foto: militarnyi.com / Public domain /Pandur SHORAD EVO
Brzy se bude rozhodovat o nových obrněných transportérech pro AČR. Odsouvané KBVP by mohly být modernizovány na C-RAM Pandur SHORAD EVO, tedy systémy PVO.
V letošním roce bylo o našich KBVP Pandur II napsáno hodně. KBVP je specifický český výraz pro obrněný transportér (APC), kolové bojové vozidlo pěchoty. AČR dospěla k závěru, že Pandur II již naprosto nevyhovuje současným požadavkům moderního bojiště, což je pravda, a zároveň původně avizovala, že systém není modernizovatelný. Ovšem dnes je modernizovaný Pandur EVO podle veškerých reakcí ministryně obrany Jany Černochové hlavním favoritem na nový KBVP pro Armádu České republiky (AČR). Přesto je zájemců o českou akvizici poměrně mnoho.
Konkurencí Pandur EVO jsou Boxer RCT30 a Patria AMV XP
Mezi nejvýraznější patří výborná Patria AMV XP a německý Boxer RCT30. Především platforma od KNDS Deutschland je velmi zajímavá. Jednak si do německého konglomerátu kupujeme MBT Leopard 2A8, ale rodina vozidel Boxer do jisté míry nemá konkurenci. Jedná se primárně o kolový systém, ale obrněnec je i v pásové verzi. Na obou platformách už je v současnosti instalace špičkové samohybné houfnice RCH 155. Boxer je ve verzi RCT120 jako vozidlo palebné podpory se 120mm kanónem. Jsou na něj instalovány C-RAM Skyranger. Pochopitelně existuje v celé řadě dalších verzí. Zhruba za měsíc by se měla ke KBVP vyjádřit AČR. Otázka zní, co s platformou Pandur II.

Co s Pandury II v AČR
Pandury II AČR by se pochopitelně ještě mohly prodat. Ovšem za moc to nebude. AČR si je pořizovala především kvůli jejich agilitě. Takže jsou lehké a poměrně málo pancéřované. Váha do 22 tun už se spíše blíží MRAP vozidlu, moderní APC se pohybují nad 30 tunami. Boxer RCT 30 váží 38,5 tuny. O to víc šokuje Pandur EVO. CSG ho vyvinula ve spolupráci s GDELS-Steyr. Základ platformy je podobný jako Pandur II. Je sice avizován APS, ale EVO jako Pandur není nafukovací. Jako platforma KBVP, APC chcete-li, nemá budoucnost. Z hlediska ochrany osádky a výsadku na tom bude logicky hůře než Boxer RCT30 nebo 32tunová Patria AMV XP. Je zde otázka jen přídavného pancíře. Přesto by Pandur SHORAD EVO mohl být pro AČR zajímavý.
Systémy SHORAD jsou žádoucí
Nutno podotknout, že český Pandur II je osmikolové vozidlo. GDLS upozornili podle Breaking Defence na Pandur SHORAD EVO už v březnu letošního roku a jedná se o verzi 6x6. Aktuálně GDLS vystavuje nový C-RAM na gigantickém veletrhu AUSA 2025 v USA. Pandur je tedy v konfiguraci protivzdušné obrany zkratka SHORAD znamená PVO krátkého dosahu. Tedy systémy proti vrtulníkům, bitevním letadlům a dnes i proti dronům. C-UAS antidronové systémy patří do segmentu SHORAD, lépe řečeno VSHORAD, tedy velmi krátkého dosahu, v zásadě C-RAM. A přesně tím může Pandur být. Bohužel mu k tomu chybí radar. Zjevně má jen optoelektronické zaměřování. Případně, a to je velmi důležité, může být naváděn řídícím systémem, protože hunter-killer by mohl podporovat.

C-RAM Pandur VSHORAD EVO je zajímavá varianta
Militarnyi.com avizuje, že jako efektory jsou k dispozici 30mm automatický kanón XM914, Stinger, APKWS, rakety Hellfire a další. Tedy snaha vytvořit univerzální palebnou platformu. Stingery jsou MANPADS, tedy střely země vzduch, proti dronům nepříliš vhodné. Hellfire jsou legendární rakety země země, případně vzduch země. XM914 je protivzdušná úprava automatického 30mm kanónu M230. A velmi zajímavé jsou APKWS, což je dnes naváděcí sada především pro střely Hydra 70 a americké letectvo ji má třeba na F-15 proti dronům.
AČR chybí C-RAM i C-UAS systémy. Aktuálně se řeší německý Skyranger, ale to bude běh na dlouhou trať. Rheinmetall bude velmi přetížený. Řešení by mohla být modernizace Pandur II na SHORAD EVO. Platformy jsou podobné. Velmi podobné. Jedna z přiložených fotek ukazuje EVO se Skyranger 30. I amatér vidí, že věž je hodně velká. Řešení GDLS by mohlo být v podobě C-RAM zajímavé. Má to ovšem jeden háček. Pokud akvizici AČR o nové KBVP vyhraje Boxer RCT30 nebo Patria, udržovali bychom dost nesmyslně v podstatě další zastaralou platformu, která by stejně bez radaru nakonec byla jen provizoriem. Zásadní otázkou je, kolik by modernizace na SHORAD EVO stála.
Tagy