Obrněný transportér OT-90 - československý obojživelník, kterému posměšně přezdívali ,,Havlův tygr"

Obrněný transportér OT-90 - československý obojživelník, kterému posměšně přezdívali ,,Havlův tygr&quote;
Popisek: OT-90
07 / 02 / 2019, 10:00

OT-90 představovalo československé obojživelné pásové vozidlo, které vycházelo z původního BVP-1. Přezdívalo se mu posměšně ,,Havlův tygr" kvůli snížené palebné síle, jež byla dána Smlouvou o konvenčních ozbrojených silách v Evropě, kterou podepsalo také Československo.

OT-90 bylo obojživelné obrněné pásové vozidlo, které vzniklo úpravou bojového vozidla pěchoty BVP-1. Jeho vývoj ovlivnila Smlouva o konvenčních ozbrojených silách v Evropě, která byla přijata 19. listopadu 1990 v Paříži, a jejíž signatářem bylo i tehdy Československo. To se zavázalo snížit stav obrněné techniky ve své armádě. Smlouva se tak bezprostředně dotkla vozidel BVP-1, které patřily vzhledem ke své výzbroji ke kategorii bojových vozidel s těžkou výzbrojí a jejich počet se tak musel snížit. Proto armáda přestavěla BVP-1 podle nových dohod, aby mohlo vzniknout obojživelné pásové vozidlo s názvem OT-90.

                                     

Klíčovou součástí přestavby byla výzbroj ,,původního" BVP-1. Z něho byla sejmuta bojová věž vybavená kanónem vz. 71, ráže 73 mm, spřaženým kulometem PKT ráže 7,62 mm a odpalovacím zařízením pro PTŘS 9K11 Maljutka. Ta pak byla nahrazena věží BTR-60Pb ze slavného obojživelného transportéru OT-64, jež byla vyzbrojená velkorážním kulometem KPVT ráže 14,5 mm a spřaženým kulometem SGMT vz. 43/66 ráže 7,62 mm, který byl následně měněn za kulomety PKT.

                                      

Touto přestavbou BVP-1 vzniklo vozidlo OT-90, první prototyp spatřil světlo světa v roce 1990. Vzhledem k tomu, že došlo ke snížení palebné síly původního vozidla, bylo OT-90 přezdíváno trochu posměšně ,,Havlův tygr". Výroba OT-90 probíhala do roku 1991 a celkem se vyrobilo 620 vozidel. V roce 1993, kdy se rozpadlo Československo, převzal český stát do výzbroje přes 400 těchto obrněnců. Vzhledem k faktu, že stroje OT-90 byly v době provozu sužovány řadou technických nedostatků či nedodělků, bylo přikročeno k jejich modernizaci na OT-90M1 a OT-90M2.

OT-90 o hmotnosti 12,5 t bylo 2,94 m široké, 2,11 m vysoké, jeho osádku tvořili tři muži - řidič, velitel a střelec, ve výsadku mohlo být až 8 osob. Maximální dojezd vozidla činil 750 km (silnice), 540 km (terén), maximální rychlost OT-90 pak byla 65 km/h. Pohonnou jednotku tvořil motor UTD 20 o výkonu 221 kW. Výzbroj obrněnce se skládala z hlavní zbraně, jíž byl jeden kulomet KPVT ráže 14,5 mm, sekundární zbraní byl jeden kulomet SGMT nebo PKT ráže 7,62 mm.

Na bázi OT-90 pak vznikly i speciální verze či nástavby jako například DP-90 (dělostřelecká pozorovatelna), DTP-90 (dílna technické pomoci), zdravotnický OT-90 AMB-S, VP-90 či vyprošťovací VPV.

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace