Nová francouzská letadlová loď: Větší a těžší, na jaderný pohon a s elektromagnetickými katapulty od USA

Nová francouzská letadlová loď: Větší a těžší, na jaderný pohon a s elektromagnetickými katapulty od USA
Autor: CC BY-SA 3.0|Popisek: Letadlová loď Charles de Gaulle
09 / 12 / 2020, 17:30

Francouzský prezident Emmanuel Marcon dal oficiálně zelenou stavbě nové jaderné letadlové lodi, která vzniká v programu PANG (Porte-Avions de Nouvelle Génération).

Od roku 2018 francouzští vojenští představitelé a loďařské společnosti uvažují o designu a stavbě letadlové lodi nové jaderné generace. S tím, jak Velká Británie, USA i Čína postupně posilují kapacity v oblasti letadlových lodí, nechce ani Francie zůstat pozadu. Jejím záměrem je postavit moderní letadlovou loď nové generace s jaderným pohonem, která nahradit letadlovou loď rovněž s jaderným pohonem Charles de Gaulle, jež je ve službě od roku 2001.

Zprvu mělo francouzské námořnictvo představu o letadlové lodi s konvenčním pohonem, ale později se shodlo s prezidentem Emmanuelem Macronem na tom, že vznikne plavidlo s jaderným pohonem. Macron to zdůvodnil tím, že podle něho strategická budoucnost a status velmoci je právě spojen s jadernou energií, respektive průmyslem.

Výdaje na novou letadlovou loď se mají vyšplhat na 7 miliard eur a stavba plavidla byla svěřena společnosti Naval Group. Francie pak investuje 1 miliardu eur do první vývojové fáze, která má být ukončena v roce 2025. Nová letadlová loď má vzniknout v rámci programu PANG, má být delší a těžší než zmíněný Charles de Gaulle. Na druhé straně budou obě plavidla v řadě ohledů podobná.

Co zatím o plánované francouzské letadlové lodi víme? Podle serveru Naval News bude délka letadlové lodi činit necelých 300 metrů, šířka 80 metrů a výtlak 75 000 tun. Co se týče rychlosti, má být podobná či stejná jako v případě letadlové lodi Charles de Gaulle, tedy kolem 27 uzlů.

Paluba nového plavidla má pojmout 32 stíhačů nové generace (nástupců letounů Dassault Rafale), 2-3 turbovrtulových palubních letounů včasné výstrahy E-2D a dalších strojů. Posádku má tvořit zhruba 2 000 mužů. Na letadlové lodi budou zabudovány i elektromagnetické katapulty EMALS od americké firmy General Atomics, počítá se i s osazením moderního plně digitálního multifunkčního radaru Sea Fire od společnosti Thales.

Pokud hovoříme o výzbroji letadlové lodi, server Naval News informoval, že má být vybavena stejně jako Charles de Gaulle rodinou řízených střel země-vzduch Aster od francouzské zbrojovky MBDA. Střely Aster jsou základním prvkem systému PAAMS (Principal Anti Air Missile System – Základní systém protiraketových střel). Plavidlo by rovněž mohlo být vybaveno novým víceúčelovým zbraňovým systémem RAPIDFire od společností Thales a Nexter. Na další podrobné informace ohledně výzbroje si však musíme ještě nějaký čas počkat.

Pokud vše půjde podle plánu, vydá se letadlová loď nové generace na námořní zkoušky v roce 2036 a o dva roky vstoupí do služby. Rok 2038 se má zároveň krýt s datem, kdy bude Charles de Gaulle vyřazován ze služby. Nová letadlová loď by měla sloužit až do roku 2080.

 

Zdroj: navalnews.com, USNI News

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace