foto: Dassault Aviation / Public domain/Letoun Rafale
Srbský prezident Aleksandar Vučić na návštěvě Francie potvrdil nákup 12 víceúčelových letounů Rafale od francouzské společnosti Dassault Aviation, které by měly nahradit zastaralé MiG-29. Kontrakt by měl být podepsán v příštích měsících.
V úterý 9. dubna srbský prezident Aleksandar Vučić na své oficiální diplomatické cestě do Paříže oznámil, že je jeho země připravena uzavřít kontrakt na nákup 12 víceúčelových stíhaček Rafale. Vučić se v rámci své návštěvy Francie již dříve sešel s prezidentem Macronem, představiteli francouzského obranného průmyslu a zástupci výrobce letounů Rafale, společností Dassault Aviation. Cena jednoho letounu se v roce 2023 pohybovala okolo 124,95 milionů dolarů (2,9 miliard Kč).
Podle slov Vučiće byly směrem k podepsání smluv podstoupeny potřebné kroky a kontrakty by měly proto být uzavřeny v příštích dvou měsících. Nové letouny Rafale čtyř a půlté generace by měly nahradit stárnoucí flotilu sovětských stíhaček MiG-29. Tento záměr oznámil prezident Vučić již v prosinci 2021 a v současné době je modernizace letectva prioritou srbské armády. Podle zprávy britského Mezinárodního institutu pro strategická studia s názvem The Military Balance 2023 by měla srbská armáda disponovat přibližně 14 letouny MiG-29 schopných aktivního bojového nasazení.
Pro Srbsko, jehož většina stávající armádní techniky pochází ze Sovětského svazu nebo Ruska, je nákup francouzských letounů možná významným krokem směrem k užší spolupráci se státy NATO. Srbsko sice chce vstoupit do Evropské unie a dlouhodobě souhlasí s prohloubením vztahů s NATO na základě Individuálního akčního plánu partnerství, ale i přesto v několika posledních letech obdrželo transfery vojenského materiálu z Ruska a nakoupilo vojenskou techniku, především systémy protivzdušné obrany, od Číny.
Letoun Dassault Rafale byl na konci 80. let minulého století vyvíjen s cílem vybojovat vzdušnou nadvládu, konat hloubkové údery do nepřátelského území, sloužit k leteckému průzkumu, ale současně také působit v rámci strategie jaderného odstrašení. Za tímto účelem může být letadlo vybaveno řízenou střelou s plochou dráhou letu středního doletu ASMP s jadernou hlavicí, která se může pohybovat až rychlostí Mach 3 (3 675 km/h). Ta je tzv. střelou posledního varování, která by případně byla použita před využitím mezikontinentálních balistických atomových střel.

Stíhač Rafale pro Srbsko i Chorvatsko
Víceúčelový stíhač Rafale je vybaven dvěma motory Snecma M88-4e každý s výkonem 50 kN, které dokáží přivést letoun k maximální rychlosti Mach 1,8 (1 912 km/h). Letadlo je schopné realizovat mise až do 1 850 km a na trupu a křídlech může nést až 14 střel vzduch-vzduch MICA a Meteor nebo vzduch-země Apache a Storm Shadow. Od ostatních evropských stíhaček se Rafale liší tím, že většina jeho dílů pochází od francouzských dodavatelů a to kromě Dassault také společností Thales a Safran.
Největším uživatelem letounů Rafale je Francie s přibližně 102 kusy letadla nasazenými v rámci letectva a 46 letouny náležícími k námořnictvu. V nejbližších letech by s letadly kromě Řecka, Chorvatska, Indie, Egypta a Kataru mělo začít létat také letectvo Indonésie a Spojených arabských emirátů. Dalšími potenciálními uživateli těchto víceúčelových stíhacích letounů by se v budoucnu mohlo stát Švýcarsko nebo také Ukrajina, která před začátkem války projevila zájem o 12 kusů stíhaček Rafale.
Tagy