Nové interní závěsníky zvyšují palebnou sílu F-35 o 50%
Lockheed Martin vyvinul nové závěsníky pro řízené střely vzduch-vzduch pro své nejmodernější stíhací F-35 Lightning II. Stíhačkám umožní nést namísto dosavadních čtyř střel šest. Systém pojmenovaný Sidekick tak významně zvyšuje těmto stealth stíhacím letounům palebnou sílu - bude-li tedy operačně nasazen.
"Neviditelnost" letounů jako jsou F-22 Raptor nebo F-35 Lightning II se opírá kromě pokročilých materiálů o čisté tvary, které snižují odraz radarových vln, a tím možnost letoun detekovat, sledovat, identifikovat a zaměřit. Tyto žádoucí vlastnosti mají ovšem svou cenu: je nežádoucí, aby letouny této charakteristiky nesly výzbroj (řízené protivzdušné nebo protizemní radary, bomby, ale také třeba přídavné nádrže) vně trupu či pod křídly jako běžné stíhací nebo útočné stroje - je třeba ji umisťovat do vnitřních šachet, a tím je do značné míry omezena jejich palebná síla.
A to bylo také až dosud jednou z nevýhod letounu F-35. Výrazně větší F-22 může nést v hlavní šachtě až šest střel AIM-120 AMRAAM, v postranních pak po jednom AIM-9 Sidewinderu (a k tomu obětovat v případě potřeby čistotu formy a nést další čtyři zbraně pod křídly). F-35 naproti tomu dosud mohl nést jen čtyři střely AMRAAM, po dvou v každé šachtě (a další zbraně na vnějších závěsnících).
Podle Seapower Magazine vyvinul Lockheed Martin nové závěsníky, díky nimž lze do každé šachty F-35 umístit až tři střely AIM-120, a to v obou verzích bez schopnosti kolmého startu a přístání, tedy u armádní F-35A a u námořní F-35C. Verze F-35B námořní pěchoty má šachty menší a nové závěsníky se nich nevejdou.
Nové závěsníky Sidekick společnost vyvinula z vlastní iniciativy na své náklady, a ještě nebylo rozhodnuto, budou-li zavedeny do sériové výroby. Teoreticky by se mohly objevit v rámci aktuální modernizace Block 4. V každém případě je zvýšení palebné síly letounu žádoucí a v té či oné podobě je dříve či později očekávané.
Zdroj: Popular mechanics.
Tagy článku