Speciální vozidla ze Šternberka pro záchranáře a civilní použití

Speciální vozidla ze Šternberka pro záchranáře a civilní použití
11 / 09 / 2020, 11:00

Šternberský podnik Excalibur Army za poslední roky představil řadu novinek v oblasti speciálních vozidel. Mají využití zejména v ozbrojených složkách, ale díky své konstrukci i parametrům najdou široké uplatnění i v civilním sektoru. Proto Excalibur Army nabízí i civilní a záchranářské verze těchto strojů.

DECON ER

Zatím poslední novinkou je dekontaminační vozidlo DECON ER. Jde o speciální vozidlo pro rychlou dekontaminaci a dezinfekci různých povrchů, osob i techniky a budov, které najde uplatnění při likvidaci průmyslových a ekologických havárií, ale i při výskytu epidemií či v situacích přinášejících ohrožení zdraví a životů obyvatelstva. Své místo tak najde například u hasičů a dalších záchranářských složek, ale například i v chemickém průmyslu. DECON ER může operovat samostatně, z většího počtu vozidel lze vytvářet dekontaminační linky s velkou kapacitou.

DECON ER využívá unikátní koncept podvozku Tatra Force 4x4 s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami se vzduchovým odpružením. Excalibur Army může nabídnout vozidlo DECON ER i na podvozku Tatra Force 6x6, který dle preferencí zákazníka může nabídnout například vyšší kapacitu nádrží, větší výkon celého systému nebo dosah teleskopické plošiny. Je také možné volit mezi standardní kabinou pro osádku nebo pancéřovanou s různými stupni odolnosti. Výrobce rovněž může nástavbu a její rozvržení i vybavení uzpůsobit podle požadavků zákazníka. Automobil DECON ER je určen k provádění ruční nebo strojové dekontaminace osob, vybavení a výstroje, vnějších povrchů vozidel, včetně velmi rozměrné techniky, menších a středních letadel nebo budov, ale také interiérů, silnic, letištních ploch atd., a to mimo jiné i díky pracovní plošině instalované na nástavbě vozidla.

Plošina na teleskopickém výložníku výraznou měrou zvyšuje účinnost a použitelnost celého systému. Díky ní může osádka dekontaminovat i rozměrná vozidla, nebo dokonce velká letadla či budovy. Na spodní okraj plošiny lze připevnit postřikovou lištu, osádka tak může používat plošinu jako postřikové teleskopické rameno a upravovat výšku a úhel postřiku. Výškový dosah plošiny vozidla DECON ER na podvozku Tatra Force 4x4 činí 12 m, boční je pak 7 m.

Nosnost plošiny přesahuje 200 kg, přičemž osádka ji ovládá pomocí dvou řídících konzolí, jedna je umístěna přímo na plošině, druhá na boku vozidla. Postřikovou lištu lze instalovat i na přední nárazník vozu, v této konfiguraci je DECON ER určen k dekontaminaci vozovek, letištních ploch a pojezdových drah či prostorů pro rozvinutí dekontaminačních pracovišť, ale také k dohašování požářišť. Dekontaminační systém DECONu ER není limitován použitím konkrétních typů látek, může pracovat s jakýmikoliv směsmi pro ošetření povrchů. Navíc také dokáže hasit požáry nebo odčerpávat vodu ze zaplavených prostor.

Triton

V polovině února tohoto roku dostali hasiči Záchranného útvaru Hlučín nový pancéřovaný speciál CZS 15 TRITON na podvozku Tatra 4x4. TRITON představuje vysoce odolné pancéřované vozidlo rovněž z dílny šternberského podniku Excalibur Army, jež vzniklo ve spolupráci s automobilkou Tatra Trucks a firmou THT Polička. Je odvozeno od vojenského stroje PATRIOT II a u hasičského sboru slouží jako velitelsko-průzkumné vozidlo určené pro operace v náročných terénních podmínkách a v prostředí s vysokou mírou ohrožení. Je tedy vhodné pro nasazení při požárech s rizikem výbuchů v prostorách s nebezpečným nebo explozivním materiálem a municí, při haváriích v chemických a energetických provozech, v oblastech zamořených jedovatými látkami nebo například při přírodních katastrofách či lesních požárech a při odstraňování následků teroristických útoků.

Provozní hmotnost TRITONu se pohybuje mírně přes 15 t, celková pak může činit až 18 t, a to podle typu ochrany a výbavy vozu. Kabina je přetlaková, hermeticky uzavřená a pojme dva členy osádky (řidiče a velitele), přičemž v její zadní části jsou k dispozici další dvě místa pro případnou evakuaci ohrožených osob. Osádka má k dispozici i kamerový systém monitorující celé okolí automobilu, obraz z kamer se přenáší na LCD displej umístěný na konzoli na palubní desce mezi řidičem a velitelem. Kabina je vybavena i účinnou filtroventilací s aktivním a pasivním režimem, jež chrání osádku před účinky zamoření vnějšího prostředí chemickými, radioaktivními nebo toxickými látkami, a dále klimatizací a nezávislým vytápěním. Stupeň ochrany osádky i vozidla zvyšuje systém vodního chlazení vnějšího pláště kabiny, nástavby a podvozku, který využívá soustavu vodních rozprašovacích trysek. 

triton

Hasičská nástavba v zadní části vozu je zhotovena ze slitin lehkých kovů, i přesto je však rovněž odolná proti mechanickým poškozením. V jejích útrobách se skrývá nádrž o objemu 2000 l vody, v bočních a zadních schránkách s výklopnými dveřmi je pak uloženo hasičské vybavení. Nástavba také ukrývá požární čerpadlo s jmenovitým průtokem 1500 l vody za minutu poháněné motorem vozu. S čerpadlem je spojena požární proudnice umístěná na pravé straně přídě automobilu, kterou ovládá velitel osádky ze svého pravého předního sedadla pomocí joysticku. TRITON poskytuje osádce vysokou míru balistické a protivýbuchové ochrany, která garantuje i velkou odolnost proti mechanickému poškození. Osádka má k dispozici i protivýbuchová sedadla v kabině, podlaha vozu je konstruována tak, aby co nejvíce utlumila následky exploze pod vozem. Tyto vlastnosti vozidlo předurčují i k nasazení například u policie, vězeňské služby, ale například i u celní správy nebo pro převoz cenností a peněz.  

TREVA-15 ER

Na loňském veletrhu IDET měl světovou premiéru taktický vyprošťovací speciál TREVA-15, který představuje moderní náhradu letitých vojenských vozidel AV-15. Excalibur Army však nabízí pro civilní trh a záchranářské složky i verzi TREVA-15 ER, která je vhodným nástupcem mnoha starších původně vojenských vyprošťovacích systémů, které byly po skončení vojenské služby předány k použití do civilního sektoru. TREVA-15 ER je vyprošťovací a odsunový automobil, jehož základ tvoří podvozek modelové řady Tatra Force 8x8. Po stránce výrobní i logistické jde kompletně o automobil, který není závislý na zahraničních dodavatelích, to znamená, že podvozek, nástavba i veškeré komponenty, zařízení a systémy jsou českého původu. Konstruktéři pro vůz TREVA-15 ER zvolili tatrováckou prodlouženou kabinu modelové řady Force se čtyřmi dveřmi, jež disponuje prostorem pro řidiče, operátora a čtyři další osoby. TREVA-15 ER je tak schopen transportovat společně s odtahovaným vozidlem i jeho osádku. Automobil TREVA-15 je možné osadit i jinými typy kabin z produkce automobilky Tatra Trucks.

treva

Svou koncepcí i konstrukčním řešením vychází z osvědčeného vozidla AV-15, zachovává si tedy provozní odolnost, spolehlivost a zároveň je snadné ji obsluhovat. TREVA-15 ER ale umožňuje vyprošťování a odsun automobilů a další techniky pomocí nově vyvinutých vyvěšovacích, tažných a vázacích přípravků. Tyto přípravky je možné využít i samostatně jako modernizační prvek pro již zavedené AV-15. Oproti AV-15 se ale u typu TREVA-15 ER zvýšily výkony při vyprošťování a odsunu techniky. Šternberský speciál dokáže odsunovat vozidla až do hmotnosti 40 t pomocí tažné tyče, v polovyvěšeném stavu pak do hmotnosti 30 t a má schopnost tahat bržděné přívěsy až do hmotnosti 65 t.

TREVA-15 také disponuje jeřábem, který může mít nosnost 15, popřípadě je možné nabídnout i variantu jeřábu s nosností 20 t. Vedle toho má k dispozici hlavní naviják s délkou lana 150 m a s maximální tažnou silou 44 t v případě, že je lano opatřeno dvěma kladkami. V přímém tahu pak může naviják vyprošťovat vozidla do hmotnosti 14,7 t, s jednou kladkou do 29,4 t. K výbavě automobilu patří i pomocný naviják o tažné síle 0,6 t a s délkou lana 320 m. Vozidlo je rovněž opatřeno samostatnou elektrocentrálou se svařovacím i řezacím zařízením s možností připojení elektrického nářadí, které je ve výbavě vozidla. K inventáři automobilu patří také radlice či dílenské pracoviště nebo přetěžovací zařízení a zařízení k ochraně proti kontaktu s vedením vysokého napětí. Možnosti vybavení jsou ovšem daleko širší, jeho podoba závisí jen na požadavcích uživatelů.

AM-50 EX a AM-70 EX

V posledních několika letech v Excalibur Army zkonstruovali i moderní pokračovatele v československé a české armádě i u záchranářských složek používaných mostních vozidel AM-50A/B. Jde o systémy AM-50 EX a AM-70 EX, které šternberský podnik nabízí i pro nevojenské použití. Základem AM-50 EX i AM-70 EX je moderní tatrovácký podvozek Tatra Force se znakem náprav 8x8. Mostní systém obou automobilů vychází principem fungování a nasazení z ideového konceptu AM-50 – zachovává nůžkový most s plnou mostovkou a odpojitelnou podpěrou. Ta slouží jako pilíř pro spojování více mostovek k překlenutí i velmi širokých překážek. Jde ovšem o nově vyvinuté technické řešení osazené na moderním podvozku z produkce kopřivnické společnosti Tatra Trucks. Nový je tedy nejen podvozek, ale i vlastní mostovka, podpěra, pokládací zařízení, elektroinstalace či hydraulický systém, přičemž hlavní rozdíl mezi AM-50 EX a AM-70 EX spočívá ve vyšší únosnosti mostu.

Mostní automobily AM-50 EX a AM-70 EX jsou určeny k rychlému přemostění suchých i vodních překážek. Mostní pole obou systémů můžou mít podle požadavků dvojí šířku, a to standardní 4 m nebo rozšířenou na 4,4 m, přičemž je zachována kompatibilita se staršími mostovkami. Mostní automobily obou typů nesou jedno mostní pole nůžkového typu se čtyřnosníkovou konstrukcí o délce 13,5 m a nosnosti 50 t nebo 70 t (zátěžová třída MLC 50 nebo MLC 70) s jednou odpojitelnou výsuvnou podpěrou. Jedno pole mostu může překlenout překážku s délkou mezi 10 až 12,5 m a s hloubkou od 2 do 6 m.

Systémy jsou vybaven poloautomatickým ovládáním pro nakládání mostu a autonomní diagnostikou. Jednotlivá mostní pole lze za použití podpěr spojovat do velkých celků na potřebnou délku. Například osm spojených polí vytvoří most o délce 108 metrů, přičemž hloubka překážky může dosahovat až 6 m. Tato unikátní schopnost a zároveň použití plné mostovky, oproti kolejovému řešení, které je typické pro zahraniční řešení mostních automobilů, jsou velmi vhodné pro použití v civilním sektoru a u záchranářských složek, neboť jsou bezpečnější. Výjimečná je i schopnost pracovat za extrémních teplotních podmínek, rozsah činí od -32 až po +55 °C.

am70

AM-50 EX i AM-70 EX je možné vybavit různými kabinami dle potřeb a požadavků zákazníka. K dispozici je standardní krátká dvoudveřová nebo dlouhá čtyřdveřová kabina. Vozidla mohou být opatřena manuální nebo automatizovanou převodovkou, na přídě vozů lze instalovat radlice pro zemní práce atd. S mostními systémy lze manipulovat volitelně pomocí kabelového nebo bezdrátového dálkového ovládání. V případě poruchy ovládacích prvků automobilu během pokládky mostu nebo v nouzových situacích lze propojit dva vozy a dokončit instalaci mostního dílu na požadované místo. Konstruktéři vybavili mostní vozidla moderní elektroinstalací odpovídající současným i budoucím požadavkům na její kapacitu a výkon. Doplňuje ji sestava čidel a snímačů, která ulehčuje ovládání mostního systému a zároveň jej monitoruje pro větší bezpečnost při manipulaci i rychlejší identifikaci možných závad. Tomu odpovídá i moderní ovládací skříňka s displejem, která vyhovuje současným požadavkům na ergonomii i zobrazování výstupních dat.

Další kapacity šternberského podniku

V Excalibur Army v současnosti pracují na dalších speciálních vozidlech, která najdou uplatnění jak v ozbrojených složkách, tak v civilním sektoru. Jde například o moderní pásový obojživelný transportér či nový vyprošťovací automobil. Vedle vývoje a výroby nových vozidel se ve Šternberku zabývají i opravami a modernizacemi osvědčených typů, které slouží jak v armádě, tak i u civilních složek. Jde například o opravy vyprošťovacích tanků VT-72B ve službách Hasičského záchranného sboru ČR či Správy železnic nebo hasičských strojů PTS-10 a SPOT-55 a rovněž policejních OKV-P. Excalibur Army také nabízí opravy a modernizace vyprošťovacích tanků VT-55A, které může navíc nabídnout ze svých zásob. Samozřejmě disponuje také velkou zásobou náhradních dílů, a kapacitou je nově vyrobit, jelikož se také věnuje strojírenské výrobě. Namátkou disponuje například kapacitami v oblasti obrábění, ohýbání, honování, tryskání, lakování, louhování, sodování nebo výroby těsnění, výpalků či svařenců, včetně svařování pancéřové oceli.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace