Nový torpédoborec US Navy zajistí, že žádný nepřátelský cíl nebude mimo dosah a v bezpečí

Nový torpédoborec US Navy zajistí, že žádný nepřátelský cíl nebude mimo dosah a v bezpečí
Autor: U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 1st Class Ryan U. Kledzik/Released) 180924-N-UY653-444 (CC BY 2.0)|Popisek: Výstřel z děla lodi USS Carney
28 / 02 / 2021, 12:00

Námořnictvo připravuje plány na torpédoborec nové generace, který by doplnil nové fregaty a lehké obojživelné válečné lodě jako základ nové US Navy.

67 torpédoborců třídy Arleigh Burke, které jsou dnes v inventáři amerického námořnictva, bude muset být v určitém okamžiku vyřazeno a nahrazeno, protože konstrukce těchto lodí se ukazuje poplatná jejich věku.

"Udělali jsme s touto lodí téměř vše, co můžeme udělat, maximalizovali jsme prostor, hmotnost, výkon a chlazení," uvedl admirál Paul Schlise, vedoucí divize Surface Warfare námořnictva na úterní konferenci Surface Navy. "Je čas vrátit se k novému velkému hladinovému plavidlu."

Současné konstrukce byly v průběhu let neustále zdokonalovány, ale rychlý pokrok v oblasti energetických zbraní, systémů elektronického boje a hypersonických systémů znamená, že lodě budoucnosti potřebují více energie, než jsou schopné lodě třídy Arleigh Burke dodat.

"Jak se naši protivníci tlačí dál a dál od svých břehů, potřebujeme loď, která může generovat dostatek energie pro pohon sofistikovanějších radarů, systémů elektronického boje a energetických zbraní," dodal Schlise. "Loď, která bude schopná kvalifikovaně fungovat v zónách dosahu nepřátelských zbraní."

Rakety, pokročilé radarové systémy a energetické zbraně budou potřebovat dostatek energie, aby mohly být vypuštěny a námořnictvo hledá konstrukce schopné toto poskytnout.

"Díváme se na novou podobu trupu s novým pohonným zařízením a schopností začlenit integrovaný energetický systém, který má schopnost napájet zbraně a senzory budoucnosti," řekl Schlise. "Myslím, že integrovaný energetický systém je klíčem." Ten již funguje na lodích třídy Zumwalt.

"Vyvíjíme velké a výkonné hypersonické střely, abychom protivníkům připomněli, že žádný cíl není mimo náš dosah, nebo alespoň ne na dlouho," řekl Schlise. "Musíme mít nové lodě, abychom dosáhli těchto cílů."

Je nutno se zamyslet nad tím, zda uvedené plány nejsou předzvěstí reinkarnace projektu DDG Zumwalt. Americké námořnictvo původně plánovalo pořídit 32 těchto torpédoborců. Projekt se prodražoval a zpožďoval především z důvodu R&D v oblasti nové pohonné jednotky a energetické soustavy. Takže plány akvizice se zmenšovaly z uvedených 32 jednotek na 24, později 7 a konečné 3 jednotky.

Admirál Schlise by chtěl nová plavidla s technologií, jež již byla vyvinuta a zavedena a náklady na R&D byly rozpuštěny do ceny již pořízených plavidel Zumwalt. Je otázkou tedy, zda bude USN chtít torpédoborce s novou technologií z DDG Zumwalt integrované řekněme do tradičnější konstrukce trupu s rizikem nového vývoje a testů budoucího plavidla, nebo naopak převezme již komplet zavedený a ozkoušený projekt.

V tomto případě by však bylo účetní hádankou, jak například zdůvodnit, že některé lodě stejné třídy mají diametrálně jinou cenu než identické lodě pořízené v jiném období (bez nákladů na vývoj, jež již byly uhrazeny). Zde bude nutno též spočítat, kolik by byly náklady na vývoj a konstrukci případných nových torpédoborců, a zda pak konečná cena nových plavidel a zavedených a/nebo nově pořízených torpédoborců Zumwalt nebude podobná.

 

Zdroj: Breakingdefense.com, US Navy

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace