foto: GoodFon / Public domain/Studie PAK DA
Operace Pavučina zásadním způsobem oslabila už tak chatrné ruské strategické letectvo. Likvidace Tu-22M a Tu-95MS zvýraznila potřebu stealth bombardéru PAK DA.
Ukrajinci tvrdí, že operace pavučina zlikvidovala 34 procent ruské flotily strategických bombardérů. Je celkem jisté, že zničeno bylo 13 Tu-22M a Tu-95MS. Bezprecedentní útok Kyjeva zasadil velmi tvrdou ránu ruské jaderné triádě. V souvislosti s Pavučinou se mluví o tom, že Ukrajinci klidně mohou ohrozit i sila mezikontinentálních balistických střel Jars a Satan. Akce už zcela jasné ukázala, že Kreml nemá protivzdušnou obranu, jež by dokázala lokalizovat a zničit malé FPV drony. Protože kde jinde by tato PVO měla být jinde než u významných leteckých základen, jimiž Olenja a Belaja jsou.
Rusko už Tu-95MS a Tu-22M nevyrobí
Rusko již Tu-22M nebo Tu-95MS nevyrábí. A nevyrábí ani Tu-160. Jakákoliv produkce buď spočívá v kanibalizaci starých strojů nebo ve snaze o hloubkovou modernizaci. V zásadě ani jedno se příliš nedaří. Aktuálně už vůbec nejde odhadnout, kolik má Kreml strategických bombardérů v operační schopnosti. Na dvakrát intenzivně napadené letecké základně Engels-2 stojí podle satelitních snímků dva Tu-160 a dva Tu-95MS. Základna je 500 kilometrů od Ukrajiny a pro drony AN-196 Ljutyj je snadno dostupná. Letadla tam nepochybně jsou proto, že nejsou letuschopná a donedávna se jistě řadila k těm s operační připraveností.

Pavučina zamávala ruským strategickým letectvem
Před operací Pavučina psal Forbes, že Kreml má k dispozici šedesát Tu-22M. Dá se ovšem předpokládat, že číslo zahrnuje i letu neschopné bombardéry. Dále mělo být k dispozici asi 35 kusů Tu-95MS a 16 Tu-160, z nichž ovšem jen sedm bylo provozuschopných. Je zde ještě jiný náhled. Před Pavučinou Kreml mezi Belajou a Olenjou přesouval podle satelitních snímků asi čtyřicet těchto letadel. Důvod? Právě ukrajinské drony. Dá se předpokládat, že toto číslo ukazuje reálný stav flotily, která se už klidně mohla smrsknout na nějakých třicet letadel. O to více pro Rusko palčivě roste potřeba dokončení vývoje stealth strategického bombardéru PAK DA. Ten ovšem stále nemá ano prototyp.
PAK DA je vyvíjen opět společností Tupolev v rámci divize dálkového letectva ruských leteckých sil. Podle The National Interest má nahradit Tu-95MS i Tu-160. Zajímavé na tom je, že Tu22M má nahradit klasický stíhací bombardér Su-34. O PAK DA už se v Rusku hovořilo v devadesátých letech, financování programu začalo v roce 2008. V březnu 2013 Kreml oznámil, že PAK DA bude podzvukové létající křídlo s důrazem na technologii stealth. První prototyp měl být hotový v roce 2023 a výroba měla začít v roce 2027. Je celkem jisté, že prototyp dosud není k dispozici.

PAK DA jako stealth strategický bombardér
PAK DA má být odpovědí Kremlu na americký letoun B-21 Raider a v současnosti už i na čínský H-20. Jsou předpoklady, že Rusové z B-21 dokonce částečně konstrukčně vychází. Letadlo má mít schopnost udržet se třicet hodin ve vzduchu. PAC DA by měl být schopen operovat v teplotách od mínus 60 °C do plus 50 °C. Dokonce by tento strategický bombardér měl být schopen odolat účinkům jaderného výbuchu. Těžko říct, co to znamená. Letadlo by podle 19fortyfive.com mělo nést třicet tun konvenčních nebo jaderných zbraní. Ovšem v módu stealth to jistě tolik nebude.
Vzhledem k tomu, co se obecně děje kolem Su-75 a Su-57 je kolem PAK DA více otazníků než fakt. A v souvislosti s válkou na Ukrajině je pochybností ještě více. Kreml má obrovský problém s vývojem vlastní avioniky. Je doslova závislý na komponentech ze západu. Zřejmě to bude hlavní důvod obecně nízké produkce bojových letadel od roku 2014. Su-57 jasně ukázalo, že stealth letoun to rozhodně není. Kreml minimálně nemá stealth nátěr a zřejmě vůbec nemá technologie na přesnou výrobu jednotlivých částí letadla, aby skutečně plnily stealth funkci. PAK DA bude čelit stejným obtížím a otázkou je, zda ho Kreml vůbec někdy skutečně dokáže vyrobit a realizovat. Podobně jako s Su-75 nebo T-14 Armata.
Tagy