Nový český mobilní most AM-70 EX ze Šternberka

Nový český mobilní most AM-70 EX ze Šternberka
21 / 01 / 2019, 11:00

Mezi hlavními modernizačními projekty pro nejbližší období, které velení armády minulý rok představilo, je také pořízení nových mostních automobilů pro ženijní jednotky. Ty používají mostní systémy pamatující ještě dobu ČSLA, jejich náhrada je tedy více než žádoucí.

Premiéra v Německu

Mezi společnostmi, které reagovaly na žádost ministerstva obrany o informace z oblasti produkce mostních vozidel, byla i šternberská Excalibur Army. Ta má již několik let ve svém portfoliu moderní mobilní most AM-50 EX, se kterým firma už zaznamenala několik exportních úspěchů. V současnosti dokončuje vývoj nového mobilního mostu AM-70 EX, jehož první exemplář se nyní podrobuje náročným zkouškám, mimo jiné například i ve Vojenském technickém ústavu pozemního vojska ve Vyškově nebo v klimatické komoře Evropského testovacího centra Praha. Vojenským specialistům se prototyp poprvé představil na odborném průmyslovém dni aliančního ženijního centra v německém Ingolstadtu, a to začátkem prosince minulého roku. Tam nové vozidlo vzbudilo velký zájem, a to samozřejmě i u českých ženistů, kteří na odborném dni nechyběli. Široká odborná i laická veřejnost v Česku bude mít možnost AM-70 EX poprvé spatřit na letošním veletrhu IDET 2019.

Nový AM-70 EX, přesněji řečeno jeho mostní systém, vychází principem fungování a nasazení z ideového konceptu AM-50 – zachovává nůžkový most s plnou mostovkou a odpojitelnou podpěrou. Ta slouží jako pilíř pro spojování více mostovek k překlenutí i velmi širokých překážek. Jde ovšem o nově vyvinuté technické řešení osazené na moderním vojenském podvozku z produkce kopřivnické společnosti Tatra Trucks. Nový je tedy nejen podvozek, ale i vlastní mostovka, podpěra, pokládací zařízení, elektroinstalace či hydraulický systém. Při vývoji konstruktéři a technici Excalibur Army vycházeli ze zkušeností nabytých při vývoji, výrobě a provozu mobilního mostu AM-50 EX – jedná se tedy o vylepšení tohoto úspěšného vozidla, zaměřené především na zvýšení únosnosti mostu.

Moderní podvozek s různými kabinami

Základem je podvozek modelové řady Tatra Force se znakem náprav 8x8, který je již ve výzbroji AČR zaveden hned v několika variantách. Pořízením AM-70 EX by tak došlo k zjednodušení servisních úkonů a logistiky i unifikaci ženijních mostních vozidel s ostatním armádním vozovým parkem. Není totiž žádným tajemstvím, že údržba vozidel Tatra T 813, která už se několik desítek let nevyrábějí, je stále obtížnější, a to nemluvě o dostupnosti náhradních dílů.

Podvozek Tatra Force systému AM-70 EX je vybaven osvědčeným tatrováckým osmiválcovým vzduchem přímo chlazeným motorem T3C-928.90 o max. výkonu 300 kW, díky kterému dokáže na silnici vyvinout rychlost až 90 km/h, v terénu pak 40 km/h. Dojezd vozidla bez přídavných nádrží přesahuje 500 km, přičemž je schopno přebrodit vodní toky bez přípravy až do hloubky 1,2 m, s přípravou pak do 1,5 m, překračovat zákopy o šířce až 2 m a bez radlice překoná kolmé překážky do výšky 0,5 m. Celková hmotnost AM-70 EX činí 33 t, a to při rozměrech 12 m na délku, 3,65 m na šířku a 3,9 m na výšku.

AM-70 EX je možné vybavit různými kabinami dle potřeb a operačních požadavků zákazníka. K dispozici je standardní krátká dvoudveřová nebo dlouhá čtyřdveřová kabina, ale také pancéřovaná krátká a dlouhá kabina s úrovní odolnosti až do stupně 2 dle STANAG 4569. Podle veřejných vyjádření velení armády bude AČR u nových mostních automobilů chtít zodolněné kabiny s přepravní kapacitou čtyř vojáků, tento požadavek tedy AM-70 EX splňuje stejně jako všechny ostatní avizované parametry, na které bude armáda při výběru nových mostních vozidel klást důraz. AM-70 EX je možné přizpůsobit dle potřeb uživatelů i v dalších aspektech. S mostním systémem lze manipulovat volitelně pomocí kabelového nebo bezdrátového dálkového ovládání, vozidlo může být opatřeno manuální nebo automatizovanou převodovkou, kabinu je možné osadit střešní lafetou pro kulomet, na příď vozu lze instalovat radlici pro zemní práce atd.

Osvědčená koncepce ve zcela nové podobě

Mobilní most AM-70 EX je určen k zabezpečení pohybu jednotek za pomoci rychlého přemostění suchých i vodních překážek. Nosnost mostu odpovídá zatěžovací třídě MLC 70 dle STANAG 2021, tedy zhruba 70 tunám. Umožňuje tak provoz těžké obrněné techniky, kterou mají ve výzbroji země NATO a která se postupně objeví i ve vybavení české armády. AM-70 EX disponuje skládacím mostním polem nůžkového typu se čtyřnosníkovou konstrukcí o celkové délce 13,5 m, kterým je možné překlenout překážky o šířce 10 až 12,5 m. Jednotlivá mostní pole lze za použití podpěr spojovat do velkých celků na potřebnou délku. Například osm spojených polí vytvoří most o délce 108 metrů, přičemž hloubka překážky může dosahovat až 6 m. Tato unikátní schopnost a zároveň použití plné mostovky, oproti kolejovému řešení, které je typické pro mostní tanky a zahraniční řešení mostních automobilů, předurčuje AM-70 EX jak pro vojenské použití, tak účinnou podporu civilních záchranných operací.

Není bez zajímavosti, že již přes 10 let se ve výzbroji AČR nachází jediný prototyp mostního vozidla typu AM-70 na podvozku Tatra T 815-7, které mělo ambici nahradit systémy AM-50. Svým řešením se od těchto starších mostních automobilů liší, a to platí i ve vztahu k novému AM-70 EX i přes podobnost typového označení. Ovšem většího rozšíření se i kvůli technické složitosti a vysoké ceně AM-70 nedočkal a ministerstvo obrany hodlá vypsat výběrové řízení na nová vozidla.

AM-70 EX z dílny Excalibur Army oproti zmiňovanému AM-70 zachovává princip fungování mostního systému použitého i u dosud provozovaných AM-50. Díky tomu jsou základem AM-70 EX spolehlivé a ověřené mechanické prvky pro pokládání a zvedání mostovky. Navíc je u AM-70 EX použit mnohem jednodušší, tudíž vůči poruchám odolnější hydraulický systém, jehož provoz je levnější a údržba i opravy snazší. Podstatnou výhodou AM-70 EX oproti AM-70 je výrazně rychlejší pokládka mostovky, kterou zvládne i dvojčlenná obsluha, a kompatibilita se staršími mostními systémy používanými českou armádou (pro spojení starého a nového mostu je potřebné pouze vyměnit úchyty vzpěr podpěry na jednom z mostů podle toho, zda se použije nová nebo stará podpěra, anebo lze jednoduše vyměnit vzpěry na jedné straně podpěry). Další předností AM-70 EX je o 30 cm širší mostovka s odolnou a odlehčenou čtyřnosníkovou konstrukcí. Disponuje zesílenou mechanicky výsuvnou podpěrou s elektrohydraulickým ovládáním, která má větší rozsah – od 2 m do 6 m oproti 5,65 m v případě AM-70.

Šternberský mobilní most AM-70 EX může být vybaven různými pancéřovanými kabinami do už zmiňované úrovně 2 dle STANAG 4569, rám vozidla je navíc zesílený. V případě poruchy ovládacích prvků vozidla během pokládky mostu nebo v nouzových situacích lze propojit dva vozy AM-70 EX a dokončit instalaci mostního dílu na požadované místo. Konstruktéři vybavili AM-70 EX jednodušší a modernější elektroinstalací odpovídající současným i budoucím požadavkům na její kapacitu a výkon. Doplňuje ji sestava čidel a snímačů, která ulehčuje ovládání mostního systému a zároveň jej monitoruje pro větší bezpečnost při manipulaci i rychlejší identifikaci možných závad. Tomu odpovídá i moderní ovládací skříňka s displejem, která odpovídá současným požadavkům na ergonomii i zobrazování výstupních dat. Řidič má k dispozici zadní přehledovou kameru, která rovněž napomáhá pohybu vozidla, stejně jako LED osvětlení mostu pro usnadnění provozu v noci, pro jehož napájení se používá odpojitelná solární USB power banka.

Šternberská společnost Excalibur Army nejen že nový mobilní most AM-70 EX vyvinula, ale má i kapacity na jeho sériovou výrobu, zajištění servisních služeb po celou dobu životnosti systému (která je při dodržování servisního plánu minimálně 25 let) i rozsáhlé praktické zkušenosti se zaškolováním a výcvikem obsluh a posádek. Není bez zajímavosti, že specialisté a technici Excalibur Army v nedávné době zajistili i opravy několika T 813 AM-50 z výzbroje AČR, neboť mají s tímto druhem techniky dlouholeté zkušenosti, a i přes značné stáří těchto mostních vozidel jsou schopni je udržet provozuschopné do jejich plánované náhrady moderními mostními automobily.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace