Nový offroad Grenadier chce navázat na legendární LR Defender

Nový offroad Grenadier chce navázat na legendární LR Defender
Autor: Ineos|Popisek: Grenadier 4x4
29 / 11 / 2021, 11:00

V Česku se představila nová automobilová značka a hned přivezla i svůj nový vůz. To je samo o sobě událost, která se nestává každý rok. O to zajímavější je, že se jedná o pravověrný terénní automobil bez kompromisů pro nejnáročnější podmínky a terény, což je kategorie v Evropě téměř na vymření.

V plzeňském autosalonu Dajbych se 12. listopadu konala česká premiéra předprodukčních prototypů vozu Grenadier 4x4, který zkonstruovala a bude vyrábět firma Ineos. Ineos Grenadier chce navázat na legendární skutečné offroady, které zmizely nebo pomalu mizí z nabídky zavedených výrobců a nahrazují je různé vozy kategorie SUV. Ineos Grenadier tak oživí a zpestří nabídku pracovních terénních aut na mnoha trzích světa, včetně českého.

V dnešní době svázané emisními předpisy a technickými předpisy segment klasických terénních vozů trpí a v Evropě lze zástupce této kategorie spočítat na prstech jedné ruky. Přitom terénní vozy plní důležitou funkci a k práci je potřebuje velké množství firem a institucí různých odvětví. Namátkou z energetiky, důlního průmyslu, stavebnictví, zemědělství, lesního hospodářství, složek IZS nebo prostě z okruhu cestovatelů a dobrodruhů.

grenadier

                                                               Vozidlo Grenadier (Foto: Ineos)

 

Ineos Automotive je v oblasti výroby automobilů nováčkem, patří do korporace Ineos Group, což je jeden z největších výrobců petrochemických výrobků, specializovaných chemikálií a ropných produktů na světě. Zaměstnává 26 000 lidí v 36 divizích, přičemž výrobní síť zahrnuje 194 výrobních závodů v 29 zemích. Je tedy zjevné, že i když je Grenadier novinkou od automobilového nováčka, zázemí má více než mohutné. Nepůjde tedy o žádnou garážovou záležitost pro pár nadšenců. Výrobce totiž odkoupil od společnosti Mercedes-Benz výrobní továrnu v Hambachu v blízkosti německo-francouzských hranic, takže výrobní kapacity budou více než dostačující. Navíc jde o jednu z nejmodernějších továren na výrobu automobilů v Evropě, která disponuje i zkušenými pracovníky, takže i kvalita výroby bude zajištěna. Vedle vozů Grenadier bude Ineos v továrně vyrábět pro Mercedes-Benz i Smarty EQ Fortwo a některé automobilové součástky.

Nový vůz prochází náročnými testy

Grenadiery by se měly začít vyrábět příští rok, přípravy na zahájení produkce už jsou v plném proudu, stejně jako testy prototypů. Grenadiery by se měly prodávat hned od začátku v Evropě, Africe, Jižní Americe, na Blízkém východě, v Tichomoří i Austrálii a na Novém Zélandě, další lokality by měly následovat později. Ineos tedy počítá s Grenadierem jako globální platformou.

Na vývoji Grenadieru se podílelo na 350 techniků, a to i z renomovaných společností Magna Steyr a AVL. V květnu 2021 Ineos dokončil první fázi dynamického testování prototypu Grenadieru, a to po náročných zkouškách jeho terénních schopností na tratích okolo hory Schöckl v Rakousku. Důkladná kalibrace motoru Grenadieru pro chladné podnebí probíhala v severním Švédsku, vývoj dynamiky motoru v Maďarsku a testování v horkém podnebí se uskutečnila v různých lokalitách včetně Maroka. V rámci zintenzivnění testovacího programu v extrémních podmínkách se od poloviny tohoto roku zapojilo do zkoušek v rámci druhé fáze přes 130 prototypů po celém světě. Program testování a vývoje má obsáhnout více než 1,8 milionů najetých kilometrů.

grenadier2

                                                                 Vozidlo Grenadier (Foto: Ineos)

 

Prototypy Grenadieru prošly i ostrým nasazením v Angole v rámci operace humanitární organizace The HALO Trust, která se zabývá odstraňováním min a likvidaci zbraní po celém světě. K tomu používá stovky terénních vozidel v nejrůznějších lokalitách i v těch nejodlehlejších a nejvíce nehostinných místech. Zkušenosti z provozu v Angole v náročných a měnících se podmínkách a jen se základním vybavením, výrazně pomohly nasměrovat vývoj Grenadieru.

Nápad vznikl v hospodě

Vznik Grenadieru se datuje do roku 2017, kdy předseda představenstva Ineosu Sir Jim Ratcliffe se svými přáteli v oblíbené restauraci The Grenadier v londýnské čtvrti Belgravia přišli s vizí na odolný a spolehlivý vůz s podvozkem 4x4 do náročných podmínek, který by ale splňoval moderní předpisy a požadavky na současný automobil. Jim Ratcliffe je automobilový nadšenec a dobrodruh i milovník klasických vozů LR Defender, což mělo jistě vliv i na design Grenadieru, který inspiraci britskou klasikou nezapře. Jméno dostal podle oné hospody a pak se již daly věci do pohybu.

Vznikla firma Ineos Automotive Limited a zformoval se tým profesionálů z automobilového průmyslu, kteří si vzali za úkol auto postavit. Design Grenadieru je zcela podřízen funkčnosti a praktičnosti. Grenadier je postaven na zbrusu nových základech a je navržen tak, aby byl odolným pracovním autem, schopným v terénu i na silnici, ale zároveň pohodlným a moderním. Co se týče pohonu, volba padla na šestiválce od BMW, které budou spojeny s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF s možností režimu manuálního razení.

Konkrétně jde o řadový třílitrový turbodiesel B57 o výkonu 249 koní s točivým momentem 550 Nm a benzínový řadový třílitr B58 s tubodmychadlem o výkonu 285 koní s točivým momentem 450 Nm, oba splňují emisní normy Euro VI. Zajímavý je v tomto ohledu i výhled do budoucna, aktuálně Ineos totiž připravuje i pohon s vodíkovými palivovými články. Grenadier má stálý pohon všech čtyř kol, volitelně až tři uzávěrky diferenciálu (střed = mechanický měnič, přední a zadní = mechanický, zapojený elektricky), nebude chybět dvourychlostní rozdělovací převodovka.

Klasický podvozek a mnoho variant

Základem je samozřejmě žebřinový rám, tuhé nápravy s pevným nosníkem a vinutými pružinami, vůz bude možné opatřit ocelovými koly nebo koly z lehkých slitin o průměru 17 či 18 palců. Úhel nájezdu při rozvoru 2922 mm činí 35,9 stupně, vzadu pak 36,1 stupně, přechodový úhel je 27,8 stupně. Světlá výška má hodnotu 258 mm, Grenadier je schopen prodění až do hloubky 800 mm.

geandeir 3

                                                               Vozidlo Grenadier (Foto: Ineos)

 

Vyrábět se bude v základním provedení Station Wagon, ale i v užitkových variantách (N1G) včetně pick-upu, prodlouženého rozvoru nebo šasi určeného pro speciální nástavby. Grenadier může tahat bržděné přívěsy až do hmotnosti 3,5 t a není jistě bez zajímavosti, že dvoumístná užitková verze do útrob pojme jednu europaletu. Rozměry základní verze jsou na délku 4927 mm, na šířku 1930 mm a na výšku 2033 mm.

Standardní karosérie je vzadu opatřena dvoudílnými asymetricky dělenými dveřmi otvíranými do stran, přičemž se dají otvírat samostatně, neboť rezerva umístěná na pravé větší polovině nepřekáží v otevření levé menší poloviny. Na ní je připevněn žebřík pro přístup na střechu. Střešní tyče a střešní lišty umožňují nasazení a zabezpečení nákladu bez střešního nosiče, střešní nosič je však možné také namontovat. Boční volitelné lišty na karosérii a dveřích jsou funkční – jednak slouží k ochraně, ale především na ně lze navěsit různé příslušenství, včetně nářadí či kanystrů.

Standardem je i vnější kabeláž s výstupními body v přední a zadní části střechy, což umožní snadnou montáž a napájení přídavných světel, pracovních světel nebo majáků. Oba přední světlomety jsou totožné a zaměnitelné, což usnadní opravy či nahrazení při poškození, platí to i o zadních svítilnách, přední přídavné světlomety v masce jsou také standardem.

Funkční interiér v moderním stylu

Z interiéru je velmi dobrý výhled, díky bohatému prosklení. Jeho designéři se údajně inspirovali interiéry moderních letounů, lodí i traktorů, kde jsou spínače a tlačítka umístěny tak, aby nabízely optimální funkčnost, tedy například běžné ovladače jsou při ruce, ovladače speciálních funkcí jsou pak umístěny dále. V kabině je tedy poněkud nezvykle i stropní konzole s ovladači, která je v dosahu řidiče i spolujezdce. Některé designové prvky našly svůj předobraz pro změnu v jachtingu a cyklistice.

Na první pohled jde o funkční a strohý interiér, žádné ergonomické výstřelky tam nenajdeme. Na druhou stranu nabízí vše, co od automobilu třetí dekády 21. století člověk očekává. Nechybí tedy multifunkční volant s možností nastavení ve třech osách, moderní infotainment s širokou konektivitou a 12,3palcovou dotykovou obrazovkou nebo digitální přístrojový panel. Veškeré možnosti menu jsou přístupné přes dotykovou obrazovku nebo otočný ovladač středového panelu, což řidič přivítá, například když má mokré nebo zablácené ruce. Samozřejmě nemůže chybět ani propojení s Apple CarPlay a Android Auto. Pro skutečné dobrodruhy jsou schopnosti systému Pathfinder Off-Road Navigation naprogramovat, sledovat a zaznamenávat trasu pomocí bodů na trati, například pokud se vůz pohybuje mimo komunikace.

grenadier5

                                                                  Vozidlo Grenadier (Foto: Ineos)

 

Kabina může být osazena pěti sedaly Recaro, v užitkových verzích bude na výběr sestava dvou nebo pěti sedadel. Materiály použité v interiéru jsou odolné a snadno omyvatelné, čistění usnadňují i vypouštěcí ventily v podlaze. Spínače jsou odolné proti postříkání a lze je rovněž bez obav čistit. Sedadla jsou voděodolná a omyvatelná, nepotřebují žádnou další ochranu, zapomeňte tedy na různé potahy a podobně. V nákladovém prostoru jsou fixační háčky a lze do něj instalovat také volitelné kolejnice pro zabezpečení nákladu.

Uvnitř vozu je také spousta odkládacích prostorů, například utěsněná odkládací přihrádka pod zadním sedadlem, uzamykatelná přihrádka ve středovém panelu, bezpečná boční odkládací přihrádka v zavazadlovém prostoru anebo třeba držáky na litrové lahve ve všech dveřích. Výrobce bude navíc nabízet širokou škálu možností individualizace s bohatou nabídkou volitelné výbavy a příslušenství z otevřených zdrojů. Dobrá zpráva je, že nic z vybavení nebude vázáno na nějaké výbavové stupně, výběr příslušenství bude záviset pouze na potřebách uživatele a jeho peněžence.  

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace