Obrněná vozidla ASCOD 2 pro AČR mohou mít v Česku vyrobené věže

Obrněná vozidla ASCOD 2 pro AČR mohou mít v Česku vyrobené věže
25 / 07 / 2019, 17:00

Věž pro vozidlo ASCOD bude v případě vítězství tohoto obrněnce v tenderu na nová bojová vozidla pěchoty AČR vyráběna v Česku. Vyplývá to z memoranda uzavřeného na veletrhu IDET 2019 mezi izraelskou společností ELBIT Systems, která vyvinula špičkovou osádkovou i bezosádkovou věž určenou i pro vozidlo ASCOD 2, a českou společností Excalibur Army, která by věž ve svém šternberském podniku vyráběla.

Podpis memoranda mezi izraelskou společností ELBIT Systems a českou Excalibur Army navazuje na dříve uzavřené partnerství mezi ELBIT Systems a výrobcem pásových i kolových vozidel General Dynamics European Land Systems (GDELS), který se účastní tenderu Ministerstva obrany ČR na nová bojová vozidla pěchoty se svým obrněncem ASCOD 2.

Excalibur Army je známým českým vývojářem i výrobcem pozemní techniky. Jeho důležitým programem jsou i generální opravy a modernizace pozemní techniky východního původu, vedle toho se však stále více angažuje ve vývoji nových pozemních systémů, a to i s využitím českého podvozku Tatra. Příkladem je čtyřkolový obrněnec Patriot II, jeden z exponátů, který letos získal ocenění Zlatý IDET 2019. Klíčovým provozem Excalibur Army je výrobní podnik ve Šternberku. Právě tam by byla výroba osádkové věže od ELBIT Systems v případě vítězství BVP ASCOD 2 lokalizována. Český obranný průmysl by tak získal další významnou schopnost a v případě krize by se snížila závislost Armády ČR na zahraničních dodavatelích.

ELBIT Systems je jednou z největších izraelských zbrojovek, která se specializuje na věžové systémy, elektroniku, drony či speciální helmy pro osádky obrněných vozidel. Dalším produktem firmy ELBIT Systems, který je integrován do vozidla ASCOD 2, je systém Iron Vision, který díky soustavě kamer, integrované virtuální realitě a speciálním přilbám umožňuje posádce volný výhled do okolí vozidla ve všech směrech bez použití optických pozorovacích přístrojů či LCD displejů.

věž

Podvozková platforma ASCOD 2 od GDELS vyniká modularitou, která umožňuje nejrůznější konfigurace velikosti přepravovaného pěchotní družstva i věží nesoucích zbraňové systémy. GDELS na výstavě IDET 2019 prezentovala vozidlo ASCOD 2 v konfiguraci pro tři členy posádky a osmičlenný výsadek v kombinaci s bezosádkovou věží ELBIT UT30 Mk2. Vedle vozidla byla vystavena i věž v osádkové variantě MT30 Mk2. Podvozek ASCOD 2 může nést osádkovou i bezosádkovou variantu izraelské věže, a přitom zachovat kapacitu osmičlenného družstva. Obě věže z 95 procent sdílejí konstrukci i identické subsystémy a mají stejné schopnosti. Hlavní zbraň věže je stabilizována ve dvou osách a všechny její systémy mají balistickou ochranu, která může dosahovat až úrovně 6 dle normy STANAG 4569. Nabíjení zbraní instalovaných ve věži posádka provádí z interiéru vozidla, v případě potřeby může být věž ovládána i manuálně. V současné době připravuje GDELS vozidlo ASCOD 2 dle požadavků AČR s osádkovou věžovou variantou.

Věž nesoucí primární i sekundární zbraň tvoří spolu s pohonným ústrojím základní subsystém bojového vozidla pěchoty a také více než třetinu jeho celkové ceny. ASCOD 2 je zatím jediným uchazečem v tenderu Ministerstva obrany, u kterého je potvrzeno, že by se věž pro nová BVP určená pro AČR vyráběla v Česku. Tento projekt dokazuje vynikající vztahy mezi českým a izraelským obranným průmyslem, které svou úrovní odrážejí bilaterální politické vztahy.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace