foto: Hunini, CC BY-SA 4.0/FFM-2 Kumano
Japonská válečná loď Mogami opět na vlnách - minulou středu byla v loděnici v Nagasaki na vodu spuštěna víceúčelová fregata typu 30FFM. Kvůli nehodě o čtyři měsíce později po své sesterské lodi Kumano. Jde o lodě využívající technologii stealth, nesoucí množství různé výzbroje od protiminových dronů po protilodní řízené střely, a postupně jich má vzniknout 22 - dvě jsou hotové, čtyři další objednané. Ve službě mají od příštího roku postupně nahrazovat starší torpédoborce třídy Asagiri a menší fregaty třídy Abukuma. Zajímavé je srovnání japonského a amerického přístupu k tomuto užitečnému druhu moderních válečných plavidel. A zdá se, že Japonsko je před svým spojencem o krok až dva napřed.
Obě nové fregaty (japonská kategorie goeikan je někdy označovaná za doprovodný torpédoborec, anglicky destroyer escort; pro účely tohoto textu jim budeme říkat fregaty) nesou milovníkům vojenské historie povědomé jméno. Fregata Mogami je pojmenovaná po řece v oblasti Tóhoku na severovýchodě ostrova Honšú. Kumano je řeka na poloostrově Kii. Kromě toho ale obě jména sesterských válečných lodí odkazují na těžké křižníky třídy Mogami, které vstoupily do služby v letech 1935 a 1937, a oba byly potopeny americkými palubními letouny během bojů o Filipíny na podzim roku 1944. Kromě těchto známějších válečných plavidel japonského námořnictva existoval také rychlý křižník Mogami (třída Jodo) sloužící mezi roky 1908 a 1928, a fregata třídy Isuzu z roku 1961 (vyřazena 1991). A i Kumano se znovu po válce ve stavu námořních sil sebeobrany objevuje, a sice jako fregata třídy Čikugo z roku 1975 (vyřazena 2001).
Psali jsme
Třída Mogami zahrnovala čtyři křižníky objednané Japonským císařským námořnictvem počátkem 30. let a uvedené do služby v jejich polovině: Mogami,...
Japonsko plánuje postavit dvě jednotky ročně s plánovanými náklady dosahujícími 50 miliard jenů (10 miliard korun) na každou. Jde o lodě o standardním výtlaku 3900 tun, plném 5500 tun, dlouhé 130 m, široké 16 m, dosahující díly dvěma dieselovým motorům a plynové turbíně rychlosti 30 uzlů. Jejich přednostmi je jednak relativně malá posádka v síle 90 námořníků, jednak jde o lodě doslova napěchované technologiemi.
Kromě hlavňové výzbroje (127mm americký námořní kanón Mark 45 Mod 4 s kadencí 16-20 ran za minutu a dostřelem podle typu použité munice od 23,5 km až teoreticky kolem 100 km v případě naváděné, autonomní nebo hyper rychlostní munice) a dvou dálkově ovládaných zbraňových stanic s kulomety ráže 12,7 mm nesou osm řízených protilodních střel Typ 17, protivzdušný systém SeaRAM krátkého dosahu, námořní verzi systému Čú-SAM středního dosahu, protiponorková naváděná torpéda typ 12, 16 šachet systému Mk-41 VLS (pro raketová torpéda ASROC nebo protivzdušné střely ESSM). Může využít neřízených podvodních plavidel (UUV), neřízených hladinových plavidel (USV), pokládat námořní miny, a jsou vybaveny hangárem pro vrtulník SH-60L.
Psali jsme
Hjúga a Ise byly starší bitevní lodě japonského císařského námořnictva, které vstoupily do služby na konci 1. světové války. V důsledku...
Pozoruhodný a sci-fi filmy připomínající je velitelský můstek fregaty uspořádaný do kruhu formou "open office" a využívající multifunkční displeje s technologií rozšířené reality. Spolu s množstvím pokročilých pátracích, zaměřovacích a řídících systémů, včetně pasivního radaru NOLQ-3E, a schopností vedení elektronického boje, a současně nízkou detekovatelností trupu lodi i instalovaných systémů, je zřejmé, že konstruktéři využili prakticky na maximum kapacitu plavidla a námořnictvu nabízejí všestranně využitelnou zbraň.
video: youtube
A to vynikne ještě více ve srovnání s nepříliš přesvědčivými výsledky souběžně probíhajícího amerického programu LCS (littoral combat ship, pobřežní bojová loď), třídy Freedom. Oba projekty, japonský i americký, sdílejí obecná zadání v tom smyslu, že má jít o rychlá plavidla s malou posádkou, mají být schopná podpory bezpilotních prostředků a působit proti ponorkám a minám. Pravdou je, že americká loď je nepoměrně rychlejší (dosahuje rychlosti 47 uzlů) a nese silnější obrannou výzbroj (dva 30mm Bushmastery II, čtyři kulomety), ale v konečném součtu je japonská fregata jen nepatrně větší, přitom levnější a na první pohled všestrannějšího využití. Obě plavidla jsou si blízká v minimálních nárocích na počet členů posádky, a LCS je v tomto ohledu úspornější - vystačí i v plném operačním nasazení se 65 námořníky. Na druhou stranu se vývoj amerického plavidla vleče dnes již dvě desetiletí, některé zásadní systémy (včetně protiminových a protiponorkových) dosud neprošly úspěšně testy, a hrozí, že i kdyby loď výhledově měla do služby vstoupit, dávno nebude výkřikem techniky, jakým mohla být v době vzniku projektu. Ostatně již dnes jsou vyvíjené fregaty třídy Constellation, velkorysejší než japonská třída Mogami co do síly výzbroje i velikosti, a také rozpočtu (prozatím je plánovaná jednotková cena přibližně dvojnásobek ceny japonské lodi).
Psali jsme
Rusko a především Čína lety svých bojových letounů značně zatěžují protivzdušnou obranu Japonska. V roce 2017 šlo o 900 případů letounů,...
Torpédoborce třídy Asagiri mají posádku v síle 220 námořníků, malé fregaty třídy Abukuma (s plným výtlakem 2550 tun) stále o 30 více než vyžaduje nová třída Mogami, přičemž se s ní nemohou rovnat co do pestrosti zastávaných úkolů, množství nesených systémů, zbraní a munice. Hlavním potenciálním protivníkem Japonska v regionu je Čínská lidová republika, která z hlediska kvantity lidských zdrojů "nezná hranic" (a nezná tedy hranic v některých ohledech ani z hlediska mezinárodního práva). ČLR v posledních desetiletích velmi intenzivně posiluje své námořnictvo i jeho přítomnost v tzv. sporných vodách. Japonsko se vydalo cestou pokročilých technologií s malým nárokem na početní stavy posádek, což by mu mělo umožnit postavit Číňanům do cesty v případě potřeby dostatečné síly. A právě fregaty třídy Mogami hrají roli i na diplomaticko-hospodářském poli - Japonci je nabízejí Indonésii (včetně možnosti licenční stavby) a při pohledu na mapu je zřejmé, že jde o posilování obranných dispozic kolem prostoru, na který si čínští komunisté činí své nároky.
Obě japonské fregaty nyní čekají před zařazením do služby náročné zkoušky všech systémů. Proběhnou-li podle očekávání bez potíží, do služby by měly vstoupit v březnu příštího roku.
Japonsko též zvolilo zajímavou filozofii konstrukce fregaty o velikosti a schopnostech nahradit fregaty i zastaralé torpédoborce. USA jdou cestou náhrady typ za typ nebo vývojem lodi nového určení, tedy torpédoborce Zumwalt a pobřežní bojové lodě (LCS). Oba projekty jsou enormě drahé a také zpožděné (a v případě Zumwalt též drasticky zredukované počty, právě kvůli ceně). V konstrukci je vidět klasická konfigurace doplněná maximálně o stealth charakteristiky, na rozdíl například od švédské korvety Visby, jež je celkově pojata kompaktněji, je však též mnohem menší a včetně pohonné jednotky určena spíše pro švédské pobřežní vody s množstvím mělčin a skalisek.
Psali jsme
Dne 17. června 2020 německý parlament schválil rozpočet na pořízení čtyř fregat MKS 180, které postaví nizozemský stavitel lodí Damen. Tato smlouva...
Jak již bylo řečeno, Japonsko se musí tvrdě vymezit proti asertivní Číně, ale též nepředvídatelné KLDR. V případě regionální krize je to do připlutí US Navy právě jediné Japonsko schopné poskytnout dostatečnou podporu Taiwanu vlastnícímu torpédoborce a fregaty vyřazené z amerického loďstva. Další nejbližší námořnictvo je to filipínské, jež je avšak v takovéto krizi celkem slabým argumentem vzhledem k velikosti i zastaralosti své flotily.
Zdroj: navalnews.com; forbes.com
Tagy