Pákistánské letectvo dostane padesát stíhacích letounů JF-17 Thunder Block III

Pákistánské letectvo dostane padesát stíhacích letounů JF-17 Thunder Block III
03 / 08 / 2019, 14:00

Jedním z letounů, který se představil na Paris Air Show, byl čínsko-pákistánský letoun JF-17. A od jeho posledního vystoupení v roce 2015 se leccos událo. Už v příštím roce mají být dostavěny první nově vyrobené stroje v nejnovější verzi Block III s AESA radarem.

AESA radar a další vylepšení

Hlavní devizou JF-17 Block III má být především radiolokátor AESA (Active Electronically Scanned Array), který se stává u moderních stíhacích letounů v podstatě standardem. Podle dostupných zdrojů ještě Pákistán nerozhodl o přesném typu. Ve hře tak mají zůstávat především čínské radary LKF601E a KLJ-7A a krom nich ještě Grifo-E od italského Leonarda. V každém případě s ním bude možné detekovat více letounů a případně na ně vést na delší vzdálenost palbu.

Změny dozná také konstrukce letounu, na nímž mají být ve větší míře použity kompozitní materiály. Oproti předchozím verzím má dojít k rozšíření vstupných otvorů k motoru. V souvislosti s tím a údajným zvýšením maximální rychlosti z M=1,6 na M=2 se diskutuje i nad náhradou nyní montované ruské jednotky Klimov RD-93, jenž má tah s přídavným spalováním 85,3 kN. Čína místo něj vyvíjí vlastní motor WS-13 s podobným tahem a taktéž WS-13E s tahem o cca 15% větším. Na druhou stranu mají být s ruskými motory Pákistánci spokojeni, a proto u nich možná zatím zůstanou.

Změny se dotknou také avioniky. Pilot bude mít k dispozici přilbový zaměřovač a navíc mít k dispozici větší množství informací zobrazovaných na novém širokoúhlém displeji. Pro zvýšení pravděpodobnosti přežití v boji bude letoun vybaven novým varovným systémem před nepřátelskými střelami.

                                         

                                                     Pákistánský JF-17 Thunder na Paris Air Show 2019

 

Za málo peněz hodně muziky

Pákistánské letectvo aktuálně provozuje přes sto letounů JF-17 Thunder a očekává se, že jejich počet se zastaví někdy mezi sto padesáti až dvě stě stroji. Ve výzbroji nahrazuje již zastaralé Dassault Mirage III a J-7 (čínský derivát MiGu-21). To je možné i zásluhou splnění požadavku na relativně nízkou pořizovací cenu – nyní vyráběná varianta označovaná jednoduše jako Block II má vyjít v přepočtu na nějakých 28 milionů dolarů (v přepočtu 644 milionů korun českých), což je jen polovina až třetina toho, co stojí „západní“ stíhací letouny. Kolik bude stát Block III není známo, ale o něco více to bude.

Další velkou výhodou je, že velká část výroby zůstává doma. Na pákistánský podnik připadá nadpoloviční podíl výroby na každém vyrobeném stroji. Konkrétně má PAC (Pakistan Aeronautical Complex) na starost křídla, ocasní plochy a přední část. Na čínský konglomerát CAC (Chengdu Aerospace Corporatiom) pak připadá střední a zadní část trupu.

První dva nové stroje verze Block III mají být podle dostupných vyjádření postaveny už v příštím roce. V období 2021 až 2024 pak bude probíhat výroba tempem dvanácti nových letounů ročně, čímž jich pákistánské letectvo získá minimálně padesát. Celkem by tak po roce 2024 mělo provozovat přes sto padesát letounů JF-17 Thunder.

Zda se JF-17 Block III nakonec dostane i k nějakému zahraničnímu zákazníkovi není zatím jasné. Myanmar už nějaké JF-17 ze své objednávky obdržel, a tudíž toho můžeme vyloučit. Specifikace tří objednaných strojů Nigérii není známá a vzhledem k nízké ceně je nepravděpodobné, že by byly vybaveny AESA radarem. Ve hře nicméně do budoucna zůstává ještě celá řada potenciálních letectev, pro které by mohl být čínsko-pákistánský letoun dostupnou volbou. Naopak čínské letectvo pořizuje výkonnější a modernější typy vlastních letounů.

 

Autor: Michal Polák

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace