Nová autonomní ponorka Manta pro Royal Navy

Nová autonomní ponorka Manta pro Royal Navy
Autor: MSubs Ltd.
15 / 05 / 2020, 14:00

Royal Navy udělila před časem kontrakt společnosti Submergence Group & M Subs na stavbu autonomního plavidla - tzv. XLUUV (Extra-Large Unmanned Underwater vehicle). Royal Navy má nyní k dispozici autonomní ponorku Manta, která se bude specializovat zejména na krátkodobé operace.

Společnosti Submergence Group & M Subs byl udělen před časem Královským námořnictvem kontrakt na stavbu nové autonomní ponorky Manta. Výsledkem je podmořské plavidlo, které má délku 9 metrů, váží necelých 9 tun a je schopné se ponořit do hloubky 305 metrů. Dosah dronu pak činí 3 000 kilometrů.

Manta je navržena pro krátkodobé mise, které nemají trvat déle než dva dny. Vzhledem k rozměrům dronu bude spíše Manta plnit pobřežní operace než úkoly odehrávající se v hlubších vodách, které plní jiné větší podmořské drony. Vzhledem k tomu, že Manta je definována s dosahem 3000 km pro plnění úkolů spíše při pobřeží, její vypuštění z "mateřské lodi" ji může změnit v "Blue Sea" prostředek. Obdobně nelze vyloučit vypuštění ORCA z plovoucí patformy a tím zvětšení jejích operačních schopností. Její pohonná jednotka a tím pádem i operační rádius zatím není znám.

Manta vychází z podmořského dronu (ponorky) Moray od společnosti Submergence Group & M Subs, která je však delším plavidlem (25 m) a má větší hmotnost - 70 tun.

Velká Británie se tak zařadila po bok USA, které vyvíjejí ambiciozní projekt Orca, za nímž stojí společnosti Boeing a Lockheed. Lockheedu a Boeingu bylo poskytnuto 43,2 milionů a 42,3 milionů dolarů, aby přišly s návrhem vlastního XLUUV. Na rozdíl od podmořských dronů, které je nutné vypustit z lodi či ponorky, Orca bude plout sama z mola do zvolené konfliktní zóny, tam provádět zadané úkoly a pak se opět vrátí zpět.

Hlavní předností Orky bude především fakt, že bude moci operovat autonomně týdny či měsíce, přičemž její systémy se budou průběžně informovat o aktualizaci stávajících či stanovení nových úkolů v dané oblasti. Orku a její vývojáři navrhnou tak, aby byla schopna plout nejméně 2 000 námořních mil, což bude jeden z klíčových faktorů pro její mise.

Dále bude stát za pozornost, zda ORCA bude průzkumným dronem sbírajícím data z podmořských kabelů a informace z echolotu o pohybu jiných (hladinových i podnořských) plavdel, či se jedná o ponorku bez osádky s plnou bojovou kapacitou - snad kromě ICBM, tedy mezikontinentálních střel.


Zdroj: National Interest

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace