Obrněné transportéry Pandury nemá kdo vyprošťovat. Kde se stala chyba?

Obrněné transportéry Pandury nemá kdo vyprošťovat. Kde se stala chyba?
01 / 06 / 2018, 14:00

Česká armáda nemá zatím k dispozici vyprošťovací vozy pro obrněné transportéry Pandur.

Několik vyprošťovacích vozů, které měly k tomuto účelu sloužit, neprošlo vojenskými testy, nepodařilo se je ani upravit. To je komplikace pro české vojáky, kteří za několik týdnů odjíždějí na zahraniční mise v Litvě, a v případě problémů tak budou odkázáni pouze sami na sebe.

psali jsme: Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8x8 CZ - moderní a ekonomický prostředek palebné podpory pozemních sil

Ministerstvo obrany si objednalo přitom pět vyprošťovacích vozů již před dvěma lety, a to u svého výhradního dodavatele  - Vojenského technického ústavu (VTÚ). První vůz měli čeští vojáci dostat loni v červenci a čtyři další pak v listopadu. Dodnes však nemají žádný. Problém spočíval jednak v technických testech, kdy oka a háky na vyprošťování měly špatné rozměry. Další testy realizované v lednu tohoto roku pak proběhly dobře, armáda však chtěla ještě provést úpravy vyprošťovacích vozů, a proto bylo přikročeno k novému testování vozidel.

psali jsme: US Army: Strykery potřebují na Rusy větší děla

Ministerstvo obrany přes svého mluvčího Jana Pejška prohlásilo, že při těchto zkouškách se nepodařilo společnosti Tatra Trucks, resp. jejím zahraničním subdodavatelům upravit všechny požadované parametry vozidel. Nicméně vojáci až v průběhu zkoušek přišli s požadavky,o kterých VTÚ nepředal dodavateli (TATRA TRUCKS) při zadání žádné informace. Tyto požadavky pak znamenaly v důsledku nutnost částečného předělání vozidla.

Chyba je zejména ve slabém projektovém řízení. Pro tento projekt VTÚ jako smluvní strana nic nevyrábí, jeho jedinou náplní práce je kontrola dodavatelů, aby vyrobili přesně to, co armáda požaduje. V průběhu vývoje a výroby vozidla Vojenský technický ústav jako nositel smlouvy a projektový manažér neshledal a nevytýkal vůči TATRA TRUCKS ani jejím subdodavatelům žádný nedostatek.

V průběhu lhůty k plnění uplatňoval VTÚ, respektive jeho zákazník Státní odborný technický dozor (SOTD) u TATRA TRUCKS četné požadavky na úpravy předmětu smlouvy - technickou specifikaci předmětu koupě, které přitom byly v rozporu s výslovnými ujednáními smlouvy, nebo byly nad rámec smluvních ujednání o technické specifikaci. Trval přitom na jejich provedení a jejich realizací podmiňoval pokračování v provádění zkoušek.

psali jsme: Bude mít armáda munici pro Pandury a BVP?

VTÚ tak v tomto případě selhal, protože dodavatel o řadě požadavků vojáků nevěděl a dozvěděl se o nich až v kontrolních zkouškách. Jednalo se například o zvětšení průměru vodící kladky hlavního navijáku či větší úhly vyvedení lan a další.

Dodávka vyprošťovacích vozů pro Pandury tím pádem tak nabrala časový skluz a armáda zatím nemá žádné tyto vozy. Za zpoždění ohledně vyprošťovacích vozů tak VTÚ zaplatí ministerstvu obrany pokutu, přičemž penále již mělo převýšit 20 milionů korun. Ústav však obratem ,,přehodil" pokutu právě na TATRA TRUCKS, která tuto pohledávku neuznala, a pohledávku za Tatrou započetl do svého hospodářského výsledku. Ze strany VTÚ tak došlo k porušení zákona, aby se uměle dostal do zisku. Jednou z motivací takového kroku mohl být fakt, že si vedení VTÚ mohlo vyplatit odměny za kladný hospodářský výsledek.

Je otázkou, kdy vojáci vlastně vyprošťovací vozy dostanou. Ministerstvo obrany předpokládá, že by se tak mohlo stát v průběhu června.

Nepřehlédněte na Security magazínu: Technologie - nejnovější ,,vychytávky" ze světa vědy a techniky. Od futuristických zbraní až po bojové drony. S námi víte více

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace