Novinky kolem Su-57: Zkušební lety s výzbrojí i potvrzení první objednávky

Novinky kolem Su-57: Zkušební lety s výzbrojí i potvrzení první objednávky
Autor: Screenshot youtube|Popisek: Su-57
15 / 02 / 2018, 09:15

Koncem ledna přinesla ruská média zprávu o tom, že byly zahájeny zkušební lety Su-57 s raketovou výzbrojí. Zároveň došlo k potvrzení objednávky na prvních dvanáct těchto víceúčelových letounů 5. generace, které mají být určeny k dalším zkouškám

S informací o testech zbraňových systémů přišel jako jeden z prvních Boris Obnosov, ředitel skupiny KTRV, pod kterou spadají podniky Raduga a Vympel. Podle něj má v nejbližší době dojít k certifikaci střel, které mají být odpalovány jak z vnitřní zbraňové šachty, tak závěsníků pod křídly. Ke zveřejnění konkrétnějších informací, které by potvrzovali, či rozšiřovali doposud známou výzbroj, však nedošlo.

Protiletecká, protizemní i protilodní výzbroj

PAK FA alias Su-57 má být jako víceúčelový stíhací letoun vybaven protileteckou, protizemní i protilodní municí. Hlavní výzbroj pro vzdušný boj mají krom leteckého kanónu tvořit střely RVV-MD (modernizované R-77) a R-73. Pro ničení pozemních cílů má být letoun vybaven střelami Kh-38ME s doletem až 40 km a naopak proti námořním cílům pak střelami Kh-35E s doletem až 300 km. K uchycení výzbroje bude mít k dispozici celkem 6 závěsníků ve vnitřní zbraňové šachtě a dalších 6 pod křídly.

Celková zbraňová kapacita není přesně známá, ale vzhledem k podobným hmotnostem a rozměrům můžeme předpokládat, že bude srovnatelná s americkým F-22. Stejně jako on má i Su-57 disponovat výbornou manévrovatelností a dosahovat nadzvukové rychlosti bez přídavného spalování, tzv. supercruise.

Psali jsme: Ministerstvo obrany nemá problém s nedostatečně vybavenými toyotami pro speciální síly

Podle nedávno vydané zprávy o americké jaderné doktríně se předpokládá, že Su-57 bude stejně jako uvažovaný stealth bombardér PAK DA nosit jaderné zbraně. Tuto informaci Rusko nepotvrdilo, byť by to bylo logické. Ostatně americké F-35 jsou již nyní vybaveny jadernými hlavicemi B61.

Objednávka na 12 letounů

Prozatím postavil Suchoj deset letových prototypů PAK FA. Prvních z nich pod označením T-50-1 vzlétl už před více než osmi lety 29. ledna 2010. Doposud poslední T-50-11 pak uskutečnil svůj první let v minulém roce a podle dostupných informací už je určen k ověření téměř shodné konstrukce s tou, se kterou se počítá pro blízké zahájení sériové výroby. Podle neověřených informací však má vznikat ještě jeden prototyp.

Mnoho otazníků panuje ohledně počtu dosud objednaných a plánovaných Su-57. Ačkoliv některé zdroje uvádí již kolem šedesátky letounů, média několik dnů nazpět přinesla zprávy o potvrzené objednávce na prvních dvanáct letounů určených jak je obvyklé k bojovým zkouškám. Samo letectvo by podle dřívějších vyjádření chtělo více než 150 letounů, což by nasvědčovalo i tomu, že by rádo vyrovnalo počty F-22 na americké straně v duchu ruského zlozvyku přicházet s odpovědí na americké zbraňové systémy.

V roce 2015 přišel námětek ministra obrany Ruské federace Jurij Boris s tím, že dojde nejdříve k výrobě prvních dvanácti Su-57, jejich pomalejšímu tempu výroby a udržení modernizací i výroby nových Su-30. Tedy přesně k tomu, o čem opět informují média v souvislosti s pořízením čtrnácti Su-30SM.

