Nové vizualizace B-21 Raider ukazují na podobu s větším B-2A Spirit

Nové vizualizace B-21 Raider ukazují na podobu s větším B-2A Spirit
Autor: (Northrop Grumman)
05 / 03 / 2020, 13:00

Společnost Northrop Grumman zveřejnila novou vizualizaci vyvíjeného strategického stealth bombardéru B-21 Raider. Vyčíst z ní už můžeme jednotlivé podobnosti a rozdílnosti s příbuzným B-2A Spirit.

 

Stále unikátní B-2 Spirit

Americké letectvo má celkem jen dvacítku (z celkem jedna dvaceti) vyrobených letounů B-2A Spirit. Ve výzbroji je přesto udržuje zejména kvůli unikátní kombinaci stealth vlastností, nosnosti výzbroje a dlouhého doletu, což jej předurčuje k pronikání i dobře chráněnou protivzdušnou obranou a ničení velmi důležitých cílů.

Spirit využívá konstrukce tzv. létajícího křídla – zcela chybí trup a svislé ocasní plochy. Čtveřice proudových motorů je umístěna v horní části včetně výfukového prostoru, čímž jsou skryty před pozemními radary. Podél odtokové hrany křídla jsou velké ovládací plochy složené ze dvou částí, kdy jedna slouží k pohybu nahoru a dolů a druhá pak jako kormidlo. V bojové zóně jsou však uzamčené, aby nedocházelo ke zvýšení radarového odrazu. K zatáčení se na místo toho využívá změny tahů motorů.

Podobnost příbuzných bombardérů

B-21 bude oproti B-2 především menší a lehčí. Odhaduje se proto, že unese polovinu až dvě třetiny výzbroje. Na druhou stranu menší velikost a nižší hmotnost letounu ať už při vzletu, či při přistání umožní operovat i z kratších drah letišť. Domovskými a jedinými základnami se mají stát Dyess Air Force Base, Ellsworth Air Force Base a Whiteman Air Force Base. Ostatně menší maximální vzletová hmotnost umožňuje využijí dvojitých podvozkových kol a změn si lze povšimnout v této věci také v konstrukci samotných podvozkových šachet. Dalších odlišností si je možné všimnout, jak v přední částí letounu, tak v zadní.

Za větší pozornost však stojí využití utopených sacích otvorů v trupu v případě B-21. Tím dochází ke skrytí lopatek turbín pohonných jednotek a snížení nejen čelního průřezu, díky čemuž se sníží pravděpodobnost zjištění radiolokátory v nepřátelských letounech, či střelách vzduch-vzduch. Řešení utopených nasávacích otvorů jako takové sice není vůbec nové, ale dosud se neuplatňovalo z toho důvodu, že navzdory nižšímu odporu vzduchu je z podstaty věci těžké dosáhnout vyšších tlaků a objemu vzduchu přiváděného k motorům.

Do vlastní výzbroje bombardéru B-21 bude patřit střela LRSO (Long Range Stand Off), o které jsme psali i v nedávném článku ohledně ukončení podpory shazovaných jaderných pum u bombardéru B-52 (//www.securitymagazin.cz/defence/bombarder-b52-uz-neni-nosicem-jadernych-pum-1404064797.html). Podobně jako v případě střely AGM-86 ALCM je pravděpodobné, že vznikne i ve variantě s konvenční bojovou hlavicí. Další zbraňové systémy ani plánovaná šíře není známa. Vzhledem k plánovanému vyřazení dalších typů bombardérů je to ale něco s čím se musí počítat. Zajímavé by určitě bylo vyzbrojení střelou AIM-260 JATM (//www.securitymagazin.cz/defence/plany-usa-pro-udrzeni-dominance-b21-s-protiletadlovymi-strelami-a-novy-stihaci-letoun-do-5-let-1404063981.html).

Bohužel prozatím není ze zveřejněných vizualizací zřejmé řešení ovládání letounu. To nám snad bude jasnější až se na svět dostanou první záběry z letů.

První let v příštím roce

K premiérovému zkušebnímu letu má dojít už v přespříštím roce. I to je možným důvodem, proč výrobce přišel s konkrétnější vizualizací. Přeci jen utajit samotnou podobu už brzy stejně nebude vůbec možné.

Americké letectvo očekává, že počáteční operační způsobilosti dosáhne B-21 Raider do roku 2030. To je důležité i s ohledem na plánované vyřazení právě B-2A Spirit, které je nyní plánováno na začátek 30. let. Oba dva typy bombardérů tedy vedle sebe ve výzbroji nebudou déle, než bude vyloženě nutné. Podobné to bude i s nadzvukovými B-1B Lancer. Oproti tomu s nejstarším typem B-52 počítá americké letectvo i do budoucna (//www.securitymagazin.cz/defence/americke-letectvo-planuje-drivejsi-vyrazeni-b1-a-b2-nez-b52-1404059862.html).

Vzhledem k náhradě současných bombardérů je třeba postavit dostatečný počet nových bombardérů. V současné době se proto počítá se stovkou letounů. Další odhady se pak pohybují mezi celkově 145 až 200 stroji. Vzhledem ke změnám přístupu k vývoji nových technologií ovšem současné odhady a potřeby můžou ukázat v budoucnu jako nerelevantní.  

 

Autor: Michal Polák

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace