušky 286 vzletů a 332 letových hodin. Fáze 2 operačního testování FDE byla zahájena v srpnu 2021 a zahrnovala tři útočné a dvě obranné testovací mise protiletadlové obrany na nevadském testovacím a výcvikovém polygonu (NTTR).

"R1 jsme nasadili do praxe – operační testování jsme dokončili na podzim 2021. Právě teď jsme v plném proudu s R2 a chystáme se zahájit testování R3 letos v létě," říká Autrey. První letouny v operačních perutích již začaly modernizaci R1 dostávat. Jedním z hlavních rozdílů mezi stíhačkami, které jsou před modernizací na R1, a těmi, které jsou nyní modernizovány na R1, je přidání architektury otevřeného systému a terminálu MIDS-JTRS (Multifunctional Information Distribution System-Joint Tactical Radio System), který konečně umožňuje letounu Raptor plně využívat standardní protokol datového spojení Link 16, včetně přenosu obrazu datového spojení Raptor. Po celou dobu své služby mohl letoun Raptor až na výjimky sdílet cenná data, která shromažďoval, pouze s ostatními letouny F-22. R1 také obsahuje režim 5 IFF (identifikace přítel-nebo-nepřítel), což je pro Raptor velký krok vpřed.

video: youtube

Hlavním titulem pro R1 ovšem je, že připravuje Raptor na JATM – tajnou novou taktickou střelu AIM-260, která má poskytnout americkým stíhačům výhodu ve vzdušném boji. "Jsme uprostřed příprav na zkoušky ostré střelby v létě tohoto roku, které jsou součástí velkého společného testovacího úsilí mezi operačními zkušebními piloty na základně Nellis a vývojovými zkušebními piloty na Edwards AFB v Kalifornii. Program JATM je zcela závislý na standardu RACR a F-22 potřebuje R1 a R2, aby mohl nosit právě JATM. To se týká všeho od integrace střely do našeho softwaru, indikací, které vidíme v kokpitu, informací, které můžeme se střelou sdílet, a způsobu, jakým se střelou komunikujeme z hlediska zaměřování. JATM obsahuje mnoho nových technologií, které jsou mnohem pokročilejší než technologie naší současné střely (AIM-120 AMRAAM)."

R2, která nyní vstupuje do operačních zkoušek, obsahuje velké množství softwaru JATM, což je důležité, protože USAF pracuje na vývoji rozhraní mezi pilotem a strojem. R3 rozšíří možnosti Link 16 o sdílení zpráv mezi spojeneckými silami a přinese některé modernizace stávajících senzorů.

F-22 také dostane infračervené vyhledávání a sledování (IRST), což je pasivní senzor, který dokáže sledovat cíle na velké vzdálenosti. Absence IRST je v současném arzenálu stíhačky pozoruhodným nedostatkem. "Půjde o podvěsné řešení," vysvětluje Autrey. "Pody budou nakonfigurovány tak, aby si F-22 zachoval schopnost stealth," dodává.

Množství probíhajících provozních zkoušek letounu F-35A potvrzuje, že se jedná o nejpočetnější stíhací letoun ve stavu perutě "Zelených netopýrů". Major Robert "Dawg" Belz létá na F-35 od roku 2017 a potvrdil, že stejně jako F-22 je nyní F-35 na cestě neustálé modernizace. "Ve 422. jsme o šest měsíců až dva roky napřed oproti tomu, co dostává bojovník. Kontinuální vývoj a dodávka schopností  vyžaduje pro F-35 každých šest měsíců nový operační letový program (vylepšení softwaru). My jsme to protáhli na zhruba roční cyklus a máme pocit, že je to dobré tempo."

Průběžné modernizace se ovšem netýkají jen letounů 5. generace. Major Matthew "Juice" Russel potvrdil, že letoun i F-15E Strike Eagle je nyní zapojen do takzvaného kontinuálního vývoje a zlepšování, což by mělo zahrnovat softwarové procesy, které jsou využívány u letounů F-35 a F-22. "Cílem je vytvářet nové OFP, které se aktualizují co nejrychleji – představte si aktualizace softwaru typu chytrých telefonů." Poznamenal také, že schopnosti, které poskytuje nový systém pasivní/aktivní výstrahy Eagle Passive/Active Warning Survivability System (EPAWSS) letounu F-15E, "nám umožňují dostat se o něco blíže k boji a používat zbraně, jako jsou bomby GBU-39 a střely AGM-158 Joint Air-to-Surface Standoff Missile."

Cvičení Black Flag spočívá v propojení všech těchto linií zdokonalení do jednoho technologického tavicího kotle. "Úsilí v testovacím světě se do Black Flag výrazně promítá," komentuje podplukovník Golden. "Jedním z hlavních cílů je spojit různorodé směry úsilí v 53. křídle do soustředěné akce."

Jednou z hlavních snah posledního cvičení Black Flag, které se konalo v květnu v Nellisu, bylo řešení automatizovaných řetězců dálkového sestřelování a způsobů, jak zajistit, aby technologie, které je podporují, byly připraveny k operačnímu nasazení a byly relevantní. V lednu na každoroční konferenci bojového letectva o zbraních a taktice (WEPTAC), která se konala v Nellisu, 422. TES představila Watchbox a Tactical Radio Application eXtension neboli Trax, dva nástroje pro překlad a směrování dat, které výrazně urychlují přenos dat od senzoru ke střelci.

"V posledním projektu Black Flag jsme se obecně zaměřili na hrozby s velkým dosahem," komentoval major Theodore, "CINC" Ellis. 53. křídlo využívalo automatizované zpravodajství, sledování a průzkum (ISR), automatizovaný sběr zpravodajských informací a různé prostředky pro odesílání dat pomocí automatizace, což v podstatě odstranilo potřebu mít v rozhodovací smyčce člověka. "Tento přístup odstraňuje pomocí systémů Watchbox a Trax zpoždění a lidské chyby. Ve smyčce je člověk, ale pouze sleduje a monitoruje systém. Systém chytře přiděluje prostředky a zbraně cílovým sadám."

"Jediný zpravodajský zásah v databázi během naší fáze integrace školy zbraní může normálně trvat 25 až 30 minut, než je předán střelci na Linku 16," komentoval major Ridge Flick. "Nyní jsme tuto lhůtu zkrátili automatizovanými prostředky na 40 sekund až čtyři minuty a odstranili chyby spojené s přenášením informací z jednoho systému do druhého lidmi."

Od integrace a testování nejnovější střely vzduch-vzduch AIM-260 na letounu F-22, přes průběžnou aktualizaci softwaru, integraci nových prostředků až po vyhodnocování všech těchto prostředků v rámci realistických cvičení je 422. TES pomyslným srdcem letectva. Její umístění v Nellisu zajišťuje, že se vhodně napojuje na výcvik, využívá nejmodernější systémy USAF pro replikaci hrozeb a řadu dalších pokročilých subjektů, díky nimž je Nellis tak důležitým místem pro moderní americké letectvo.

Zdroj: The Drive, airforcemag.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace