Nové fregaty Type 31 pro britské námořnictvo: Plavidla pro námořní souboje 21. století

Nové fregaty Type 31 pro britské námořnictvo: Plavidla pro námořní souboje 21. století
Autor: Royal Navy|Popisek: Představa fregaty HMS Venturer
08 / 06 / 2022, 14:00

Royal Navy posílí v budoucnu moderní fregaty Type 31. Na prvním plavidle HMS Venturer se začalo již pracovat.

Velká Británie věnuje v poslední době poměrně značnou pozornost  loďstvu a zájem upřela na fregaty, jež jsou výkonné skoro jako torpédoborce a rozhodně větší a silnější než korvety. Jak již SM opakovaně informoval, pozemní síly jsou v Británii na posledním místě. Plavidla, které mají splňovat nejmodernější požadavky, mají postupně vzniknout ve třídě Type 31, jež má perspektivně nahradit fregaty Type 23.

Loděnice Babcock začaly práce na HMS Venturer, jejíž kýl byl položen ve skotském městě Rosyth. Venturer má být spuštěna na vodu v příštím roce, poslední pak v roce 2028. Loděnice Babcock postaví kromě plavidel pro Royal Navy i fregaty pro Polsko (3 jednotky) a Indonésii (2 jednotky).

Velká Británie potřebuje zařadit lehčí, flexibilní platformy, které navíc budou cenově dostupné, a to má Type 31 splňovat bezezbytku. Loděnice Babcock má postavit 5 jednotek každou za cenu 250 milionů liber. Výstavba plavidel má mít rovněž multiplikační efekty.

Vzhledem k tomu, že v plánu je stavba plavidel po dvojicích, zanedlouho bude položen také kýl druhé jednotce HMS Active, celkem má pro Royal Navy vzniknout 5 jednotek a s přijetím do služby se počítá v roce 2027. Plavidla o výtlaku 5 700 t a délce necelých 140 m má pohánět kombinovaný systém CODAD. (kombinovaný námořní pohonný systém, který používá zapojení dvou dieselmotorů. Ty přes spojku a převodovku pohánějí jeden společný lodní šroub. Převodovka slouží jednak k přenesení hnací síly obou motorů na jednu hřídel, ale také ke snížení otáček hřídele, aby lodní šroub mohl pracovat efektivně.)

Fregaty Type 31 jsou delší než Type 23 a nepatrně kratší než Type 26. Rychlost fregat má činit 28 uzlů (cca 52 km/h, což u lodí je vysoká rychlost), dosah 9 000 námořních mil při rychlosti 12 uzlů. Co se týče výzbroje, plavida mají být osazena jedním lodním kanonem ráže 57 mm (Bofors Mk 110), dvěma kanony ráže 40 mm (Bofors Mk 4), dále čtyřmi šestihlavňovými kulomety ráže 7,62 mm. Součástí výzbroje budou také čtyři kulomety ráže 7,62 mm NATO a rakety různých druhů umístěné ve 24 odpalovacích šachtách.

Ještě zmiňme, že výrazem zvýšené pozornosti, které se dostává fregatnímu loďstvu, je rovněž fregata Type 32, jichž má být postaveno celkem 5. Vzhledem k tomu, že právě fregaty Type 32 mají mimo jiné sloužit jako mateřské lodě pro špičkové bezpilotní prostředky, očekává se, že Type 32 budou provozovat moderní UAV kromě toho, že budou mít hangár, který pojme dva vrtulníky Wildcat či Merlin.

Zdroj: naval-technology.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace