Autor fotografie: Vitaly V. Kuzmin / Wikimedia Commons / CC BY-SA |Popisek: Modernizované MT-LBVMK
Centrální ruské sklady těžké pozemní techniky se prázdní. Uralvagonzavod nestíhá a na frontu se stále častěji dostávají stroje, kde jsou vojáci šťastní, když vůbec jedou.
Dlouhodobá analytika satelitních snímků potvrzuje, že ruské centrální sklady s těžkou technikou pomalu zejí prázdnotou. Čísla se obecně shodují na tom, že Rusové odvezli již čtyřicet procent techniky. Mohlo by se zdát, že více jak polovina stále zbývá. Jenže háček je v tom, že na místě zůstávají buď kanibalizované nebo zcela nepojízdné stroje. Logicky byla nejprve vybírána technika v lepším stavu, odebíraly se komponenty, které ještě nepodlehly zkáze času a to, co zbývá k dispozici je zřejmě už tristní. Zatímco Američané své Abramsy většinou dokují v chráněných lokacích, ruské stroje jsou i desetiletí vystaveny povětrnostním podmínkám. Výsledek je jasný.
Špičkový tažný hák MT-LB
Polský WPtech převzal zprávu ruského vojenského blogera, který popisuje, v jakém stavu se dostávají v současnosti BMP na frontu. Tato bojová vozidla pěchoty by prakticky měla tvořit jádro mechanizovaných jednotek. Vynecháme-li jejich naprosto nedostačující pancíř pro soudobý konflikt, Rusové zřejmě již tahají ze skladů naprostý šrot s jednosměrnou jízdenkou. Ruští vojáci jsou vděční, pokud vůbec BMP běží souvisle motor. Vozidla jsou prorezlá a kanóny prakticky nejsou schopné střelby. Osádky mají výcvik jen na údržbu, zbytek by měly dostat na frontě. Jenže tam jsou posláni hned do útoků, ze kterých se nevrací.
Trochu humorným potvrzením těchto slov je výše vložené video ze sítě X. Na snímku se šestikolový nákladní automobil snaží odtáhnout ruské obojživelné MT-LB. To se ani nehne a okamžitě se utrhne tažný hák na přední části vozidla. Ten snad ani nepodlehl zubu času, je až příliš jasné použití nekvalitního materiálu. Otázka zní, proč vlastně odtah. MT-LB je již zjevně kanibalizovaný, nemá věž. Je dost prorezlý, byť jinak zjevně nepoškozený. Celý obrázek právě odpovídá tvrzením onoho ruského blogera. Jestli Rusové na frontu aktuálně posílají takový šrot, není se co divit obřím ztrátám jejich armády. Vozidla by měla projít čtyřtýdenní revizí v Uralvagonzavodě, ale tady asi už není co revidovat.
MT-LB je univerzální platforma, která přímo reagovala na požadavky sovětské armády na tamní přírodní podmínky. Podle Military Factory bylo vozidlo navrženo tak, aby překonávalo vodní toky vlastní silou bez přidání speciálního pohonného systému. Takže se ve vodě obrněnec pohybuje pomocí pásů. Druhým faktorem vývoje byla klasická nízká silueta. Takže MT-LB dokonce neměl ani velkou elektricky ovládanou věž, tak jako ji má třeba BMP. Místo věže je velmi jednoduchá konstrukce pro jednoho muže. Pancíř má maximálně čtrnáct milimetrů. Takže jestliže BMP-3 se svými třiceti milimetry absolutně nestačí, MT-LB už vůbec ne.
MT-LB jako univerzální prostředek
Systém má prostor pro řidiče a velitele. Velitel je zároveň obsluha kulometu. Výsadek může mít až jedenáct mužů. Ti mají na zadních dveřích palebné otvory a na bocích MT-LB také. Hlavní zbraní je podle FAS kulomet ráže 7,62 milimetru, pozdější verze již mají k dispozici těžký kulomet NSV/Kord ráže 12,7 milimetru nebo 30mm granátomet. Na trupu jsou dva únikové poklopy. Motor má výkon pouhých 240 koní, což je při váze téměř dvanáct tun poměrně málo. Dojezd činí pět set kilometrů a maximální rychlost 61 kilometrů za hodinu na silnici.
Podle Global Security je MT-LB plně obojživelný, to znamená, že do vody může bez jakékoliv přípravy. Plave rychlostí šest km/h. Z hlediska agility a univerzálnosti se vozidlo v sovětské armádě velmi osvědčilo. MT-LB se ukázal jako všestranné bojové vozidlo. Háček je v tom, že návrh pochází z padesátých let minulého století. Modernizace do současných podmínek prakticky není možná kvůli slabému motoru a konstrukci na váhu dvanáct tun. V době kdy na Ukrajině stále více rozhodují UAV a moderní systémy detekce je MT-LB nízká silueta k ničemu. Podle Oryxu byl doposud zničeno na Ukrajině 1 300 MT-LB a jeho derivátů. To je obrovské číslo.