Obavy nad počtem vyrobených letounů

Existují proto obavy, že Rusko nechá pro své potřeby vyrobit pouze kolem sedmdesáti až osmdesáti letounů. Su-57 by v takovém případě potkal stejný ne-li horší osud, než americké F-22, kterých bylo vyrobeno pouze sto devadesát pět.

Na druhou stranu ruské letectvo většinou neobjednává větší počet nových letounů najednou a pokračování výroby často probíhá na základě postupného uzavírání kontraktů. V potaz je třeba vzít také to, že výroba bude probíhat mnoho let, během kterých může dojít k řadě změn.

Dosud také není jisté, od kdy bude Su-57 k dispozici pro export. Vždy optimističtí představitelé ruského vojenského průmyslu hovoří, že už od roku 2020. Jiné střízlivější odhady mluví o roku 2025. V každém případě bude záležet jednak na tempu zavádění do ruského letectva a postupném získávání zkušeností a bojové způsobilosti, jak je u nových typů letounů obvyklé. A druhak na výrobní kapacitě, která z počátku nemusí být vysoká. Mezi diskutované potenciální zákazníky prozatím  patří Vietnam, Jižní Korea i Írán.

Psali jsme: VIDEO: Ruská stíhačka páté generace Su-57 absolvovala první let s novým motorem. Jeho parametry jsou zatím neznámé

Nejasnosti kolem Indie

Nejasnosti panují ohledně dalšího zapojení Indie, která měla být původně hlavním ruským partnerem v projektu. Indické letectvo uvažovalo pořídit kolem dvou stovek letounu v uvažované variantě HAL FGFA uzpůsobené na základě jeho požadavků. Ještě v létě minulého roku se někteří ruští představitelé vyjadřovali v tom smyslu, že podpis objednávky je otázkou nejbližších měsíců, ale k potvrzení dodnes nedošlo. Podle některých zdrojů Indové doposud zafinancovali pouze prvotní studie proveditelnosti vlastní varianty a k dalšímu financování nemělo dojít. Aktuálně tedy vůbec není jisté, zda s v jakém počtu Indie Su-57 pořídí.
Objevují se ovšem také spekulace o tom, že Indové nejsou spojeni se stealth vlastnostmi letounu, konkrétně velký čelní radarový odraz. Ten má být způsoben i tím, že Su-57 na rozdíl od F-22 nebo F-35 nemá konstrukčně kryté lopatky motorů. Podle některých názorů Rusové nepřisuzují stealth vlastnostem takovou prioritu a na místo toho chtějí klást důraz na střely vzduch-vzduch s dlouhým dosahem a propojení palubních systémů s letouny AWACS a radiolokátory.

Psali jsme: VIDEA: Suchoj T-50 ruská stíhačka piatej generácie

K samotným motorům se pak váží další dohady o jejich nízké životnosti a nespokojenosti s tím, že nejsou modulární, což má zase znesnadňovat případné úpravy. Indové proto chtějí údajně až nové motory Izdělije 30, které mají mít vyšší živnost, lepší výkon i nižší hmotnost oproti současným motorům AL-41F1 (117S). Ty by však neměli být k dispozici dříve, než po roce 2020.

Důvodem pro otálení s pořízením Su-57 mohou být i „námluvy“ se Spojenými státy. Ty údajně Indii nabízejí F-16 včetně přesunu technologie a výroby a F/A-18 pro budoucí letadlové lodě.

V minulých dnech se navíc objevily dohady nad tím, že Rusové by pro Indii mohli navrhnout na základě technologií z Su-57 modernizovanou variantu Su-35, která by tento letoun posouvala do 5. generace. Podle některých názorů by něco takového poskytovalo dostatečnou protiváhu proti těžkému čínskému stíhači J-20 a letounům pákistánského letectva. U této spekulace nicméně nutně vystává otázka, zda by se něco takového vůbec vyplatilo a zda by Rusové měli zájem takto kanibalizovat Su-57.

Nepřehlédněte na Security magazínu: Historie - nímáme dějiny v souvislostech a nadhledem. Sledujte nejdůležitější okamžiky historie. S námi víte více

 

Autor: Michal Polák

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace