Autor fotografie: AERO Vodochody AEROSPACE a.s.|Popisek: L-39NG
AERO VODOCHODY skutečně nepřešlo do rukou skupiny Omnipol a jejích maďarských partnerů v dobrou dobu. Omnipol do projektu L-39NG investoval již více než miliardu. A ve snaze investici zhodnotit dokonce menšinový podíl výrobce letounu v loňském roce koupil. Spolu s maďarským finančníkem Andrásem Tomborem, který koupil větší díl. Jenže podle informací Hospodářských novin, ale také např. webu MotejlekSkočdopole, se situace nevyvíjí pro Omnipol žádoucím směrem. Tombor prodej letounu do Maďarska ani jiné příležitosti nezařídil. Na scénu nyní přichází jiný maďarský investor, finanční manažer Szalay-Bobrovniczky. Další maďarský podnikatel s vazbami na Orbána, maďarskou vládu a Rusko. A objevují se informace, že maďarské letectvo nemá L-39NG za hotový produkt.
Tombor podle Hospodářských novin "nesehnal peníze", a do strategického podniku českého obranného průmyslu má tak vstoupit Kristóf Szalay-Bobrovniczky. Ten má na první pohled s Tomborem leccos společného. Má blízko k premiéru Orbánovi, kterému měl před rokem 2010 pomáhat k politickému comebacku. A Orbán se mu následně odvděčil státními zakázkami a mj. místem velvyslance ve Velké Británii.
Manželkou Szalay-Bobrovniczky je mluvčí Orbánovy vlády a sám Szalay-Bobrovniczky rozvíjí podnikatelské aktivity v oblastech, které se zbrojním průmyslem příliš nesouvisejí. Jsou v nich však vidět ruské vazby. Spolu s ruskou společností Transmashholding dodává železniční vagóny do Egypta. Nabízí se samozřejmě, stejně jako v případě Tombora, otázka, odkud přesně pocházejí peníze, které hodlá využít pro nákup většinového podílu v AERO VODOCHODY, a do jaké míry je na celé transakci zásadní právě jeho blízkost s premiérem Orbánem a snaha prosadit prodej L-39NG do Maďarska.
Zeptali jsme se na tyto okolnosti přímo společnosti AERO VODOCHODY, ale její mluvčí odmítla probíhající transakci komentovat.
Podle našich informací přitom není maďarské letectvo z L-39NG příliš nadšené. Letoun prý musí projít ještě dlouhým a nákladným vývojem, než bude vůbec možné uvažovat o jeho nasazení pro výcvik armádních pilotů. A to je věc, které se ztrátové a zadlužené AERO musí velmi obávat. Omnipol sice pravidelně publikuje tiskové zprávy o tom, že letoun úspěšně prodává tu do Afriky, jinde do Vietnamu, a dokonce na Slovensko, ale prodej do Senegalu se nekoná (letoun zatím ani nemůže nést žádnou výzbroj), prodej do Vietnamu, na kterém se agilně podílí komunista Vojtěch Filip, velký podporovat projektu, je s velkým otazníkem, Slovensko bude zvažovat různá řešení. Nejdůležitější se pro celý projekt L-39NG jeví právě maďarská karta.
Dobře informovaný twitterový účet @MotejlekSkocdop před pár dny napsal: "Orbanovi nevychazeji pruzkumy, jak by si predstavoval. Akvizici Aera a dvou tuctu pekne vybavenych L-39NG hodil v tuto chvili na slepou kolej. Par kluku je hodne nervoznich, stoji je to dost penez. Vzhlizeji k jedinemu ....."
Co chybí L-39NG na schopnostech, to má možná dodat politická vazba na maďarskou vládu. I kdyby se to podařilo, pro další úspěch letounu ve světě to nebude moc přesvědčivou referencí. A co si myslet o transakci, kterou slavně oznámili zúčastnění v loňském roce? Vstup strategického investora Tombora. A po roce jeho odchod a vstup jiného strategického investora, ponechaný bez komentáře. Jak seriózní celá transakce byla? A nehraje tady někdo s českým obranným průmyslem a jedním z jeho klenotů podivné a riskantní hry?