Norsko vybírá svůj budoucí hlavní bitevní tank – zvolí osvědčený Leopard 2A7, nebo exotický K2

Norsko vybírá svůj budoucí hlavní bitevní tank – zvolí osvědčený Leopard 2A7, nebo exotický K2
Autor: KMW, leopard2a7.no|Popisek: Leopard 2A7NO
08 / 01 / 2022, 13:00

Norsko plánuje modernizaci svého tankového vojska, které v současnosti tvoří padesát vozidel Leopard 2A4NO. Aktivních z nich je dnes pouze 36 tanků. Jde o vozidla z 80. let zakoupená v Nizozemsku. Modernizovat variantu 2A4 Norové nechtějí a nahradit je mají moderní tanky. Spolu s jihokorejským Black Pantherem od společnosti Hyndai Rotem bude testován také německý Leopard 2A7NO od německé KMW z Mnichova. Požadavkem norské vlády je zásadní účast domácího obranného průmyslu na zakázce. Celkem má jít o 70-80 vozidel, o dodavateli má být rozhodnuto do konce roku 2022 a tanky mají být dodány do roku 2025.

Jihokorejský K2 je v současnosti považován za jeden z nejmodernějších tanků ve světě. Podle technických charakteristik zveřejněných jihokorejskou společností Hyundai Rotem bude K2NO vycházet z původního jihokorejského K2, ale bude upraven podle specifických požadavků norských ozbrojených sil. Tank má mít bojovou hmotnost 61,5 tuny, délku 10,8 m, šířku 3,6 m a výšku 2,4 m.

Jeho hlavní výzbroj tvoří kanón CN08 ráže 120 mm (postavený na německém kanónu Rheinmetall Rh-120 L55, jehož původní verzi používá Leopard 2A7) s automatickým nabíjením, čímž je snížen počet členů osádky na tři. Sekundární výzbroj tvoří koaxiální kulomet 7,62 mm a těžký kulomet ráže 12,7 mm umístěný v dálkově ovládané zbraňové stanici od norské společnosti Kongsberg. Moderní systém řízení palby umožňuje zasahovat i rychle se pohybující cíle ve dne i v noci. Konstrukce tanku využívá prvky aktivní a dynamické ochrany, nicméně systém ještě nebyl zcela dokončen, a proto si norská strana pro svou případnou verzi vybrala osvědčený izraelský systém Trophy schopný likvidovat protitankové řízené střely, RPG i střely HEAT, případně modernější Iron Fist.

Výkon motoru K2 je 1500 koní, maximální rychlost na silnici činí 75 km/h. Dojezd 450 km. Zároveň ale u vozidla přetrvávají problémy s domácí výrobou převodovek od společnosti S&T Dynamics, což může výrazně zkomplikovat exportní dodávky, resp. vyžádalo si řešení ve formě využití německých převodovek RENK. Kombinace prvků pocházejících z Jižní Koreje, Německa, Izraele a domácího Norska působí na první pohled poněkud roztříštěně a potenciálně složitě ve vztahu k nákladům životního cyklu vozidla, které má své hlavní logistické zázemí na druhé straně planety.

video: youtube

Video publikované krátce před Vánocemi ukazuje vykládání jihokorejského tanku, který se má účastnit zimních testů v Norsku. Těch se bude přirozeně účastnit také německá konkurence: LEOPARD 2, který tvoří páteř výzbroje tankových jednotek NATO a používá ho 18 zemí. Prošel na rozdíl od jihokorejského tanku bojovými podmínkami (Kanada a Dánsko ho nasadily v Afghánistánu) a nabízí oproti exotickému asijskému řešení řadu nesporných výhod.

Mezi prvními jde o harmonizaci platforem napříč armádami NATO, což je rozměr, který bude naplno oceněn až v případném konfliktu, nicméně nabízí významné úspory i během mírového provozu. Dále je zde zřejmá výhoda norských zkušeností s tímto typem tanku a možnost využít byť menší počet stávajících 2A4NO pro výcvikové účely a pro zálohu a spolu s tím podporu výrobce a dalších uživatelů v sousedních a blízkých zemích.

Jestliže Jihokorejci nabízejí Norům možnost účastnit se v budoucnu vývoje typu K3, podobná nabídka zcela určitě přichází i z Německa, které nade vší pochybnost bude i nadále hrát v Evropě z hlediska vývoje a výroby těchto bojových systémů první housle, zde v podobě systému MGCS.

Leopard 2A7 je v současné době v KMW vyráběn pro armády nejen Německa, ale také Maďarska a Dánska, zaveden je třeba i v neutrálním Švédsku, Holandsku,  Španělsku a z licenční výrobní linky Rheinmetall v Polsku, a společnost se může pochlubit zkušenostmi s úspěšnou průmyslovou spoluprací po celém světě i schopnostmi přenosu vývoje a výroby technologií do zahraničí. Nákupem německého tanku pak Norsko neopustí tzv. LeoBen (tedy skupinu zemí využívajících hlavní bitevní tanky Leopard 2) a bude moci plně profitovat z výhod, které společná platforma nabízí.

Maďarsko si pořizuje starší tanky Leopard pro výcvik a nejmodernější variantu pro bojové jednotky. Norsko již jednou provedlo velmi rozsáhlou studii o možnosti náhrady MBT Leopard vozidlem na podvozku BVP s tankovým kanónem, ale rozhodlo se pro modernizaci Leopardů. Má vybudovanou logistickou základnu i vycvičený personál.

Korea usilovala o kontrakt v Polsku, jež nakonec modernizuje své tanky Twardy, Leopardy a ještě chce pořídit americké Abramsy (Polsko je hodně proamericky orientované). Korejské obchodní úsilí, kdy v Asii si vyrábí každý sám, nebo závisí na Číně, Rusku, nebo USA, je logické, ale z hlediska evropských ozbrojených sil, kdy Norsko je členem NATO, se přílišná diverzifikace nejeví jako správná cesta.

Zdroj: armyrecognition.com; leopard2a7.no

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace