Ostuda evropského NHIndustries: Australské pohřbené NH-90, jež chtěla Ukrajina, vyřadí i Řecko, Švédsko a Belgie

Ostuda evropského NHIndustries: Australské pohřbené NH-90, jež chtěla Ukrajina, vyřadí i Řecko, Švédsko a Belgie
Autor fotografie: Airbus / Public domain|Popisek: Vrtulník NH90 při cvičení v roce 2021
26 / 01 / 2024, 07:00

Minulé úterý 16. ledna 2024 australská vláda definitivně odmítla prodej svých helikoptér MRH-90 ukrajinské armádě a radši se rozhodla pro jejich ekologické zničení. Stroje byly již od svého uvedení do provozu poruchové a vyžadovaly neustálou nákladnou opravu. Na fungování helikoptér si stěžují také další evropské státy, které mají stroj ve svém vojenském arzenálu.

Helikoptéry MRH-90 byly v 90. letech minulého století vyvinuty konglomerátem NHIndustries jako multifunkční stroje NATO s označením NH90. Stroje jsou určeny jak pro pozemní tak i námořní operace. Podle údajů jednoho z výrobců, společnosti Airbus Helicopters, je  drak stroje složen z kompozitního materiálu, díky němuž zanechává letoun nižší infračervenou stopu. Vrtulník existuje ve dvou verzích jako TTH (taktický transport) a NFH (vrtulník fregaty).

MRH-90 pohání dva motory Rolls-Royce Turbomeca RTM322-01/9 každý o výkonu 1,662 kW. Díky nim je vrtulník schopen letět maximální rychlostí 300 km/h. Maximální dolet letadla je 800 km a vrtulník unese až 4 tuny nákladu. Austrálie v roce 2007 pořídila 46 kusů MRH-90 a stroje byly přiděleny dvěma oddílům, letce podpory speciálních složek a 808. peruti. Ta užívala helikoptéru pro námořní mise. 

 

Podle informací webového portálu The Drive australská armáda při vyřazování vybavení ze služby většinou postupuje tak, že stroje nejprve umístí do skladů, zakonzervuje je a následně čeká na potenciální kupce, kteří by o stroje měli zájem. Podobný postup by byl pravděpodobně zvolen i v případě MRH-90, avšak nehoda z 28. července 2023, při které došlo ke zřícení stroje se čtyřmi vojáky do moře poblíž Lindemanova ostrova na severovýchodním pobřeží Austrálie, způsobila, že se námořnictvo nakonec rozhodlo pro jejich likvidaci. Celá záležitost červencové nehody byla měsíce prošetřována, ale australské námořnictvo dosud nepřišlo na důvody nehody. Posádka je dosud nezvěstná. 

Austrálie vysvětlila, že nejdříve byly alespoň draky nabídnuty jiným uživatelům helikoptér NH90. Mezi ně patří množství evropských států jako Francie, Švédsko, Itálie, Německo, Belgie nebo Španělsko, ale také arabský Omán a Katar. Žádná z těchto zemí a ani jiný potenciální kupec, však podle slov australského ministra obranného průmyslu Pata Conroye neprojevil o stroje zájem, a proto bylo přistoupeno k likvidaci 43 helikoptér a prodeji jejich použitelných součástek na náhradní díly. Pouze jeden měl být prodán Austrálií nespecifikovaném uživateli. 

Kokpit helikoptéry NH90

Teprve o půl roku později, kdy již rozebírání strojů bylo v plném proudu, se v prosinci 2023 rozhodla vyřazené stroje koupit Ukrajina. Australská vláda však i přes naléhání představitelů ukrajinských ozbrojených složek a podporovatele Ukrajiny na sociálních sítích musela nabídku na prodej 16. ledna 2024 odmítnout. Ministr obranného průmyslu Austrálie Conroy se odvolal na pokročilou fázi rozebírání strojů, jejich velkou poruchovost a s tím spojené riziko používání helikoptér.

Za nákup helikoptér zaplatila v roce 2007 Austrálie přibližně 3,5 miliardy australských dolarů (asi 52,5 miliard Kč podle současného kurzu). Další miliardy musela armáda od jejich uvedení do služby investovat do údržby a opravy technických problémů letounů. Ty většinou spočívaly ve vadách dveří, zbraňových systémů nebo podlah strojů, které se prohýbaly pod tíhou vojáků v plné výzbroji. 

Jen mezi roky 2020 a 2023 přišla australská armáda kvůli různým technickým problémům o tři stroje MRH-90. Na podobné problémy si v minulosti stěžovalo také Německo. Norsko, Belgie, Řecko nebo Švédsko již stroje vyřadilo nebo tento krok alespoň zvažuje. Je proto otázkou, jak do budoucna s poruchovými letouny naloží také ostatní uživatelé strojů. 

Konglomerát je složen z evropských společností Airbus Helicopters, Leonardo Helicopters a Fokker Aerostructures, které jsou špičkovými experty na dodávání vojenské technologie. Je proto obrovským problémem, že je jejich výsledný produkt, helikoptéra NH90 od začátku svého použití problémová a vykazuje významné nedostatky. Tato situace nyní nahrává americkým společnostem, které mohou v dodávkách nahradit Evropany. Tak se totiž stalo již v případě Austrálie, která nahradí své vyřazené stroje helikoptérami UH-60M Black Hawk.

 

 

Tagy článku