Pandemii navzdory TATRA DEFENCE VEHICLE roste a hledá nové zaměstnance - prioritou jsou vlastní projekty, vývoj a inovace

Pandemii navzdory TATRA DEFENCE VEHICLE roste a hledá nové zaměstnance - prioritou jsou vlastní projekty, vývoj a inovace
Autor: Tatra Defense Vehicle|Popisek: Obrněné vozidlo TITUS 6x6
31 / 08 / 2021, 14:00

Při nedávné příležitosti návštěvy kopřivnického polygonu v areálu společnosti TATRA TRUCKS, a. s.poskytl Security Magazínu rozhovor Adam Binar, finanční ředitel sesterské společnosti TATRA DEFENCE VEHICLE a.s. („TDV“). Zajímalo nás, jak se relativně mladé firmě v dnešní pandemií poznamenané době daří, na jakých projektech pracuje, s jakými problémy se v důsledku situace potýká. Dobrou zprávou je, že se o projekty obávat nemusí - a dokonce nabírá nové zaměstnance.

  • Jak se daří společnosti TATRA DEFENCE VEHICLE v této nesnadné době?

Rok 2020 byl ve všech ohledech pro naši společnost rekordní. Ať jde o počet vyrobených, dodaných i prodaných vozidel, ohledně tržeb, výkonů, v počtu zaměstnanců i z hlediska zisku, vše superlativy. Nejdůležitější pro nás v tomto roce byl nosný projekt speciálních variant kolových obrněných vozidel PANDUR 8x8 pro Armádu České republiky, která jsme dodali v termínu, ač to byl první ostrý "covidový rok". Dnes ale již vnímáme dopady pandemie a jejich delší setrvačnost. Mnoho firem omezovalo provoz. V rámci skupiny CSG a obecně v rámci obranného průmyslu společnosti fungovat mohly a fungovaly dobře, nicméně v dodavatelském řetězci je nyní cítit, že k určitým problémům dochází.

Vidíme to na horší dostupnosti některých strategických dílů, jako jsou třeba pancíře či ocel, ale i  počítačových čipů. Zmínit je důležité i růst cen subdodávek. TDV je ve fázi, kdy pracuje především na vývoji prototypů a rozvíjí množství nových projektů, kdy ladíme konstrukci, ladíme technologie, a není ještě zcela pevně dáno, co přesně bude posléze v sériové výrobě třeba, zkoušíme. Dokupujeme technologie a díly podle situace, a do toho nám dodavatel řekne, že nemá jistotu, kdy bude schopen dodávky plnit. V tomto ohledu vnímám rok 2020 jako perfektní, zatímco rok 2021 je ohledně dodavatelských vztahů rozhodně složitější.

Na druhou stranu je tu i pozitivní rozměr - TDV jako relativně malá a mladá firma mám nyní do roku 2025 připraveno takové množství projektů, které jsou již smluvně podchycené, že práce před sebou máme spoustu a věci se posouvají jednoznačně dobrým směrem.

  • Které projekty to jsou? Mluvili jsme o úspěšně skončeném projektu PANDUR.

Rozhodně PANDUR pro Armádu České republiky, což byl objemově projekt co do rozsahu práce, produkce i rozpočtově velmi významný. Aktuálním projektem jsou vozidla TITUS, tedy 62 kolových obrněných vozidel ve třech variantách pro AČR. Dalším velmi významným projektem je výroba pancéřovaných kabin pro belgickou armádu, kdy TDV bude dodávat 352 kabin se stupněm ochrany Level 3 podle normy STANAG 4569. Jejich kompletní vývoj a výrobu zajišťujeme v TDV my. Aktuálně probíhá prototypová fáze, kdy stavíme první prototyp této kabiny, který čekají výbuchové a balistické zkoušky. U spolupráce s TATROU TRUCKS je třeba zmínit řadu dalších projektů, na kterých se podílíme. Vyrábíme kabiny různé úrovně ochrany pro vozidla nejrůznějšího určení.

TDV je a chce být do budoucna vývojářskou firmou, která bude inovovat a nabízet své vlastní projekty. Máme nyní přibližně sto zaměstnanců, z nich více než dvacet se věnuje vývoji. A to je pro nás to důležité, naše přidaná hodnota, tedy vývoj a integrace složitých projektů. Sesterským společnostem v rámci skupiny pomáháme s jejich projekty, úpravami, generálními opravami. Pro nás je to doplněk, jehož prostřednictvím jsme schopni efektivně řídit vytíženost dílny a jednotlivých profesí, které na dílně máme. Momentálně dále provádíme úpravy věží tanků T-72 pro naší další sesterskou společnost. Nicméně tato oblast, tedy modernizace starých vozidel, není pro TDV prioritní.

  • Zmínil jste pancéřované kabiny. Nyní probíhá dojednávání velké akvizice například samohybných děl CAESAR od francouzské společnosti NEXTER, i na této zakázce se budete podílet dodávkou kabin?

Určitě, i to je jeden z velmi významných projektů, které jsou ve výhledu, a na němž budeme úzce spolupracovat s Tatrou a s Nexterem. Za TDV jsme smlouvu na projektu již podepsali.

  • Kdybychom se vrátili k projektu TITUS, na kterém také spolupracujete s Nexterem - na polygonu testujete tzv. funkční vzorek, v hale již stojí první dva z Francie dodané Titusy k finalizaci, a je podepsaná smlouva na dodávku tří variant pro AČR. Pracujete jako vývojářská firma z dlouhodobého hlediska na dalších možných variantách tohoto vozidla?

Momentálně se soustředíme na zasmluvněny varianty, které zmiňujete. Jsme však schopni navrhnout a dodat různé varianty vozidla jako průzkumná, zdravotnická či ženijní. V této oblasti jsme připraveni splnit téměř každé přání zákazníka. Jisté je, že tato platforma má velký prostor pro různé modifikace a navazující modernizace podle potřeb zákazníků a uživatelů.

  • Máte nyní tedy asi sto zaměstnanců, a v současnosti probíhá nábor nových zaměstnanců, což je nepochybně v dnešní situaci dobrá zpráva nejen pro region. Kolik nových míst nabízíte?

Určitě je to dobrá zpráva. A to i v rámci našeho oboru. TDV není žádnou montovnou. Poměr výrobních a vývojových pracovníků je u nás, jak jsem uvedl, zcela jiný. S rozvojem a růstem společnosti roste také složitost projektů, na kterých pracujeme. Od těch prvních, například zmíněných tankových věží, což byly ryze české projekty, jsme se dostali k takovým, kde probíhá komplexní mezinárodní spolupráce. Již na projektu PANDUR byl dodavatelský řetězec mezinárodní, a komplexita dalších projektů roste, počet zahraničních partnerů se zvětšuje. A spolu s tím roste tlak na počet zaměstnanců, a ruku v ruce s tím ovšem i na jejich kvalitu. Je to jedna z výzev, které jsou před námi.

S tím jak významně firma do budoucna poroste, bude nutné posílit pracovníky napříč pracovními pozicemi od vývojářů, přes výrobní dělníky až po projektové manažery. Vezmu-li v potaz výhled jen na rok 2022, pak se bavíme o desítkách nových zaměstnanců.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace