NGAD mizí v prachu? Letadlo šesté generace už bude tak předražené, že ho UAV smetou z oblohy

NGAD mizí v prachu? Letadlo šesté generace už bude tak předražené, že ho UAV smetou z oblohy
Autor fotografie: Devianart / Public domain|Popisek: NGAD
21 / 06 / 2024, 05:00

Údržba F-35 stojí osmdesát procent celkových nákladů na letadlo. Jedná se o astronomickou částku. Americká armáda proto pod obrovským tlakem řeší nezbytné modernizace a co s projektem nového stealth letounu.

NGAD má do konce tohoto desetiletí nahradit dosluhující F-22 Raptor. V letadle by se měly střetnout nejmodernější výdobytky techniky a zcela zásadní modulárnost. Jestliže F-35 je již trochu jako skládačka, NGAD by měl být v tomto směru absolutní v mnoha různých konfiguracích. Mělo by se jednat prakticky o mateřskou platformu pro bezpilotní prostředky, jenže jak se podle Forbesu zdá, zatímco UAV se budou vyvíjet, koncept letadla šesté generace může jít klidně k ledu. Agrese Ruska na Ukrajině tak přináší zásadní změny ve strategických koncepcích. Ve světle těchto informací, je otázkou, zda se extrémně drahý vývoj vůbec vyplatí. 

NGAD a F-35

 

Vývoj moderního bojiště je celkem jednoduchý. Výpočetní technika stále více přebírá roli člověka, klíčová je datová propustnost a přehled. Moderní přehledové radary jsou schopné sledovat desítky cílů najednou na vzdálenosti stovek kilometrů. Tyto schopnosti má například letoun pro elektronický boj Boeing E3 Sentry. Ten má sice již před důchodem, ale v budoucnu přijdou jiné stroje. Bojová technika začíná být miniaturizovaná, což se přímo hodí pro nadcházející sílu, která bude rozhodovat nové války. Touto technologií jsou UAV, po všech stránkách neporovnatelně levnější platforma než jakýkoliv člověkem pilotovaný prostředek. 

Je jen otázkou času, kdy budou UAV osazeny velkým množstvím senzorů a přehledových radarů, včetně systémů řízení střelby. Vývoj je velmi dynamický. Náklady na logistiku, výcvik operátorů, palivo a další faktory jsou nesrovnatelně menší. Americká armáda v současnosti v souvislosti s tím prochází extrémně drahým procesem modernizace, kdy je snaha, aby všechny složky byly vytrvale online. Jedná se o tak drahou záležitost, že US Army proces provádí po jednotlivých plucích. Forbes uvádí, že celkové náklady na F-35 činí dva biliony dolarů a z toho 1,6 bilionu jde na údržbu životnosti. Neskutečná částka. A je zcela jasné, že NGAD bude ještě mnohem dražší, protože prostě musí být inovativní. 

Forbes informuje, že když byl letos náčelník štábu letectva generál David Allvin dotázán na budoucnost programu NGAD, jeho odpověď zněla takto: „Jednání stále probíhají, zatím nebylo učiněno žádné rozhodnutí. Díváme se na spoustu velmi obtížných možností, které musíme zvážit." To samo o sobě svědčí o hloubce úvah Američanů nad smyslem pokračování vývoje letadla. S tím však úzce souvisí výše zmíněné náklady na údržbu F-35 a také obtížnost přizpůsobení se letadla zcela novým technologiím, kterým drak nemusí odpovídat, protože vývoj je opravdu velmi rychlý. Vzhledem k těmto skutečnostem je proto vhodné si položit otázku, zda s těmito faktory opravdu počítá MO ČR při nákupu amerických F-35. Zdá se, že ne. 

NGAD

NGAD a UAV

 

Američané zvažují vývoj letadla s nižšími náklady a životností. F-35 má sloužit do roku 2070 a to je obrovská položka při vývoji a údržbě. Vrací se k příkladům jako byly F-100 Super Sabre nebo Convair F-106, které byly takto vyvinuty jako přechodová fáze letectva. Pochopitelně situaci dokončení vývoje NGAD ovlivňuje tlak výrobců jako je Lockheed Martin, jelikož se pro ně jedná o obrovský byznys a proinvestováno již bylo mnoho. Velkým vykřičníkem je však právě F-22 Raptor, který se při konstrukci na 6 000 letových hodin ukázal jako extrémně drahý a aktuálně díky kanibalizaci výrobních linek ve prospěch F-35 takřka nemožný k modernizaci. 

UAV jsou mnohem levnější, variabilnější a ekonomičtější. Už teď se stejně počítá s jejich nasazením po boku F-35. Při výše zmíněné miniaturizaci je jen otázkou času, kdy pod dohledem řídících systémů budou zcela zastupovat roli člověka a vědomí toho, že tu je další mnohabilionová investice do vývoje NGAD, vede Američany k zamyšlení nad smysluplností celého projektu letadla šesté generace. Asi již blízká budoucnost ukáže, zda dojde ke změně strategie. Je vysoce pravděpodobné, že ano.

 

Tagy článku