Nové L-159 pro světové trhy

Nové L-159 pro světové trhy
Autor fotografie: Aero Vodochody|Popisek: Ilustrační obrázek L-159
05 / 04 / 2017, 11:30

Třináct let po ukončení sériové výroby letounů L-159 je Aero Vodochody připraveno znovu začít dodávat nové letouny tohoto typu. V loňském roce Aero vyrobilo a dodalo dvoumístnou L-159 jednomu ze svých zahraničních zákazníků.

Změna vývoje na trhu nabízí Aeru možnost vrátit se zpět k výrobě a prodeji vlastních letounů a program L-159 se tak může stát vlajkovou lodí českého leteckého průmyslu.

Aero očekává, že v příštích deseti letech vzroste na trhu poptávka po stovkách lehkých bojových letounů. A největší český letecký výrobce věří, že se jeho letouny dokáží mezi konkurencí prosadit. „Víme, že bude po těchto letounech poptávka a víme, že máme dobrý produkt. L-159 je ve své kategorii jediným letounem, který aktivně slouží na několika kontinentech a je prověřený v mnoha různých misích. Nyní je proto ten správný čas začít L-159 znovu nabízet a dát tak tomuto letounu novou budoucnost,“ popsal Giuseppe Giordo, ředitel Aera Vodochody.

V posledních letech se Aero prosazovalo zejména jako dodavatel největších světových leteckých výrobců a v oblasti vlastních letounů nabízelo hlavně generální opravy, údržbu a upgrady a udržovalo úzkou spolupráci s českými vzdušnými silami. Díky těmto projektům se Aeru podařilo dodnes udržet klíčové výrobní schopnosti, což naposledy demonstrovalo při výrobě dvoumístného letounu dodaného zákazníkovi na konci roku 2016. Tento úspěch je společně s vybudováním nové linky na výrobu křídel milníkem pro celý český letecký průmysl, protože je důkazem, že se v Česku podařilo zachovat know-how a kapacity pro výrobu natolik unikátního produktu, jako je bojový letoun.

L-159 létaly ve službách čtyř provozovatelů – armády České republiky, maďarské armády, irácké armády a americké společnosti Draken International. Česká armáda má největší letku L-159 a letouny v jejích službách slouží při různých misích po Evropě a pravidelně se také účastní vojenských cvičení NATO. Maďarská armáda používala pronajaté L-159 v letech 2008-2010 k výcviku svých pilotů a stala se tak prvním zahraničním uživatelem těchto letounů. V roce 2014 se Aeru a ministerstvu obrany podařilo prodat některé letouny, které dříve patřily české armádě, dvěma zahraničním zákazníkům, iráckým vzdušným silám a Draken International. Dnes by však Aero chtělo začít vyrábět a prodávat i zcela nové letouny L-159.

L-159

L-159 spojuje dlouholeté zkušenosti Aera z vývoje vojenských proudových letadel, které řadí Aero mezi historicky největší výrobce této kategorie letounů na světě, s nejnovějšími pokroky v oblasti avioniky, motorů a systémů letounu. L-159 je navržen jako lehký bojový letoun optimalizovaný pro řadu úkolů typu vzduch-země, vzduch-vzduch a průzkumné mise. Letoun je vybaven víceúčelovým radarem pro všechny druhy počasí, denní a noční provoz a může nést širokou škálu standardní výzbroje NATO, včetně raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země a laserem naváděných pum. Dvoumístný letoun L-159 vychází z konstrukce jednomístné verze L-159 a je primárně navržený pro pokračovací a operační výcvik. Konfigurace letounu L-159 může být přizpůsobena specifickým požadavkům zákazníka.

Zdroj: Aero Vodochody Aerospace

Tagy článku

-->