Autor fotografie: Aero|Popisek: Ilustrační obrázek
K představení nového letounu vycházejícího z L-159 Alca došlo na známém aerosalonu Farnborough Air Show. Český výrobce jej chce společně s izraelským partnerem IAI nabídnout americkému letectvu v rámci programu OA-X, ale i dalším potenciálním zákazníkům.
O navázání spolupráce českého výrobce letadel Aero Vodochody se známou izraelskou společností IAI (Israel Aerospace Industries) jsme informovali (//www.securitymagazin.cz/defence/aeru-vodochody-navazalo-spolupraci-s-izraelci-a-rado-by-dodavalo-bitevniky-l159-americkemu-letectvu-1404060028.html) v polovině května. Už tehdy se generální ředitel Aera Giuseppe Giordo nechal slyšet, že by se rádi zúčastnili amerického programu OA-X. Připomeňme, že v jeho rámci americké letectvo hledá levnější a jednodušší bojové letouny, jež by doplnily výkonnější typy.
Ve středu 18.7. pak Aero společně s IAI představily ve Farnborough konkrétní odpověď na svou spolupráci v podobě bitevního letounu F/A-259 Striker. Ten svým typovým označeným F/A (Fighter/Attack) připomíná víceúčelové stíhací letouny F/A-18 a anglickým dovětkem Striker pak má zřejmě zdůrazňovat svou útočnou roli. Technicky i typově nicméně letoun vychází z existujícího bitevního letounu L-159 Alca, jež je ve výzbroji českého i iráckého letectva.
Psali jsme: Bojové vozidlo pěchoty ASCOD 2 se představilo na Dnech NATO
Na první pohled nejviditelnější změny jsou zřejmé na křídlech, které mají nově zabudované palivové nádrže a zároveň přišly o typické nádrže na koncích křídel. Už jen tato úprava by měla přispět ke snížení setrvačnosti a zvýšení stability letounu při některých manévrech. Ostatní části konstrukce působí alespoň ze zveřejněné vizualizace velmi podobně, byť především zásluhou nátěru působí letoun o něco „ostřejším“ dojmem.
Zaměření letounu F/A-259 Striker by mělo z části zůstat stejné jako u předchůdce – mezi hlavními úkoly zůstává blízká letecká podpora, vedle ní ovšem výrobce uvádí také určení k protipovstaleckým operacím a pohraničnímu hlídkování. Naopak o cvičné roli se nikterak nezmiňuje, z čehož můžeme usuzovat, že v tomto směru bude prosazován především menší L-38NG.
Bohužel bližší informace o nových systémech Aero ani IAI nezveřejnily. Na místo toho se proklamace povětšinou omezují na využití „vyspělé avioniky“. Ta má využívat koncepce tzv. otevřené architektury pro budoucí aktualizace na základě požadavků od zákazníků i případných modernizací. Samo Aero uvádí, že volitelně bude možné F/A-259 vybavit radarem typu EASA se zaměřovacím systémem integrovaným do helmy pilota.
Samotnou výzbroj by mělo být možné podvěsit pod celkem sedm pylonů, kdy po třech je pod každým křídlem a jeden se pak nachází pod trupem. I když výrobce neupřesnil kompatibilní výzbroj, můžeme předpokládat celé spektrum řízených i neřízených pum stejně jako raket. Velice zajímavé bude sledovat, jakou izraelskou výzbroj letoun případně dostane. Přeci jen zbraňové systémy by měl mít z velké části na starost izraelský partner.
Velkou výhodou nového letounu by měla být možnost instalace nástavce pro tankování za letu, díky čemuž by tak dolet, respektive bojový rádius nebyl omezen kapacitou vlastních interních a přídavných nádrží. Krom toho moci letoun nadále operovat i z nezpevněných ploch podobně jako tomu je u jeho předchůdce.
Naopak velkou neznámou zůstává, kdy Aero nový F/A-259 vyrobí. O tomto prozatím bohužel nejsou známy žádné podrobnější informace. Vzhledem k případné účasti v některém z programů však čistě hypoteticky není vyloučeno, že by několik málo prototypů vzniklo bez nutnosti nějaké objednávky.
Nepřehlédněte na Security magazínu: Technologie - nejnovější ,,vychytávky" ze světa vědy a techniky. Od futuristických zbraní až po bojové drony. S námi víte více
Autor: Michal Polák