Pásový obojživelný transportér PTS-10 - ,,zdatný plavec" určený pro přepravu výsadku, dělostřelectva a další techniky

Pásový obojživelný transportér PTS-10 - ,,zdatný plavec&quote; určený pro přepravu výsadku, dělostřelectva a další techniky
Autor: flickr.com (CC BY-ND 2.0)|Popisek: obojživelný transportér PTS-10
14 / 03 / 2019, 10:00

Pásový obojživelný transportér PTS-10 (plovoucí transportér střední) jako ruský obojživelník byl zařazen do výzbroje československé armády v roce 1968. Je určen k přepravě výsadku, raněných osob, dělostřelectva, automobilů či pásových a kolových tahačů.

Historie pásového obojživelného transportéru PTS-10 se začala psát v SSSR již v padesátých letech, kdy vyvstal ze strany ministerstva obrany požadavek na vývoj nového obojživelného transportéru pro ženisty. Zkoušky vozidla proběhly v roce 1960, které byly úspěšné, a PTS-10 byl zaveden do výzbroje armády. V roce 1968 pak byl tento obojživelník zaveden i do výzbroje ČSLA. Stejně tak jej používaly i další země tehdejšího východního bloku.

                                       

Ty v obojživelném transportéru získaly spolehlivý prostředek k přepravě živé síly, dělostřelectva, automobilů či pásových a kolových tahačů při překonávání souše či vodních toků. Pro plavbu slouží dva lodní šrouby, vozidlo lze použít do rychlosti proudu 2,5 m/s.

PTS-10 je schopen přepravovat 2 kusy kanónů do ráže 85 mm s obsluhou, 1 kus kanónu do ráže 122 mm a 1 kus houfnice do ráže 152 mm s obsluhou, dále jeden pásový a kolesový dělostřelecký tahač či automobil. Co se týče živé síly, obojživelný transportér může přepravovat poměrně velký výsadek o 72 osobách v plné výzbroji. Stejně dobře lze využít PTS-10 jako záchranné či vyprošťovací vozidlo. Může kromě jiného přepravovat i 12 raněných osob na nosítkách.

PTS-10 je 11,50 m dlouhý, 3,30 m široký a 2,80 m vysoký. Osádku transportéru tvoří 2 lidé - velitel a řidič-mechanik. Maximální rychlost 17tunového vozidla s břemenem na suchu činí 42 km/h, ve vodě pak 10 km/h. Pohon tvoří dieselový, 12válcový kapalinou chlazený motor V-2/54 4 V o výkonu 258 kW. Spotřeba paliva je na souši 180 l/100 km, ve vodě 50 l/hod. Užitečné zatížení na vodě činí 10 000 kg, na souši 5 000 kg. Maximální dojezd vozidla činí 300 km.

Po pádu komunistického režimu v roce 1989 však čekaly obojživelníky těžké časy. V devadesátých letech byly z výzbroje armády vozidla postupně vyřazována jako nepotřebný materiál. Nicméně při rozsáhlých povodních v roce 1997 prokázaly dostatečně svou užitečnost, stejně jako při další živelné katastrofě v roce 2002. Za PTS-10 totiž v daný moment neexistovala adekvátní náhrada. 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace