Obojživelné bojové vozidlo americké námořní pěchoty má problémy

Obojživelné bojové vozidlo americké námořní pěchoty má problémy
Autor fotografie: USMC, Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: ACV
16 / 12 / 2021, 09:00

Bezpečnostní problémy brání obojživelnému bojovému vozidlu (ACV) americké námořní pěchoty (USMC) v operacích na vodě. V září USMC na svém webu oznámila, že pozastavila "obojživelné operace poté, co zjistila problém s tažným mechanismem. Námořní pěchota pracuje na identifikaci a odstranění hlavní příčiny problému". Oficiální prohlášení námořní pěchoty na Twitteru upřesnilo, že k tomuto kroku došlo "z důvodu zvýšené opatrnosti".

„Námořní pěchota z opatrnosti pozastavila provoz obojživelného bojového vozidla na vodě poté, co zjistila problém s tažným mechanismem. Námořní pěchota pracuje na identifikaci a odstranění hlavní příčiny problému. Realistický výcvik je důležitou součástí připravenosti a námořní pěchota se snaží zajistit, aby mariňáci cvičili v co nejbezpečnějších podmínkách; to zahrnuje i zajištění funkčnosti vozidel a vybavení. V roce 2020 došlo během letního cvičení na moři ke smrtelné nehodě útočného obojživelného vozidla (AAV) sboru z éry vietnamské války, při níž zahynulo osm příslušníků námořní pěchoty a jeden námořník. Jednalo se o nejsmrtelnější nehodu AAV v historii námořní pěchoty Spojených států a pravděpodobně i o důvod, proč sbor bere bezpečnost obojživelných bojových vozidel tak vážně,“ stojí v krátké tiskové zprávě na webu USMC.

Po cvičném útoku AAV osádka hlásila, že cestou do obojživelného transportního doku nabírá vodu. Krátce poté se AAV potopilo s celkem patnácti příslušníky námořní pěchoty a jedním námořníkem na palubě. Sedmi mariňákům a jednomu námořníkovi se po potopení nepodařilo z vozidla uniknout, přičemž AAV bylo od břehu vzdáleno pouhých 1 500 metrů.

Ikonické AAV (USMC, Wikimedia Commons, volné dílo)

V roce 2020 námořní pěchota obdržela svá nová obojživelná bojová vozidla (ACV) a pomalu začala stará AAV, která byla v roce 2020 ve službě již téměř půl století, vyřazovat. Cesta k nasazení náhrady za AAV je však trnitá.

Dřívější náhrada AAV nazvaná Expeditionary Fighting Vehicle (EFV), na pásovém podvozku, se snažila spojit všechna přání sboru do jedné platformy: EFV mělo výkonný 30mm kanon a bylo na vodě neuvěřitelně rychlé (46 km/h), a to díky dvěma tryskám / vodometům v zadní části trupu a zatahovacímu příďovému štítu. Kromě toho bylo EFV vybaveno zatahovacími kryty pro pásy, což mu dávalo pod čarou ponoru velmi hladký profil.

Neúspěšné EFV (USMC, Wikimedia Commons, volné dílo)

Navzdory velkým nadějím a vysokým výkonům při manévrování na souši nebo na moři se EFV potýkalo s problémy se spolehlivostí a poruchy byly časté. Navíc zaměření námořní pěchoty na pozemní válku po 11. září 2001 spolu s rostoucími náklady programu nakonec vedly v roce 2011 k jeho ukončení.

Nyní, ačkoli je nové ACV již ve službách USMC, není zdaleka dokonalé. Jedno z hodnocení námořní pěchoty požadovalo několik úprav vozidla, včetně upraveného stanoviště velitele jednotky, lepší možnosti vyprošťování vozidla v případě, že by ACV potřebovalo podporu, a lepší ochranu tlumičů a řízení vozidla před překážkami, s nimiž se setkává na bojišti, zejména před žiletkovými dráty. Ačkoli je tedy vozidlo ACV již v provozu, sbor na něm musí ještě zapracovat, aby zajistil jeho efektivitu a bezpečnost na bojišti.

Osmikolové ACV vyrábí společnost BAE Systems. Jde o derivát italského vozidla IVECO Super AV, a BAE a IVECO s ním uspěly v tendru v červnu 2018. Vozidlo od roku 2020 nasazuje 1. divize námořní pěchoty. Zpráva ředitele operačního testování a hodnocení (DOT&E) ministerstva obrany již v lednu 2021 poukázala na několik problémů s ACV, včetně stísněných prostor, obtížného vystupování a častých poruch.

Zdroj: nationalinterest.org; marines.mil

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace