Dlouhodobé podfinancování armády se projevuje nevyhovujícím stavem zastaralé techniky. Nejnověji to máme černé na bílém, podložené čísly zjištěnými kontrolou Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), jejímž předmětem byly nákupy, modernizace, opravy a údržby obrněné techniky Armády České republiky v letech 2016-2018. Není to nijak překvapivým zjištěním, stejně jako důležité konstatování NKÚ, že je armáda příliš závislá na dodavatelích a opravy a údržba techniky se prodražují. Reakce Ministerstva obrany je logická: stará technika dosluhuje, což se projevuje vyššími náklady na opravy. A tvrdí, že mj. dohání deficit z dřívějších let.
"Při nákupech obrněné techniky se MO nezabývalo náklady na celý životní cyklus obrněné techniky, i když mu to ukládají usnesení vlády už od roku 2011. To, že ministerstvo náklady na údržbu a opravy neřeší v době nákupu, vede k tomu, že se stává závislým na dodavateli servisní podpory a náhradních dílů a provoz obrněné techniky se prodražuje. Výdaje na servisní podporu a nákup náhradních dílů vzrostly ze 194 milionů korun v roce 2016 na téměř 780 milionů korun v roce 2018," sděluje na úvod tiskové zprávy Nejvyšší kontrolní úřad.
Je to problém, který je dlouhodobě kritizován i na stránkách Security magazínu. Kontrola NKÚ se týká let 2016-2018, kdy se akvizice příliš nekonaly, odkládaly. Největší nákupy se za pět minut dvanáct rozjely teprve v loňském a letošním roce (zmínit můžeme vrtulníky systému H-1 nebo radary MADR, vozidla TITUS a další techniku), což Ministerstvu umožňuje elegantní únik z problému odkazem na to, že si je problému vědomo a již pracuje na jeho odstranění. Ve věci nákladů na životní cyklus uvádí ve své odpovědi: "Otázce životního cyklu a vyčíslení jeho nákladu je v současné době věnována náležitá pozornost rovněž v rámci uzavírání smluv na pořízení techniky/systémů a je snaha paralelně s „hlavní“ smlouvou uzavřít smlouvu na zajištění životného cyklu."
NKÚ rovněž konstatuje, že MO ve všech kontrolovaných případech využilo výjimku ze zákona o zadávání veřejných zakázek, přičemž tvrzení, že nasmlouvané ceny jsou obvyklé a odpovídající, dokládalo znaleckými posudky. Podobná zvyšování ceny přitom stály nedávno místo náměstka pro akvizice Říhu - problémy konstatované pro roky 2016-2018 tedy trvají. NKÚ zmiňuje navýšení ceny KOVVŠ na podvozku Pandur II o 60 % nebo zvýšení ceny rámcové dohody o tříleté servisní podpoře pro BVP a obrněné transportéry o 270 %. Což je podle všeho první případ: tedy krátkozrakost původního zadání. Navýšení lze vnímat jako reakci na problémy, s nimiž se flotila relativně nových kolových bojových vozidel pěchoty Pandur II postupně potýkala a stále potýká - NKÚ se přitom věnoval rokům 2016-2018. A koncem října 2019 si generál Opata stále stěžoval na nedostatečné financování údržby této techniky a problémy v této oblasti jdou rozhodně i za současným ministerstvem.
Psali jsme
Včera měl sněmovní Výbor pro obranu na programu mimo jiné téma technického stavu bojových vozidel Pandur. Někteří členové výboru, jako například Pavel...
Na konci října 2019 bylo během jednání výboru pro obranu konstatováno, že ze 107 Pandurů je plných 21 v neprovozuschopném stavu. Podle poslance Růžičky chyběl, před sedmi měsíci, vyškolený personál a podle něj i dalších jeho kolegů z výboru MO nezajistilo na opravy dostatečné prostředky. Primárním problémem přitom není absolutní hodnota oprav a údržby techniky, zejména ukazuje-li se, že ani bezmála čtyřnásobek původní částky nestačí, ale podivná lehkovážnost, s níž MO přistupovalo (přistupuje?) k otázce ceny akvizic, modernizačních projektů a údržby techniky vůbec. Zdá se, že má tendenci ceny hrubě podceňovat a situaci napravovat až v průběhu životního cyklu vozidel, v reakci na do očí bijící nedostatky náhradních dílů a nefunkční techniky. Například navýšení pořizovací ceny systémů VERA NG nespadá do kontrolovaného období 2016-2018, je to velmi čerstvá kauza.
Ministerstvo ve své odpovědi na vybraná konstatování NKÚ také otevřeně přiznává další z dlouhodobě zřejmých jevů. Armáda České republiky je velmi malá, a disponuje malým počtem techniky. Čteme-li: "V případě oprav kolových obrněných transportérů Pandur je limitujícím faktorem také jedinečnost a málopočetnost pořízené konfigurace. Z toho vyplývají dlouhé dodací lhůty pro dodávky majetku a realizaci služeb u komodit nedostupných v ČR ani EU," nevyhnutelně se ptáme, proč tento argument používá MO nyní k vysvětlení problémů vozidel Pandur, ale současně pořizovalo 8+4 drahé vrtulníky ze Spojených států. Ty budou v českém i evropském prostředí také jedinečné a málopočetné a dodávky budou plynout ze zámoří. A jako jedinečné si armáda a potažmo MO také stanovila parametry pro svá nová pásová BVP. Vozidla podobných parametrů okolní státy neprovozují.
Psali jsme
Ministerstvo obrany nechalo vládu v rychlosti a tichosti schválit dosti zásadní navýšení rozpočtu programu rozvoje schopností letectva AČR, jehož...
NKÚ rovněž konstatuje: "Kontroloři zjistili nedostatky už při plánování investic. MO nemělo jednoznačně definované potřeby armády, se kterými by mohlo pracovat při plánování výdajů. V různých dokumentech se lišily počty techniky, výše prostředků i termíny. Dokončení investic se navíc protahovalo." To, co NKÚ kritizuje pro roky 2016-2018, sledujeme v přímém přenosu i nadále nejen v případě vrtulníků, kde jsme se postupně dostali z 12 víceúčelových strojů na 8 víceúčelových a 4 bitevní, ale také v případě pásových BVP, kde se v březnu náhled změnily armádní preference ve věci osádkové věže, a termíny výběru vítěze a podpisu smlouvy jsou neustále odsouvány, naposledy v listopadu 2019 na konec roku 2020.
Velmi zajímavou položkou ve zprávě NKÚ je úprava lehkého obrněného vozidla Iveco za 86 milionů, která se nepovedla a vlekla tak dlouho, že vozidlo nebylo v misi, pro níž bylo upravováno, moci být nasazeno vůbec. NKÚ kontrolou nezjistil žádné porušení právních norem s trestní odpovědností nebo porušení rozpočtové kázně. To je dobře. Ale stav nefunkční techniky formální správnost postupů MO nezajistila.
Tagy