foto: MSubs Ltd.
Royal Navy udělila před časem kontrakt společnosti Submergence Group & M Subs na stavbu autonomního plavidla - tzv. XLUUV (Extra-Large Unmanned Underwater vehicle). Royal Navy má nyní k dispozici autonomní ponorku Manta, která se bude specializovat zejména na krátkodobé operace.
Společnosti Submergence Group & M Subs byl udělen před časem Královským námořnictvem kontrakt na stavbu nové autonomní ponorky Manta. Výsledkem je podmořské plavidlo, které má délku 9 metrů, váží necelých 9 tun a je schopné se ponořit do hloubky 305 metrů. Dosah dronu pak činí 3 000 kilometrů.
Psali jsme
Americká výzkumná agentura DARPA chce v rámci programu ACE (Air Combat Revolution) v praxi vyzkoušet, zda bude fungovat spolupráce pilotů stíhaček,...
Manta je navržena pro krátkodobé mise, které nemají trvat déle než dva dny. Vzhledem k rozměrům dronu bude spíše Manta plnit pobřežní operace než úkoly odehrávající se v hlubších vodách, které plní jiné větší podmořské drony. Vzhledem k tomu, že Manta je definována s dosahem 3000 km pro plnění úkolů spíše při pobřeží, její vypuštění z "mateřské lodi" ji může změnit v "Blue Sea" prostředek. Obdobně nelze vyloučit vypuštění ORCA z plovoucí patformy a tím zvětšení jejích operačních schopností. Její pohonná jednotka a tím pádem i operační rádius zatím není znám.
Manta vychází z podmořského dronu (ponorky) Moray od společnosti Submergence Group & M Subs, která je však delším plavidlem (25 m) a má větší hmotnost - 70 tun.
Velká Británie se tak zařadila po bok USA, které vyvíjejí ambiciozní projekt Orca, za nímž stojí společnosti Boeing a Lockheed. Lockheedu a Boeingu bylo poskytnuto 43,2 milionů a 42,3 milionů dolarů, aby přišly s návrhem vlastního XLUUV. Na rozdíl od podmořských dronů, které je nutné vypustit z lodi či ponorky, Orca bude plout sama z mola do zvolené konfliktní zóny, tam provádět zadané úkoly a pak se opět vrátí zpět.
Nepřehlédněte
Průzkum čtenářů Naval Technology společnosti GlobalData zjistil, že drtivá většina 93% respondentů si myslí, že britské Královské námořnictvo v současnosti...
Hlavní předností Orky bude především fakt, že bude moci operovat autonomně týdny či měsíce, přičemž její systémy se budou průběžně informovat o aktualizaci stávajících či stanovení nových úkolů v dané oblasti. Orku a její vývojáři navrhnou tak, aby byla schopna plout nejméně 2 000 námořních mil, což bude jeden z klíčových faktorů pro její mise.
Dále bude stát za pozornost, zda ORCA bude průzkumným dronem sbírajícím data z podmořských kabelů a informace z echolotu o pohybu jiných (hladinových i podnořských) plavdel, či se jedná o ponorku bez osádky s plnou bojovou kapacitou - snad kromě ICBM, tedy mezikontinentálních střel.
Zdroj: National Interest
Tagy