Nizozemí hodlá do ponorkové flotily investovat více než sto miliard korun, projekt má zatím zpoždění

Nizozemí hodlá do ponorkové flotily investovat více než sto miliard korun, projekt má zatím zpoždění
Autor fotografie: Ministerstvo obrany Nizozemí, public domain|Popisek: Ponorka Walrus (S 802)
20 / 10 / 2023, 13:00

Nizozemské námořnictvo se rozloučilo s první ze čtyř svých ponorek třídy Walrus, na konci roku 2023, respektive na začátku nového má padnout rozhodnutí, kdo postaví nástupce této třídy.

Nizozemí disponuje v rámci svého námořnictva pouze 4 ponorkami starší třídy Walrus. První ze čtyř ponorek třídy Walrus byla vyřazena ze služby Nizozemského královského námořnictva. Na konci roku 2023, respektive na začátku roku 2024 se má podle nizozemského ministerstva obrany rozhodnout o tom, kdo postaví nástupce třídy Walrus. Vedoucí plavidlo bylo vyřazeno po 31 letech služby a jeho náhradní díly budou použity pro udržení dalších tří ponorek v chodu, dodalo ve svém prohlášení ministerstvo obrany. Zatím není jasné, kdy službu opustí druhá ponorka, nebylo stanoveno pevné datum.

Před 12 lety byl spuštěn program modernizace ponorek, který umožní, aby plavidla zůstala ve službě nejméně do roku 2025. Modernizace se týká především bojového řídícího systému, sonarů, komunikačních systémů a satelitního komunikačního systému.

Vyřazením starších ponorek třídy Walrus se současně otevírá otázka, jaký je další plán v nizozemském střídmém ponorkovém loďstvu. Aby nizozemské námořnictvo dostálo standardům na moderní diesel-elektrické ponorky, začíná se země tulipánů poohlížet po možných výrobcích ponorek. V létě obdrželo Nizozemí nabídky od společností Naval Group, Saab Kockums, Damen Group a ThyssenKrupp Marine Systems.

Ponorka třídy Walrus

Renomovaná společnost Naval Group může nabídnout Nizozemí upravená diesel-elektrická plavidla své nejnovější třídy Barracuda, kterou standardně pohání jaderný pohon. ThyssenKrupp Marine Systems by v případě zájmu mohl dodat ponorku Typu 212CD. Ta byla vyvinuta pro německé a norské námořnictvo. Zajímavý by pro nizozemské námořnictvo mohl být derivát třídy Blekinge, který nabízí Saab Kockums, a jenž  bude mít větší rozměry a pohon AIP (Air Independent Propulsion), jenž je nezávislý na přístupu vzduchu. Všichni uchazeči mají zájem na další průmyslové spolupráci, která bude posléze vyhodnocena nizozemskou stranou.

Vláda přitom počítá s tím, že nové ponorky ji vyjdou na více než 2,5 miliardy eur, podle nizozemských médií však mohou náklady na plavidla překročit 4,5 miliardy eur. Na každý pád program na náhradu ponorek třídy Walrus trpí zpožděním, což donutilo Nizozemí k tomu, že právě prodloužila službu dalším jednotkám zmíněné třídy. Původně se předpokládalo, že první nová ponorka bude k dispozici již v roce 2028, ale od tohoto plánu se nakonec ustoupilo, první dvě operačně nasaditelné ponorky má přivítat nizozemské námořnictvo mezi lety 2034-2037, harmonogram se může přirozeně ještě změnit.

    
Zdroj: Defense News

Tagy článku

-->