Autor fotografie: Henrik Kastenskov / Wikimedia Commons / CC BY-SA|Popisek: Piranha 5 od GDELS
V souvislosti s válkou na Ukrajině velmi rychle zastaraly české Pandury II. To, o čem se jen šeptalo, se stává realitou. AČR se rozhlíží po novém systému. Mezi favority patří Pandur II 8x8/EVO, finská Patria AMV XP, VBCI-2, Boxer RCT30, případně Piranha V.
Pokud se podíváme na stránky AČR najdeme u kolového obrněného transportéru Pandur II 8x8 pouze bojovou váhu s osádkou 20 600 kilogramů a bez osádky devatenáct tun. Ovšem váha prázdného Panduru II 8x8 činí podle Army Gide pouhých 14,5 tuny při výkonu motoru 335 kW s dojezdem slušných 700 kilometrů. Motor je ovšem průmyslový, nejedná se o vojenskou produkci. Hlavní zbraní kanon ATK Mk 44 ráže 30 mm. Sekundární hlavní je kulomet ráže 7,62 mm a lze instalovat protipancéřové ATGM SPIKE LR a výmetnice kouřových granátů. Systém má termovizi, laserový zaměřovač a automatické zaměřování.
Specifikace českého Pandur II 8x8
Pancíř je volitelný až do schopnosti odolávat palbě ze zbraní ráže 14,5 mm. Česká varianta Panduru II 8x8 už má ochranu proti IED, tedy improvizovaným výbušným zařízením a minám. V době schválení nákupu v roce 2009 se již zcela nesmyslně tlačilo na schopnost plavby, což je koncept, jenž současné Ministerstvo obrany opouští. Alespoň to deklarovalo. Zřejmě se jednalo o pozůstatek sovětské vojenské doktríny, kde je pochopitelně plavbyschopnost základem. Pandur II 8x8 je velmi agilní, pohyblivý a relativně kvalitní stroj. Pokud by nebylo války na Ukrajině, stále by stačil. Jenže aktuálně je beznadějně zastaralý.
Základem tohoto faktu je celá konstrukce s motorem. Ten stačí na aktuální bojovou hmotnost, ale už ne na její zvýšení. Finská Patria AMV má výkon motoru na 450 kW a nepochybně se opět jedná o hraniční záležitost. Pandur II 8x8 nemůže instalovat reaktivní pancíř, který se stává samozřejmostí pro ochranu osádky a výsadku. Jen v tomto případě je třeba počítat s více jak jednou tunou navíc. Stav je takový, že na Ukrajině se jasně ukázala nezbytnost instalace APS, tedy systémů aktivní ochrany. I odlehčené izraelské Trophy mají čtyři efektory, vysoký výpočetní výkon, několik výmetnic a záložní zdroj energie. Kompletní váha kolem jedné tuny.
Pandur II 8x8 je už z hlediska žádoucí elektroniky pravěk. Nemá žádné systémy o přehledu na bojišti. Není propojený s řídícím systémem a vyžadoval by kompletní předělání vnitřku vozidla u operátorů. Není hunter-killer. Jasným faktem budoucnosti je APC (obrněný transportér) jako mateřský systém pro vlastní drony. Minimálně jeden. Jednak pro průzkum, ale také pro vlastní řízení palby. Tedy opět displej, výpočetní technika a tak dále. Zastaralé jsou i komunikační systémy. Narvat to vše na systém, jehož základem je komerční motor a váha činí jen 14,5 tuny je nesmysl. Pro ochranu osádek a výsadků bude třeba nutné zcela nové vozidlo.

Výběr je široký, Patria AMV XP, VBCI-2, Boxer RCT30, Piranha V
Všechny výše zmíněné parametry jasně říkají, že váha moderního APC se bude pohybovat kolem třiceti tun se špičkovým kompozitem. Piranha V váží podle Army Technoogy 33 tun a o APS se zatím neví. Boxer RCT30 je podle KNDS na váze 38,5 tuny a bude mít APS Iron Fist. Váha prázdného VBCI-2 je podle knds.fr jen 19 tun, ale v bojovém zatížení je také přes třicet tun. Velký favorit je Patria AMV XP, která má hmotnost 32 tun a avizuje instalaci APS. Domácí produkci zastupuje Pandur II 8x8/EVO od Tatra Defence Vehicle. Jenže EVO je prakticky zatím jen ve vývoji.
Pandur II 8x8/EVO s Iron Fist
Má mít ve výzbroji věž UT30MK2 od Elbit Systems, na kterou lze instalovat odlehčenou verzi APS Iron Fist. Výrobce u Pandur II 8x8/EVO uvádí možnost instalace přídavného pancíře. Přesto je zcela zásadní otázkou, jak to vše chtějí dostat na opravdu lehkou platformu. Na papíře systém vypadá velmi slušně. V každém případě bude velmi zajímavé v následujících měsících sledovat, kam se bude výběr kolového obrněného transportéru pro AČR bude ubírat. S největší pravděpodobností buď do Finska nebo do České republiky.